یادداشت جی پلاس؛

فرق سردار با رحمتی و عقیلی و... در چیست؟

کارلوس کی روش با دعوت سردار آزمون به اردوی آماده سازی تیم ملی فوتبال برای حضور در جام ملت های آسیا رویه ای متفاوت با گذشته از خود بروز داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ پس از پایان کار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 روسیه، سردار آزمون اعلام کرد دیگر قصد پوشیدن پیراهن تیم ملی را ندارد. تصمیمی که با توجه به آمار خوب او در تیم ملی و مهم تر از همه سن و سال کم او بسیار عجیب به نظر می رسید. آزمون که از انتقادها خصوصا در فضای مجازی آزرده به نظر می رسید، تشدید بیماری مادرش را عامل خداحافظی از تیم ملی عنوان کرد.

در شرایطی که انتظار می رفت کارلوس کی روش در موضعی مشابه سال های گذشته از مهاجم جوان خود برای تیم ملی چشم پوشی کند، در آخرین اعلام فهرست تیم ملی، نام سردار آزمون باز هم به چشم می خورد. این در حالی است که فوتبال دوستان واکنش کی روش به خداحافظی سید مهدی رحمتی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 را از یاد نبرده اند. سرمربی پرتغالی اقدام رحمتی را ناشی از بی تعهدی به مسئولیتش عنوان و اعلام کرد تا زمانی که او در تیم ملی ایران باشد رحمتی درون دروازه نخواهد ایستاد. 

در آن زمان واکنش های متفاوتی نسبت به تصمیم کی روش مطرح شد. برخی با حمایت از برخورد قاطعانه کی روش این رفتار را آغاز مبارزه با بازیکن سالاری در فوتبال برشمردند و در سوی مقابل مخالفان اعتقاد داشتند با توجه به پشیمانی رحمتی باید به او فرصت دوباره داد و با یک اشتباه همه چیز را نابود نکرد.

کی روش واکنش های مشابهی نیز به مسائل مربوط به هادی عقیلی و محمدرضا خلعتبری نشان داد و این دو هیچ گاه نتوانستند از لیست سیاه سرمربی تیم ملی خارج شوند. هرچند ماجرای آنها کمی متفاوت تر بود.

اما ظاهرا داستان برای سردار آزمون متفاوت است. این که تفاوت در چیست و کجاست مشخص نیست اما کی روش با دعوت دوباره از آزمون این شائبه را ایجاد کرد که شاید خداحافظی آزمون با هماهنگی و اطلاع او صورت گرفته است. سرمربی پرتغالی در حالی از آزمون دعوت کرده که مهاجم نوک تیم ملی، وضعیت چندان مناسبی ندارد. او نتوانسته تیمی معتبر برای خود دست و پا کند و در حال حاضر دغدغه اصلی اش جذب تماشاگر برای اکران فیلم اسبش (سریک) است. 

سرمربی تیم ملی فوتبال می تواند هر رویه ای که صلاح می داند را برای تیم تحت اختیارش اتخاذ کند چرا که نهایتا مسئول پاسخگویی فنی بر عهده اوست اما هر رویه ای که انتخاب کرد باید به طور یکسان برای همه اجرا شود.

سردار آزمون مهاجم توانایی است و در این مساله تردیدی وجود ندارد، اما چه تضمینی وجود دارد که در صورت تکرار عملکرد ضعیف در جام جهانی، در واکنش به انتقادها بار دیگر اعلام خداحافظی نکند؟

رفتار کی روش همچنین می تواند یک رویه غلط در تیم منضبط و منسجم و بی حاشیه او جا بیندازد. این که اگر بازیکنی عملکرد مطلوبی نداشت در واکنش به انتقادها تصمیم یا تهدید به خداحافظی کند و پس از اینکه آب ها از آسیاب افتاد بار دیگر به تیم بازگردد، انگار که نه خانی آمده و نه خانی رفته!

سردار آزمون فعلا نسبت به دعوت کی روش واکنشی نشان نداده و در رسانه ها اظهارنظری نکرده است. آخرین واکنش او در فضای مجازی نیز وعده دیدار با هوادارانش برای اکران فیلم سریک است.

دیدگاه تان را بنویسید