خاطره بازی جام ملت های آسیا با موشک/

خاطره عجیب مهدوی کیا از پنالتی یحیی گل محمدی

ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران به بیان خاطراتی کمتر بازگو شده درباره تاریخچه جام ملت های آسیا پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس ، مهدی مهدوی کیا درباره حضورش در ادوار مختلف جام ملت های آسیا گفت: من چهار دوره در تیم ملی بوده ام. در سال 1996 نتایجی به یادماندنی را رقم زدیم حق آن تیم خیلی بیشتر از مقامی بود که به دست آمد. من در هفده، هجده سالگی وارد تیم ملی شدم و خیلی زود هم از تیم ملی خداحافظی کردم. دو جام جهانی را به همراه ایران تجربه کردم. در میان گل هایی که زدم، گلی که به آمریکا زدم هرگز فراموش نمی کنم.

مهدی مهدوی کیا گفت: در سال 2004 تیم بسیار خوبی با برانکو داشتیم، اما بدشانسی نیمه نهایی  گریبان ما را گرفت. زمانی که پنالتی زن های دیدار با چین مشخص شدند، من با هر 5 نفر صحبت کردم. یحیی (گل محمدی) پنالتی زن آخر بود و به من گفت خیالت راحت ایده ای دارم که راحت جواب می دهد! چیپ را که زد متوجه شدیم ایده اش همین بوده است. من با یحیی هم اتاقی بودم شب که به هتل برگشتم، خودش را به خواب زده بود. به او گفتم این چه ایده ای بود؟؟

او ادامه داد: البته بزرگترین بازیکنان جهان هم پنالتی از دست می دهند. من هم در دوره بعد یکی از کسانی بودم که پنالتی خراب کردم. جالب این که من در کل دوران فوتبالی ام شاید فقط یک پنالتی خراب کرده بودم. در بوندسلیگا 9 پنالتی زده بودم که تمامش گل شد، اما در سال 2007 در بازی یک چهارم نهایی دروازه بان کره جنوبی شیوه پنالتی زدن من را بررسی کرده بود و با جهش به موقع توپ را گرفت.

مهدوی کیا درباره چهار مربی (مایلی کهن، طالبی، برانکو و قلعه نویی) که در جام ملت ها با آن ها کار کرده گفت: من همیشه از مربیانم چیز یاد گرفته ام و از همه آن ها به نیکی یاد می کنم. اما جام 96 با مایلی کهن چیز دیگری بود.

واو درباره بازی ایران برابر یمن نیز گفت: حریف در دقایق اولیه یکی دو موقعیت روی دروازه ما ایجاد کرد، اما من معتقد بودم که اگر زود به گل برسیم یمن از هم پاشیده می شود و خوشبختانه همین اتفاق افتاد. ایران بازی مالکانه ای انجام داد و حریف شانسی نداشت. تیم ما یکی از بهترین های مسابقه ها است و در این مساله شکی نیست. یمن هم با توجه به مشکلات داخلی شرایط خیلی مناسبی برای تدارک دیدن نداشت.

ستاره سال های نه چندان دور تیم هامبورگ ادامه داد: تیم ما در تمام پست ها بازیکنان خوبی دارد. حتی در برخی پست ها دو بازیکن خوب داریم. در آسیا با حریفانی روبرو می شویم که به هیچ وجه با تیم های جام جهانی قابل قیاس نیستند و باید قدرت مان را به آن ها دیکته کنیم. ویتنام چند سالی است که سرمایه گذاری زیاده انجام داده است. ما در فوتبال هیچ بازی ساده ای نداریم. با مرور نتایج از روز اول می فهمیم که هیچ چیز را نمی توان پیش بینی کرد. زیبایی فوتبال هم به همین مساله است. هیچ حریفی را نباید دست کم گرفت. بازی با عراق برای سرگروهی است و ما باید با اول شدن در گروه جلوی هر اما و اگری را بگیریم. طلسم ما نیمه نهایی است اگر به فینال برسیم من مطمئنم که قهرمان می شویم.

مهدوی کیا 24 تیمی شدن رقابت ها را دارای دو جنبه دانست و گفت: از یک جهت این اتفاق خوب است چرا که فرصت را برای حضور تیم هایی مهیا می کند که هیچ وقت نمی توانستند در جام ملت ها حاضر شوند. از سوی دیگر بین برخی تیم ها فاصله زیاد است اما در مجموع این که به برخی کشورها این فرصت داده شود تا فوتبال شان را به نمایش بگذارند، خوب است.

 

دیدگاه تان را بنویسید