سهرابیان در گفت و گو با جی پلاس؛

رییس فدراسیون قایقرانی: باید از مقام های المپیک صحبت کنیم نه کسب سهمیه/ وضع فعلی قایقرانی روزی آرزو بود

رییس فدراسیون قایقرانی گفت: به نظر من صحبت از تعداد کسب سهمیه برای المپیک، بیهوده است و باید روزی برسیم که درباره عناوین صحبت کنیم. دوست دارم به شرایطی برسیم که قبل از المپیک درباره مدال صحبت کنیم و این دور از دسترس نیست.

لینک کوتاه کپی شد

علیرضا سهرابیان رییس فدراسیون قایقرانی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی جی پلاس درباره شیوه کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو در رشته قایقرانی، اظهار کرد: اولین مسابقه کسب سهمیه در بخش آب های ارام در مجارستان است و رشته هایی هم هستند که ما شانس کمی برای موفقیت در آن داریم اما بازهم نیم نگاهی در کایاک 4 نفره آقایان، 2 نفره زنان و البته کانو یک نفر داریم. در معدود سال هایی قرار داریم که تمام بچه های ما همدل هستند و به یکدیگر کمک می کنند تا به هدف برسند. برخی از بچه ها به عنوان حریف تمرینی به تمرینات می آیند تا جای خالی اعزام های برون مرزی را پر کنند. واقعا امیدوار هستم تیم ما به انسجام مورد نیاز برسد. ورزشکاران به قدری در تمرینات تلاش می کنند که گاهی بیم آن می رود که نکند حالشان بد شود. ما دوره تمرینی را از دست دادیم و آرزو داریم که این تلاش ها به سرانجام برسد و به نوعی جبران آن زمان باشد.

رییس فدراسیون قایقرانی در ادامه گفت: اوایل سال 99 قهرمانی آسیا را پیش رو داریم و نفرات اول این مسابقه ها می توانند به سهمیه برسند. برنامه ریزی لازم را انجام دادیم و قایقرانان نیز در حال انجام تمرین هستند و امیدوارم پاداش آن را هم بگیرند.

او درباره روئینگ هم گفت: بعید است بتوانیم در رقابت های جهانی روئینگ شرکت کنیم چرا که مدنظر ما رقابت های آسیایی کره جنوبی است که در اردیبهشت سال 99 برگزار می شود.

سهرابیان درباره احمد احمدی و رشته بادبانی، تصریح کرد: احمد احمدی در حال حاضر در اسپانیاست و من امیدوارم بتواند مراحل اردو را به خوبی طی کند و به المپیک برسد. او مدت ها از اردو دور بوده و این کار را خیلی سخت کرده است. بادبانی نیاز به حضور در رقابت ها و شرایط تمرینی مختلف دارد. امیدوارم او بتواند شرایط سخت اردویی را پشت سربگذارد.

او درباره اینکه چرا شرایط کسب سهمیه المپیک در قایقرانی سخت شده است، به جی پلاس گفت: به دلیل اینکه می خواهند جذابیت مسابقه ها چندبرابر شود این تصمیم را گرفته اند. فدراسیون جهانی نمی خواهد هر قایقرانی به راحتی بتواند سهمیه بگیرد و همین حساسیت را زیاد کرده است. کار بدی نیست و اینکه ما چون ضعیف هستیم بگوییم کار خوبی نیست را نمی پسندم. ما در قایقرانی صاحب سبک نیستیم و مقداری کارمان سخت است. شرایط به گونه ای شده که هر کسی بهترین نتیجه را بگیرد حضورش در المپیک محقق می شود. این اقدام خوبی بود که صورت گرفت اما قطعا کشورهایی مانند ایران و حتی با رتبه های پایین تر، این شرایط برایشان خوب نیست.

سهرابیان در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضی نسبت به این تصمیم داشته اید یا خیر، اظهار کرد: نمی دانم پیش از من نمایندگان ایران صحبتی در این باره داشتند یا نه ولی مطمئن باشید  به عنوان یک ایرانی اگر در جمعی قرار بگیرم که درباره این موضوع نظرسنجی صورت بگیرد حتما انتقادها را عنوان می کنم. در قبال کشورهایی که قدرت کمتری در قایقرانی دارند، باید حمایت و توجه بیشتری صورت بگیرد که در چنین شرایط سختی بتوانند پیشرفت کنند.

او در ادامه افزود: امکانات ما خیلی قدیمی بوده و هر چه هست از گذشته مانده است. زمانی ما می توانیم به نتایج خوب برسیم که به رفاه نزدیک شویم. ما تلاش می کنیم و امیدواریم پیشرفت کنیم. ما رده جوانان را در اردوی قایقرانی نگه داشتیم تا برای آینده از آن ها استفاده کنیم. با این شرایط می توانیم سهمیه را راحت تر بگیریم و کم کم خودمان در قایقرانی صاحب سبک شویم.

رییس فدراسیون قایقرانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی درباره تعداد سهمیه های قایقرانی در المپیک صورت گرفته یا خیر، به جی پلاس گفت: قطعا این کار صورت گرفته و ما آماری را در ذهن داریم اما گفتن این آمار توقع ها را بالا می برد. همه می دانند ما در شرایط سختی کار را شروع کردیم و مشکلات مالی داشتیم. زمانی که قایقرانان در پشت سد مشغول پارو زدن بودند زمین تمرین شان خیلی دور بود و همه این ها، سختی های تمرینی را بیشتر کرد و باعث شد زمان زیادی را از دست بدهیم. در برخی از روزها هم درگیر حاشیه شدیم اما خوشحالم که از آن وضعیت عبور کردیم. از فروردین تمام مربیان در تلاش هستند تا با تیم ملی به شرایط خوبی برسیم. نمی توانیم بگوییم چه رخ می دهد اما تمام تلاش بچه ها این است که بهترین ها به دست بیاید. به نظر من صحبت از تعداد کسب سهمیه بیهوده است و باید روزی برسیم که درباره عناوین صحبت کنیم. من دوست دارم به شرایطی برسیم که قبل از المپیک درباره مدال صحبت کنیم و این دور از دسترس نیست.

سهرابیان با بیان اینکه شرایط فعلی قایقرانی ایران نیز روزی غیرقابل باور بود، اظهار کرد: دوره ای که من ورزشکار بودم کسب مدال بازی های آسیایی و یا کاپ های جهانی یک اتفاق دست نیافتنی بود و حتی  برخی از خانواده خود قایقرانی هم در زمان صحبت کردن درباره آن می خندیدند اما روزی رسید که هر دو اتفاق برای قایقرانی ایران رخ داد. این نشان داد که ما می توانیم اگر تلاش کنیم؛ اگر برنامه ریزی داشته باشیم و بتوانیم از مربیان خوب استفاده کنیم. هیات های استانی خوشبختانه در کنار فدراسیون هستند و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم کمک می کنند. ما می توانیم از جوانان بهره ببریم و برای هشت سال آینده به یک اتفاق خوب در قایقرانی برسیم.

سهرابیان در پایان گفت: من مطمئن هستم اگر درست کار کنیم روزی می رسد که دیگر درباره تعداد سهمیه صحبت نمی کنیم. مطمئن باشید اگر سال های آینده من هم در فدراسیون نباشم اما کاری می کنم که قایقرانی به یک شرایط خوب برسد.

دیدگاه تان را بنویسید