عزیز قیصوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع 400 واحد مرغداری فعال استان ایلام در دوره جوجه ریزی 50 روزه گذشته تنها بین 40 تا 50 واحد همچنان به فعالیت خود ادامه داده اند و مابقی واحدها با هدف جلوگیری از متضرر شدن بیشتر از جوجه ریزی اجتناب کرده اند.
وی یادآور شد: واحدهای فعال کنونی نیز برای جلوگیری از زیان دهی بیشتر میزان تولید خود در این دوره جوجه ریزی را 20 درصد کاهش داده اند و وزن مرغ های تولید شده نیز در پاره ای از موارد پایین تر از میزان استاندارد است.
رئیس اتحادیه مرغداران ایلام گفت: با توجه به اینکه مرغداران مدام در معرض افت یا افزایش سرسام آور قیمت مرغ در بازار مصرف هستند عمده این تولیدگران در مرحله ورشکستگی کامل قرار دارند و توانی برای تولید مرغ همچون سنوات گذشته ندارند.
قیصوری افزود: تعطیلی بخش عمده ای از واحدهای مرغداری استان ایلام به خاطر مسائل اقتصادی و اجتناب آنها از جوجه ریزی در دوره های گذشته و تعطیلی کشتارگاه طیور باعث شد که استان در هفته های اخیر با کمبود فاحش مرغ مواجه شود.
وی اظهار داشت: همین کمبود مرغ باعث عدم تعادل در تولید، عرضه و تقاضا شده و بر روی قیمت این ماده خوراکی پرمصرف تاثیر مستقیم بگذارد و این روند بر چرخه اقتصادی تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران اثر منفی گذاشته است.
به گفته رئیس اتحادیه مرغداران استان ایلام عواملی چون بیماری های فصلی، تنش گرما، قطعی های مکرر برق، اعتصاب کامیون داران و ... بر وضعیت کنونی قمیت مرغ تاثیر گذاشته است.
وی در خصوص دیگر دغدغه مرغداران استان ایلام هم توضیح داد: هرچند اکنون واحدهای مرغداری برای فصل پاییز در حال جوجه ریزی هستند اما دل نگرانی این واحدها از افت قیمت در آن مقطع زمانی است.
قیصوری یادآور شد: در فصل پاییز که دوره جوجه ریزی کنونی به اتمام می رسد و مرغ ها وارد چرخه عرضه می شوند بازار با افزایش مرغ مواجه می شود و همین موضوع افت قیمت مرغ را به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در سال جاری مرغداران استان ایلام در 2 دوره جوجه ریزی فروردین تا تیرماه ( هر دوره جوجه ریزی بین 45 تا 50 روز به طول می انجامد) به علت نوسانات بازار دچار زیان و ضرر عمده شده اند.
سالانه 51 هزار و 500 تن تولید گوشت مرغ در 400 واحد مرغداری ایلام تولید می شود.
7172/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.