ماجرای لغو کنسرت اهواز سیروان خسروی

طی ساعات گذشه، لغو کنسرت موسیقی در اهواز که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان مجوز رسمی داشت، به خبر اول حوزه موسیقی تبدیل شده و اینکه چرا شورای تامین شهر اهواز مجوز ارشاد را باطل کرده است؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این اتفاق حداقل طی سال جاری، برای چندمین بار است که در برخی استاهای کشور رخ می‌دهد اما مجموعه اتفاق‌هایی که طی ساعات اخیر در شهر اهواز رخ داد تا کنسرت قانونی و رسمی سیروان خسروی کنسل شود، نیاز به تامل و بازنگری در قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد تا به قول خسروی، زور چند وانت و بلندگوهای نصب‌شده روی آنها از قدرت قانون بیشتر نشود.

ایرنا نوشت؛ در اتفاق اهواز، گروهی با وانت روبروی سینما هلال این شهر تجمع کرده و طی این اقدام، با رفتاری عجیب، از ورود افرادی که به شکلی قانونی، اقدام به تهیه بلیت کرده بودند، خودداری کردند. اتفاقی که تاخیری یک‌ساعته در برگزاری کنسرت به وجود آورد و بعد که این مشکل، به  ظاهر رفع شد، پخش مداحی با صدای بلند در روبروی سالن اجرا، سبب شد تا تیم کنسرت، عملا نتوانند به اجرای برنامه بپردازند.

با ریشه‌یابی این اتفاق و طی تائید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، مشخص شد که لغو شدن این کنسرت، با مصوبه شورای تامین شهر اهواز صورت گرفته است. اما نکته قابل تامل این است که طبیعتا برای این کنسرت نیاز به مجوز شورای تامین هم بوده است و این شورای با بررسی‌های دقیق بعد از دادن مجوز باید پای این تصمیم خود می ایستاد و محدودیت‌ها و معذوریت‌ها را پیش از دادن مجوز بررسی می‌کرد. اتفاقی که مجموعه اداره ارشاد این استان را ناراحت کرده و باز این گزاره را در ذهن یادآور می‌شود که وقتی نهاد رسمی فرهنگ، برای برگزاری یک کنسرت، مجوز اعطا می‌کند، چرا نهادهای مانند شورای اهواز پس از دادن مجوز و موافقت با برگزاری،‌ باید حکم به لغو این حرکت قانونی دهند؟

[ماجرای لغو کنسرت اهواز؛ شورای تامین چرا مجوز وزارت ارشاد را باطل کرد؟]

چندی پیش بود که از نمایش یک فیلم در شهر قم ممانعت به عمل آمد، وزیر محترم ارشاد و رئیس سازمان سینمایی، خیلی زود عنوان کردند که تمامی استان‌های کشور باید مصوبات وزارت را اجرایی کرده و از اقدامات سلیقه‌ای و خودسرانه خودداری کنند. کمتر از ۲۴ساعت از این اظهارنظر نگذشت که فیلم مذکور به روی پرده سینماهای قم رفت.

قابل‌تامل‌تر آن‌که دلایل لغو این کنسرت، ازدحام جمعیت مقابل سینما عنوان شده که موجب اختلال‌ در عبور و مرور می‌شود. ضمن اینکه کرونا نیز بهانه خوبی قلمداد شده تا در شرایطی این‌چنینی، بتوان به آن متمسک شد تا با پیش کشیدن بحث‌های بهداشت عمومی، مکان از این نظر، ناسالم معرفی شود

حالا اما در حرکتی مشابه، این بار در موسیقی، شورای تامین شهر اهواز برخلاف مجوز قانونی و رسمی وزارت ارشاد و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حکم به لغو این کنسرت دهد. 

قابل‌تامل‌تر آن‌که دلایل لغو این کنسرت، ازدحام جمعیت مقابل سینما عنوان شده که موجب اختلال‌ در عبور و مرور می‌شود. ضمن اینکه کرونا نیز بهانه خوبی قلمداد شده تا در شرایطی این‌چنینی، بتوان به آن متمسک شد تا با پیش کشیدن بحث‌های بهداشت عمومی، مکان از این نظر، ناسالم معرفی شود. شورای تامین با همین بهانه، نه‌تنها از کنسرت روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه ممانعت به عمل آورد بلکه طبق تحقیقات خبرنگار ایرنا، حالا خبر می‌رسد که کنسرت روزهای اول تا سوم مردادماه سهراب پاکزاد نیز در این شهر کنسل شده است.

سینما هلال اهواز با دارا بودن ۸۰۰ صندلی، یکی از اصلی‌ترین مکان‌های این شهر برای اجرای کنسرت است. اتفاقی که طی سالیان اخیر تکرار شده و خیلی جالب است که چطور شورای تامین، به تازگی متوجه شده که ازدحام مقابل این سینما، در رفت‌وآمد شهری اختلال ایجاد می‌کند. 

بنابراین کاملا مشخص است که این موارد، تنها بهانه‌هایی بوده تا این کنسرت لغو شود. در اردییهشت ماه امسال بود که مشکلی مشابه با اتفاق اهواز، در یکی از استان‌های کشور بروز کرد. در همان زمان، معاون حقوقی و امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با قاطعیت اعلام کرد که همه نهادها در سراسر کشور، باید از مجوزهای وزارت ارشاد تبعیت کنند زیرا مطابق قانون، مرجع بررسی، تشخیص و صدور مجوزهای مختلف فرهنگی، این وزارتخانه است.

حالا شورای تامین شهر اهواز باید به مردم شریف و هنردوست این استان و در گام بعدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح شفاف بدهد که چرا در برابر یک مجوز رسمی ایستاده و حکم به لغو آن برنامه و برنامه بعدی‌اش داده است؟ 

حالا شورای تامین شهر اهواز باید به مردم شریف و هنردوست این استان و در گام بعدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح شفاف بدهد که چرا در برابر یک مجوز رسمی ایستاده و حکم به لغو آن برنامه و برنامه بعدی‌اش داده است؟ 

این در حالی‌ست که شورای تامین مسئولیت تسهیل امور در یک استان را بر دوش می‌کشد بنابراین چه شده که این‌چنین چندهزار نفر را در سردرگمی فرو برده و برای نظام اسلامی، هزینه‌ای این‌چنینی تراشیده است؟

‌وقتی شورای تامین از حساسیت‌های بالای آیت‌الله رئیسی در مخالفت با مجوزها و قوانین وزارت ارشاد مطلع است آن‌وقت چطور حاضر شده به شکلی تک‌بعدی به غائله‌ای ورود کرده و درحالی که تقریبا تمام کشور، این روزها درگیر برگزاری کنسرت و تورهای موسیقی است، مردم این شهر فرهنگی را از تماشای کنسرت محروم کند؟

در شرایطی که گوشزدهای عالی‌رتبه‌ترین مقامات فرهنگی وزارت فرهنگ، این‌چنین نادیده گرفته می‌شود، این انتظار و مطالبه مردمی وجود دارد که با ورود مسئولانه‌تر و جدی‌تر دستگاه‌های ذیربط، مسبب این اتفاق غیرفرهنگی که به جریحه‌دار شدن ساحت فرهنگی هزاران نفر در اهواز و میلیون‌ها نفر در کشور انجامیده، شناسایی شده و با اعمال مجازات، از تکرار حوادثی از این دست که آب در آسیاب بدخواهان نظام مقدس اسلامی و دشمنان قسم‌خورده این خاک می‌ریزد، جلوگیری شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید