یادداشت جی پلاس

ماجرای عکسِ پردردِ دختر بسکتبالیست ایران! / سختی برای دختران، سفر برای دیگران

انتشار عکسی از تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در روزهای اخیر حاشیه ساز شده است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس: سال ها تلاش صورت گرفت تا دختران بسکتبالیست ایران بتوانند با حجاب اسلامی در رقابت های بین المللی شرکت کنند. برخی گمان می کردند صدور مجوز برای حضور دختران کار را برای آن ها راحت می کند اما اتفاقاتی که در روزهای گذشته رخ داد ثابت کرد که زنان بسکتبالیست برای دیده شدن و رسیدن به موفقیت باید مشکلات زیادی را تحمل کنند.

تیم ملی دختران بسکتبال سه نفره ایران به جام جهانی هلند اعزام شد و در دور مقدماتی برابر جمهوری چک، رومانی و اسپانیا شکست خورد و مغلوستان را برد. اما آن چه که در خصوص این دختران در جام جهانی به چشم آمد نتایج شان نبود.

فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) در گزارش تصویری مربوط به بازی تیم ملی دو عکس را منتشر کرد که باعث ایجاد حاشیه شد. سعیده علی کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران از ناحیه مچ پا دچار آسیب دیدگی شده بود اما در کمال تعجب خودش مجبور بود روی پایش یخ بگذارد و خبری از پزشک کنار تیم نبود.

گفته شده به دلیل مشکلات مالی تیم ملی نتوانسته با پزشک به هلند برود اما نکته جالب توجه این است که رامین طباطبایی رییس فدراسیون و گلاره کاکاوند رییس دپارتمان بسکتبال سه نفره بانوان همراه تیم ملی به این رقابت ها رفتند اما بازیکنان نتوانستند یک پزشک همراه خود داشته باشند.

این اتفاق در حالی رخ داد که در کاپ آسیا هم تیم ملی مشکل آسیب دیدگی داشت و مربی تیم درخواست فیزیوتراپ و پزشک داشت!

رییس فدراسیون پزشکی می داند!

مسعود قاسمی - مدیر تیم‌های ملی بسکتبال درباره اینکه چرا پزشک همراه تیم اعزام نشده است به خبرنگار جی پلاس گفت: در بسکتبال سه نفره لزومی ندارد تیم  کاملی اعزام شود و خیلی از تیم ها بدون پزشک می آیند. اعزام ها در بسکتبال سه نفره خیلی محدود است. ضمن اینکه آقای طباطبایی خودش می تواند در صورت لزوم و مصدومیت به بازیکنان کمک کند.

اما سوالی که در اینجا پیش می آید این است که رامین طباطبایی آی دی کارت حضور در کنار زمین را ندارد و به هیچ وجه نمی توانست در صورت آسیب دیدگی کمکی انجام بدهد. هرچند در عکس های منتشر او بیشتر مشغول گرفتن عکس است تا کمک به تیم ملی!

 

13980329000240_Test_PhotoN

پول برای رییس هست؛ برای پزشک نه!

پیش از این اعلام شد به دلیل اینکه هزینه های سفر تیم ملی به هلند زیاد است پزشک همراه تیم اعزام نمی شود اما رییس فدراسیون و رییس دپارتمان بانوان راهی هلند شدند.

در همین رابطه فریده شجاعی در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس درباره علت سفر رییس فدراسیون اظهار کرد: طبیعی است که رییس همراه تیم اعزام شود. به هرحال روسای فدراسیون ها برای رایزنی همراه تیم ها اعزام می شوند و فکر نمی کنم مشکلی داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که چرا خودش همراه تیم نرفت، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی همان طور که گفتم خودم تشخیص دادم کاری کنم که هزینه سفر کمتر شود.

همه این اتفاقات و پاسخ هایی که مدیر تیم های ملی و البته نایب رییس بانوان فدراسیون ارائه داد سوال های دیگری را به وجود می آورد.

تیم ملی دختران زیر 18 سال ایران به دلیل مشکلات مالی نتوانستند به جام جهانی بروند و فدراسیون اعلام کرد هزینه اعزام آن ها به مغولستان زیاد است؛ حال آنکه هزینه اعزام تیم دختران به مغولستان تقریبا با هزینه اعزام دو نفر به هلند برابری می کرد.

نکته دیگر هم درباره رایزنی و خرید تکنولوژی از سوی رییس فدراسیون است. با توجه به شرایط تحریم ایران، خرید وسایل و تکونولوژی تقریبا نشدنی است؛ همان طور که والیبالی ها برای خرید چشم عقاب دچار مشکل هستند. و البته اینکه وظیفه خرید وسایل برعهده رییس فدراسیون نیست.

و مساله بعدی هم اینکه 3 ماه دیگر جام جهانی مردان در چین آغاز می شود. رقابت هایی که قطعا روسای فدراسیون و مسئولان اجرایی جهان و آسیایی در آن حاضر هستند و فرصت مناسب تری برای رایزنی وجود دارد. در رقابت هایی که به گفته خود فدراسیون نفرات کمی به آن اعزام می شوند و ارزش کمتری نسبت به رقابت های دیگر دارد، چه دلیلی دارد رییس فدراسیون با وجود مشکلات مالی اعزام شود؟! یا مثلا در حالی که راضیه شمس سرپرست تیم ملی نتوانست همراه تیم باشد اما برای چندمین بار کاکاوند مسئول بسکتبال سه نفره بانوان به هلند رفت.

شاید سفر به هلند  و ثبت مهر شینگن در پاسپورت اهمیت بیشتری نسبت به دیگر مسائل داشته باشد. اما ای کاش تدبیر بهتری اندیشیده می شد تا صحنه ای که در جام جهانی برای سعیده علی به وجود آمد، ثبت نشود.

 

تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران - بسکتبال 3 در 3 ایران - بسکتبال بانوان

تیم ملی بسکتبال سه نفره بانوان ایران - بسکتبال 3 در 3 ایران - بسکتبال بانوان

 

دیدگاه تان را بنویسید