گزارش جی پلاس/

کمک خاص سعید معروف به لهستانی ها؟!

کاپیتان تیم ملی والیبال ایران ناخواسته به بازیکنان تیم ملی والیبال لهستان برای شکست ایران کمک کرد؟!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، ملی پوشان والیبال ایران در مرحله گروهی مسابقات قهرمانی جهان در دیداری سخت و دشوار به مصاف لهستان، مدافع عنوان قهرمانی رفتند و در پایان در سه ست پیاپی شکست را پذیرا شدند. در ست های اول و دوم لهستان تیم برتر میدان بود اما ست سوم می توانست از آن ایران باشد اگر کاپیتان معروف کمی خویشتنداری می کرد.

در ست سوم، ایران 22 بر 19 از حریف پیش افتاده بود و به نظر می رسد حتی خود لهستانی ها هم پذیرفته بودند که این ست از آن ایران است. با این حال در یک صحنه معروف پس از دفاع کردن کوبیاک، به سمت او برگشت و با نگاهی از روی کری خوانی، قصد در تضعیف روحیه او را داشت. پس از این اتفاق بازی به جنجال کشیده شد. بگومگوهایی زیر تور به وجود آمد و وقفه ای ایجاد شد. در نهایت داور با نشان دادن کارت زرد به معروف غائله را خاتمه داد. 

پس از این وقفه بازیکنان خشمگین لهستان کاملا انگیزه گرفته و بازیکن جوان این تیم با سرویس های خوب خود روند بازی را عوض کرد و لهستان به امتیاز 25 رسید! در واقع معروف با جنجال بی موردی که راه انداخت کاملا بازیکنان لهستان را غیرتی کرد تا آنها به هر شکل ممکن نگاه تحقیرآمیزی که به کوبیاک از سمت معروف صورت گرفت را جبران کنند و در این مساله موفق بودند. در پایان کوبیاک امتیاز اخر را روی تور گرفت و نگاه معروف را جبران کرد تا ایران شکست خورده این بازی روانی باشد.

جنگ روانی و ایجاد وقفه در بازی چیز عجیبی نیست و نه فقط در والیبال بلکه در بسیاری از رشته ها رخ می دهد، اما این مساله همیشه از سوی تیمی رخ می دهد که بازنده است و می خواهد به هر طریقی خارج از مسائل فنی تمرکز حریف را بر هم بزند. فلسفه وقت استراحت فنی نیز همین است که تیمی که چند امتیاز از دست داده و در وضعیت ضعیف تری است، در بازی ایجاد وقفه می کند تا عملکرد تیم مقابل را تحت تاثیر قرار دهد. امکان ندارد مربی تیمی که 5 -6 امتیاز پیاپی گرفته و عملکرد خوبی دارد، درخواست زمان استراحت بدهد. 

در زمینه مسائل حاشیه ای نیز داستان به همین شکل است و  معمولا دیده نمی شود که تیم برنده دست به جنجال سازی و جنگ روانی بزند چرا که نیازی به این کار ندارد. برای مثال چندین سال پیش بود که در فوتبال یک مربی که تیمش در حال باخت در ضربات پنالتی بود، پیش از آخرین ضربه ادعا کرد که سمتی که پنالتی ها زده می شود مشکلی وجود دارد و آخرین ضربه پنالتی باید به دروازه دیگر زده شود. این جنجال پس از کش و قوس فراوان مورد قبول داور قرار گرفت و تیم مقابل ضربه پنالتی را از دست داد تا این مربی به این شکل تیمش را نجات داده باشد.

معروف باید یاد بگیرد که کری خوانی های شخصی زمانی که به تیم ضربه بزند و یا از نظر روانی رو تیم عملکرد منفی بگذارد به هیچ وجه نباید انجام شود. اگر بازی روند عادی خود را ادامه می داد، بعید نبود که ایران بتواند راحتی سه امتیاز برتری در وضعیت 22-19 را به پیروزی در ست سوم تبدیل کند و آنگاه امیدوارانه ست چهارم را بازی کند، اما اشتباه معروف باعث تحمیل شکستی سنگین بر ایران شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید