یادداشت جی پلاس؛

جنگ سردی که فدراسیون فوتبال بر تنورش می دمد!

با وجود اینکه اعلام شده مجمع فدراسیون فوتبال در خصوص رفتن هیات رییسه به دلیل اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصمیم می گیرد اما با اظهار نظرهایی که در روزهای اخیر میان اعضای این هیات و وزارت شکل گرفته به نظر می رسد شرایط پیچیده تر از قبل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس، مهدی تاج با استفاده از ماده 60 قانون بازنشستگان توانست به عنوان رییس در فدراسیون فوتبال باقی بماند. علاوه بر استفاده از ماده 60، نگرانی ها بابت تعلیق فدراسیون فوتبال آن هم قبل از جام ملت های آسیا یکی از نگرانی های بزرگی بود که تاج با تکیه بر آن توانست نظر مساعد جهت ماندنش در فوتبال را به دست آورد.

اما در روزهای اخیر بحث در خصوص هیات رییسه فدراسیون فوتبال به میان آمده است. در حالی که به نظر می رسید مجمع دی ماه درباره رفتن یا ماندن بازنشسته های این هیات تصمیم گیری می کند اما بازهم صحبت هایی درباره اینکه هیات رییس باید بمانند تا فوتبال ایران تعلیق نشود به گوش می رسد.

چند روز پیش هیات رییسه فدراسیون فوتبال جلسه ای را برگزار کردند که  آن ها در خصوص "قانون منع بکارگیری بازنشستگان" صحبت هایی را انجام دادند. در خبری که از این جلسه منتشر شد آمده است: "این هیات با اشاره به ارسال دو نامه قبلی به وزیر ورزش درباره ادامه فعالیت هیات رئیسه فدراسیون بار دیگر ضمن تاکید بر رعایت قانون و اولویت بودن آن تصریح کردند در انتظار اعلام نظر وزیر محترم ورزش و جوانان جهت ادامه فعالیت خود هستند تا طبق نظر وزیر ورزش عمل گردد."

با این جملات مشخص شد که هیات رییس و البته رییس فدراسیون به نوعی توپ را به زمین وزارت ورزش انداخته اند. آن ها اعلام کردند که وزارت ورزش نظر نهایی را اعلام کند و هر آن چه که وزیر گفت صورت می گیرد. این موضوع در حالی دوباره رسانه ای شد که به نظر می رسید وزارت ورزش و فدراسیون توافق نهایی را صورت داده اند.

بعد از این اتفاق هم محمدرضا داورزنی معاون وزیر در نامه ای به این هیات رییسه اعلام کرد که " پیرو نامه فاطیما سامورا دبیر کل فیفا به فدراسیون فوتبال مصوبات قانونی کشور  در مورد بازنشستگان به فیفا تشریح شود."

نه تنها صحبت های هیات رییسه بلکه تاکید داورزنی به نمایندگی از وزارت ورزش هم پر از ابهام است. هیات رییسه که می داند هرگونه اظهار نظر از سوی وزارت می تواند برای فوتبال ایران دردسرساز باشد و واکنش های بین المللی به همراه داشته باشد چرا این موضوع را رسانه ای کرد و از وزارت ورزش خواست در این باره نظر بدهد؟!

هیات رییسه فدراسیون که می داند مجمع به زودی برگزار می شود (آذرماه که به اوایل دی ماه موکول شد!) و برای جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل بهتر است مجمع درباره رفتن یا ماندنشان تصمیم بگیرد، چرا باز هم یک موضوع حل شده را پیش کشیده است؟! هیات رئیسه ای که اگر بخواهد طبق عادت همیشگی اش رفتار کند تا اوایل دی ماه که هیچ شاید تا چند ماه دیگر هم جلسه ای برگزار نکند!

در جملات کوتاهی هم که داورزنی درخصوص این مسئله اعلام کرده، به نظر می رسد تاکید اجرای قانون در هر شرایطی در آن مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که او تاکید کرده شرایط قوانین داخلی ایران به فیفا و مسئولانش گفته و به نوعی برای آن ها شرح داده شود.

داستان مبهم قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال گویی تمامی ندارد. در حالی که اکثر مسئولان از جمله سیدرضا صالحی امیری - رئیس کمیته ملی المپیک بارها تاکید کردند که مجمع فدراسیون تکلیف هیات رییسه را مشخص می کند اما انگار این اعضا نمی توانند تا کمتر از یک ماه صبر کنند و می خواهند شرایطی را ایجاد کند که کار به برکناری در مجمع نرسد و آن ها همچون رییس فدراسیون ادامه کار بدهند!

سیدرضا صالحی امیری درباره اتفاقات مربوط به اجرای قانون در فدراسیون فوتبال گفت: برای فوتبال استراتژی که انتخاب کرده‌ایم عبارتست از «اجرای بی کم و کاست قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فوتبال با کمترین هزینه». بنابراین به نقشه راه نیاز داشتیم، با سلطانی‌فر وزیر ورزش و فدراسیون فوتبال سه جانبه صحبت کردیم و نقشه راهی تعیین شد. به این صورت که تاج به دلیل دارا بودن ایثارگری می‌تواند مشمول ماده ۶۰ قانون جامعه ایثارگران شود. در نتیجه ما می‌توانیم با استفاده از این ظرفیت شاکله فدراسیون را که رئیس فدراسیون است حفظ کنیم، مجمع طبق اساسنامه تشکیل شود، اعضای هیات رئیسه فدراسیون باید در مجمع تعیین تکلیف و افراد جدید انتخاب شوند. این نقشه راهی است که ما تعریف کرده‌ایم. فکر می‌کنم این به نفع ورزش و فوتبال کشور است."

به گزارش جی پلاس؛ تمام این اظهار نظرها حاکی از آن است که اعضای هیات رییس فدراسیون فوتبال تصمیمی برای رفتن ندارند و ظاهرا تلاش می کنند حتی با به خطر افتادن منافع ملی در جایگاه خود بمانند. هیات رییسه ای که با رسانه ای کردن دوباره برکناری یا عدم برکناری خود سعی در ایجاد واکنش از سوی وزارت ورزش دارند.

اگر وزارت ورزش به هرشکلی اظهار نظر نهایی انجام دهد، شاید این موضوع سندی مبنی بر دخالت دولت در فدراسیون محسوب شود و پای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا (که شاید در شرایط خاص دنبال بهانه هم می گردند) دوباره به این موضوع باز شود. که در آن صورت اعضای هیات رییسه امیدوار هستند مسئولان ایرانی بازهم برای جلوگیری از تعلیق اجازه ماندن آن ها را بدهند.

به هرشکلی که هست این صحبت های مبهم افراد و مسئولان مختلف، نشان از یک جنگ سرد کاملا مخفیانه میان وزارت ورزش و هیات رییسه فدراسیون هم دارد. وزارت ورزش به دنبال اجرای قانون و  هیات رییسه به دنبال ماندن آن هم با کمک مسئولان فدراسیون جهانی است.

دیدگاه تان را بنویسید