یادداشت جی پلاس

از ماست که برماست/ لیلایِ فوتبال دخترانش را تنها می گذارد!

فدراسیون فوتبال هم به مانند بسیاری از فدراسیون ها تنها از نام نایب رییس بانوان فدراسیون استفاده می کند اما در عمل هیچ گونه بازدهی وجود ندارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس - شبنم روحی؛ به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از مشکلات بزرگ ورزش زنان خودشان هستند. جمله ای که به ظاهر ساده می رسد و در بیشتر اوقات به راحتی از کنار آن گذشته ایم اما این یک جمله کاملا درستی است. نه اینکه قرار باشد تمام کاستی های ورزش زنان علتش خودشان باشند اما برخی از عملکردها و اتفاقاتی که از سوی بانوان مدیر رخ می دهد این سوال را در ذهن ایجاد می کند که چرا آن ها همراه زنان نیستند؟

دورانی بدون تغییر

لیلا صوفی زاده نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال که حدود 3 سال است در این جایگاه قرار دارد هنوز نتوانسته به عنوان یک خانم، مدافع پیروزمند حقوق دختران زیرمجموعه اش باشد. او نه توانست پاداش دختران فوتسالیست را بگیرد، نه مربی خارجی بیاورد و نه تغییر محسوسی در بخش فوتبال بانوان به وجود بیاورد.

البته یکی از صحبت هایی که نایب رییس فدراسیون به عنوان افتخارات دوران مدیریتش ذکر می کند قهرمانی دختران فوتسالیست در آسیا و بازگرداندن مظفر و خسرویار بود. اما نکته مهم این است که دختران فوتسالیست ایران قبل از آمدن صوفی زاده هم در آسیا بهترین بودند و نمی توان گفت که قهرمانی شاگردان مظفر در آسیا و البته سومی در بازی های داخل سالن مربوط به عملکرد ایشان بوده است.

در خصوص شهرزاد مظفر و بازگشت او به تیم ملی هم صوفی زاده در مصاحبه ای اعلام کرد که این مربی با قراردادی هنگفت راهی کویت شده که این با واکنش شدید مظفر همراه شد. مظفر آن زمان گفت: چرا صوفی زاده با آبروی دیگران بازی می‌کند؟ او چگونه می‌تواند به همین راحتی با آبروی یک نفر بازی کند. تمام صحبت‌هایی که صوفی زاده انجام داده تصورات ذهنی خودش است. چرا که در حال حاضر عصبانی است. اگر او در آرامش یک بار دیگر با چنین سوال‌هایی مواجه شود قطعاً خودش را کنترل خواهد کرد.

مظفر که از صحبت های صوفی زاده به شدت ناراحت بود از اینکه نایب رییس بانوان کاری کرد که نقش صانعی به عنوان مدیرفنی بیشتر از سرمربی تیم ملی باشد نیز انتقاد کرد.

زمان انتخاب کادر تیم ملی فوتسال و بعد از ناکامی نایب رییس در حفظ شهرزاد مظفر، صوفی زاده حتی نتوانست گزینه خود را به عنوان سرمربی معرفی کند.

کم قدرت و ساکت!

لیلا صوفی زاده در بسیاری از اظهارنظرهای خود درحیطه های مختلف اعلام کرده که نمی تواند بیش از این درباره آن موضوع دخالت کند و افراد دیگری در آن موضوع صاحب نظر هستند. این صحبت در حالی رخ داد که بسیاری از مسائل کاملا در حیطه وظایف نایب رییس است. هر از گاهی رخ داده که صوفی زاده زمانی که خبرنگاران درباره مسئله خاصی از او سوال می کنند کاملا بی اطلاع است و اجازه می خواهد تا در این باره سوالاتی را بپرسد. با وجود اینکه فدراسیون نشینان در بسیاری از موارد اجازه دخالت به صوفی زاده را نمی دهند اما این نایب رییس هیچ گاه از این موضوع گلایه نمی کند.

 

لیلا صوفی زاده

 

پاداش فوتسالیست شاید وقتی دیگر

در زمان برگزاری جام ملت های آسیا صوفی زاده در گفت وگو با جی پلاس در خصوص پاداش فوتسالیست ها اعلام کرد که پیگیری کرده و به خاطر شرایط جام ملت ها و البته مشکلات ارزی به تاخیر افتاده اما تا قبل از سال 98 پرداخت می شود.

نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بازیکنان معترض به شرایط به اردوی تیم ملی دعوت نشدند و به بهانه های مختلف خط قرمز روی اسم آن ها کشیده شد. این در حالی بود که به گفته نایب رییس تمام مراحل اداری پرداخت انجام شده بود اما در حال حاضر این موضوع به قدری تکراری شده که دیگر هیچ کسی به آن توجه نمی کند.

برخورد فدراسیون با بازیکنانی که تقاضای پاداش 22 میلیون تومانی خود را کرده بودند باعث شده آن ها دیگر جرات درخواست حق شان را نکنند و حتی نتوانند این موضوع را رسانه ای کنند. زمان قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان در آسیا همه به دنبال حضور روی سکو بودند و عکس های آن ها با کاپ قهرمانی هنوز هم وجود دارد. افتخار و عکس ها شامل حال مسئولان هم شد اما زمانی که قرار است پاداش پرداخت شود هیچ کسی مسئولیت آن را قبول نمی کند.

لیلا صوفی زاده

 

نایب رییس جسور برای ورود به ورزشگاه

در حالی که بانوان حتی خبرنگاران اجازه حضور در ورزشگاه های فوتبال را ندارند لیلا صوفی زاده اعلام کرد که با جسارت خود توانست وارد ورزشگاه شود و بازی ایران و ازبکستان را از نزدیک نگاه کند این در حالی است که صوفی زاده بارها درباره ورود زنان به ورزشگاه گفت که او هم دوست دارد این اتفاق رخ بدهد اما تابع قوانین است. مگر نه اینکه او هم باید تابع قانون باشد؟ اگر اینگونه است هرخانمی که جسارت دارد می تواند، وارد ورزشگاه شود؛ بنابراین او تنها به خاطر جایگاهش توانسته به ورزشگاه برود. موضوع دیگر مربوط به فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و کاشیما است که مسئولان فدراسیون مجبور شدند برای جلوگیری از تعلیق و جریمه، اجازه ورود زنان را بدهند و هیچ ارتباطی به پیگیری شخصی ندارد.

 

لیلا صوفی زاده

 

سفر فقط برای کار!

نایب رئیس بانوان مهدی تاج در فدراسیون فوتبال که در تورنمنت های دوستانه و سفرهای متعدد با تیم های ملی به سفر می رود، دلیل کارش را جلوگیری از ایجاد حاشیه عنوان می کند. حال سوال اینجاست آیا فدراسیون و شخص اول بخش بانوان نمی تواند حوزه کاری خود را مدیریت کند و باید همیشه بالای سر آن ها باشد تا دست از پا خطا نکنند؟! آیا سفرهای دختران فوتبالیست و فوتسالیست در وضعیتی است که نمی توانند بدون ایجاد مشکل خاصی راهی یک سفر بین المللی شوند؟!

یعنی خانم صوفی زاده در فدراسیون فوتبال هنگام زمان سفر دختران، کار مهم دیگری جزء نظارت بر آنها ندارد؟ البته که نایب رییس بانوان جام جهانی فوتبال مردان و جام ملت های آسیا را هم از دست نداد و راهی این روسیه و امارات شد. بنابراین سفر رفتن های خانم نایب رییس نمی تواند صرفا به خاطر جلوگیری از ایجاد حاشیه باشد. حتی اگر این موضوع صحت داشته باشد یک نقص بزرگ دیگر متوجه صوفی زاده است که چرا تا به حال نتوانسته شرایط حرفه ای را در میان تیم ها ایجاد کند!

 

لیلا صوفی زاده

 

بدون قول و آسوده

زمانی که از او درباره اینکه چرا بازی دوستانه تیم ملی در ورزشگاه آزادی برگزار نشد سوال کردیم، به جی پلاس گفت: هیچ قولی مبنی بر برگزاری قطعی این بازی در آزادی نداده ایم. این موضوع مطالبه دیگران بوده و از رییس فدراسیون سوال شده و او هم اعلام کرد که اگر مجوز صادر شود این کار را می کند.

از ماست که برماست!

این موارد تنها قسمتی از رویکرد فعلی و چندین عملکرد ناامید کننده صوفی زاده در سمت نایب رییسی فدراسیون فوتبال بود. البته که قطعا او نکات مثبتی هم دارد؛ هرچند مشکلات به اندازه ای بزرگ می شود که آن ها دیده نمی شوند. در اینکه صوفی زاده به مانند دیگر نواب رییس قدرت تصمیم گیری ندارد شکی نیست چرا که فدراسیون ها تنها برای خالی نبودن صندلی نایب رییسی خود مجبور می شوند از آن استفاده کنند.

اینجاست که بیش از پیش متوجه می شویم بسیاری از مشکلات را خود زنان ایجاد می کنند و به وضوح مفهوم مصطلح "از ماست که برماست" را در می یابیم. زمانی که نایب رییس قبول می کند بدون داشتن قدرت تصمیم گیری و اجرایی صندلی را از آن خود کند نتیجه ای جز شرایط فعلی فوتبال و فوتسال زنان در انتظار ما نخواهد بود.

قطعا صوفی زاده حداقل برای نیمی از این مشکلات پاسخ هایی دارد؛ پاسخ هایی که تاکنون نشان داده تقریبا به عدم قدرت تصمیم گیری او برمی گردد اما احتمالا درباره آنها صحبتی نخواهد کرد! نواب رییسی که تقریبا عمده سوابق آنها کارمندی در وزارت ورزش باشد و با گرفتن مسئولیت هم تمایلی برای تلاش های چالش برانگیز در حوزه حساس ورزش بانوان نداشته باشند، نمی توان انتظار خروجی خاصی از حضور آن ها در جلسات مختلف داشت. جلساتی که بیشتر به یک دورهمی شبیه است.

بانوان فوتبالیست و فوتسالیست که تقریبا هیچ گاه برای روسای فدراسیون جایگاه مناسبی نداشته اند تنها امیدشان استفاده مناسب از جایگاه نواب رییس بانوان در تشکیلات فدراسیون است. حال اگر این نواب هم به دغدغه ها بی اعتنا باشند، که دیگر هیچ!

جام جهانی فوتبال زنان به تازگی به میزبانی فرانسه به پایان رسید و همه متوجه سطح بالای این رقابت ها شدند؛ تا جایی که دریافته اند با نامگذاری یک روز با عنوان روز جهانی فوتبال زنان هیچ تغییر در سطح تیم های ملی حاصل نمی شود. همه در جام جهانی فرانسه دیدند که فوتبال زنان چه پیشرفتی داشته است.

دیدگاه تان را بنویسید