یادداشت جی پلاس؛

دستمال اضافی دور سر بی درد شطرنج ایران

کمیته فنی فدراسیون شطرنج اسامی نفرات نهایی اعزامی به المپیاد جهانی شطرنج در گرجستان را اعلام کرد. طبق معمول با کلی کش و قوس و البته باز هم با حاشیه.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس، شطرنج ایران در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است. ظهور پدیده هایی کم سن و سال که هنوز پشت لبشان سبز نشده بزرگان شطرنج جهان را به زانو در آورده اند، باعث شده تا شطرنج ایران رفته رفته سری در میان سرها پیدا کند. تیم ملی شطرنج ایران برای نخستین بار با ترکیبی یک دست و هماهنگ در هر سه بخش استاندارد (فکری)، سریع و برق آسا، قهرمان شطرنج آسیا شد تا مشخص شود چهره های جوان و پرانگیزه سزاوارانه جای چهره های قدیمی را پر کرده اند و لایق هر تعریف و تمجیدی هستند. 

در شرایطی که انتظار می رفت کمیته فنی فدراسیون شطرنج با عنایت به نتایج عالی تیم ملی جوان شده، همین تیم را به علاوه یک بازیکن رزرو دیگر راهی باتومی کند، باز هم پای صلاح و مصلحت اندیشی های هیچ وقت ندیده و نشنیده به میان آمد و پس از انصراف شاهین لرپری زنگنه، احسان قائم مقامی به گردونه روند انتخابی بازگشت تا پس از یک دیدار انتخابی با مسعود مصدق پور، قهرمان زیر 18 سال جهان، نفر برتر پیراهن تیم ملی را بر تن کند. تصمیمی که پس از کش و قوس ها و پشت پرده های فراوان گرفته شد خالی از نکته نیست.

1- می گویند سر بی درد را دستمال نمی بندند. شطرنج ایران این روزها سردرد که ندارد هیچ، قدرتمندانه جایگاه سومی اش در آسیا را حفظ کرده و رو به جلو حرکت می کند. شطرنج بازان زیر 20 سال ایران بدون توجه به حواشی، بدون توجه به سیاست ها و مصلحت ها هم در بخش انفرادی ریتینگ خود را افزایش داده اند و هم در بخش تیمی همانند مسابقات قهرمانی آسیا بسیار منسجم و هماهنگ نشان داده اند. چه نیازی به دست زدن به این ترکیب برنده وجود داشت. کجای شطرنج ایران درد می کرد که به سرش دستمال بستند؟

2- احسان قائم مقامی، که بسیاری، شطرنج را با نام او شناخته و می شناسند، دوره اش تمام شده است. اما مشخص نیست چرا کمیته فنی نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد. قائم مقامی در یک سال اخیر یعنی دوازده ماه کاری فقط یک بار در یک بازی توانسته حریف قوی تر از خودش را شکست دهد و آن هم در فینال قهرمانی کشور برابر علیرضا فیروزجاه 15 ساله بود.

3- اساسا تصمیم کمیته فنی برای شانس دادن به نفرات عبور نکرده از فیلتر مسابقات قهرمانی کشور زمانی می تواند کارآمد باشد که نکته پنهان مانده و پیش بینی نشده یا دور از چشم مانده ای وجود داشته باشد که این کمیته بخواهد به نفرات خارج از آیین نامه شانس حضور بدهد. یا این که این باور عمومی وجود داشته باشد که مسابقات انتخابی به دلایل مختلف روز ورزشکار نبوده اما در سایر رویدادها عملکرد خوبی داشته است. اما چنین شرایطی در حال حاضر وجود ندارد. قائم مقامی برای دومین سال پیاپی سکو نشین نشد و حتی سال گذشته جزو 5 نفر اول کشور نیز نبود. سایر رویدادها نیز عملکرد خاصی را برای قائم مقامی رقم نزده است. او اخیرا تا توانسته از رویدادهای فکری کناره گیری کرده و به جایش در مسابقات بسیار بی کیفیت و نازل بلیتس در فدراسیون، ریتینگ برق آسا جمع کرده است. مسابقاتی با فرمت های عجیب برگزاری و به شکل بی حساب و کتاب که بررسی چرایی و چگونگی برگزاری آن نیاز به گزارش تحلیلی جداگانه دارد و موضوع این گفتار نیست.

4- شطرنج یک معیار و متر مشخص و استاندارد به نام ریتینگ دارد که سطح فنی بازیکنان را مشخص می کند. در شرایطی که غالب شطرنج بازان جوان ایران در یکی دو سال اخیر ریتینگ خود را به شدت افزایش داده اند، ریتینگ استاد بزرگ احسان قائمی مقامی در دو سال اخیر (ژانویه 2016 تا کنون) نزدیک به 70 واحد کاهش یافته است. ریتینگ حال حاضر قائم مقامی او را در رده ششم مشترک بهترین شطرنج بازان ایران قرار می دهد. (مشترک با مصدق پور).

5- شطرنج بازان ایران در راه پیشرفت و افزایش ریتینگ سد بزرگی به نام هزینه شخصی شرکت در مسابقات دارند. پرهام مقصودلو که به واسطه رسیدن به ریتینگ 2650 در بسیاری از رویدادها نه تنها ورودی نمی دهد بلکه حق القدم نیز دریافت می کند اما سایر ملی پوشان برای شرکت در اوپن های مختلف باید از جیب هزینه کنند و با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش نرخ ارز شاید دیگر چندان فرصت حضور در رویدادهای بین المللی را تجربه نکنند. در چنین شرایطی چرا باید فرصت حضور در رویداد سطح بالا و معتبری مانند المپیاد جهانی شطرنج و نشستن در برابر بزرگان شطرنج جهان از یک شطرنج باز نوجوان و اینده دار گرفته شود و به کسی سپرده شود که سال های پایانی ورزش خود را پشت سر می گذارذ؟

6- بازیکنان هم سن و سال تیم ملی کاملا روحیه یکسانی دارند و علاوه بر رقابت، رفاقت فوق العاده ای با هم دارند و این مساله دست مربی را باز می گذارد تا به دلخواه و تشخیص خود ارنج تیم را در مسابقات مختلف بچیند. حالا به واسطه حضور احتمالی احسان قائم مقامی در تیم ملی از این جهت نیز تیم دچار حاشیه هایی خواهد شد. چرا که ریتینگ پایین قائم مقامی حکم می کند که او در صورت قرار گرفتن در ترکیب روی میز 3 یا 4 بنشیند اما آیا او به راستی راضی به نشستن پشت میزهای پایین خواهد شد؟

7- کمیته فنی پس از این انتخاب باید رسما مسئولیت نتایج تیم ملی در المپیاد را بپذیرد. چرا که می شد بدون هیچ دردسری نفرات برتر قهرمانی کشور انتخاب شوند و هیچ حاشیه ای نیز به وجود نیاید.

 

دیدگاه تان را بنویسید