باستان‌شناس پیشکسوت از دنیا رفت

رضا مستوفی‌فرد، باستان‌شناس پیشکسوت محوطه‌های تاریخی کشور مانند مارلیک و دشت قزوین بعد از ۵۱ سال تلاش در حوزه موزه‌داری و باستان‌شناسی در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ فرزان احمدنژاد یکی از شاگردان او با تاکید بر این‌که این استاد باستان‌شناسی صبح امروز (سه‌شنبه پنجم بهمن) به علت کهولت سن در ۸۸ سالگی درگذشته است، بیان کرد: در حال رایزنی برای مکان تشییع پیکر دکتر رضا مستوفی‌فرد هستیم و هنوز مکان مشخصی اعلام نشده است.

به گفته‌ی او، قرار است پیکر این باستان‌شناس در آرامگاه خانوادگی‌اش در آرامستان ینگه‌امام در هشتگرد استان البرز به خاک سپرده شود.

رضا مستوفی‌فرد پنجم آبان ۱۳۱۲ شمسی در محله امیریه تهران به دنیا آمد، بعد از گرفتن دیپلم از دبیرستان دارالفنون، وارد دانشگاه شد و در رشته باستان‌شناسی از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و از دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد خود را گرفت و از سال ۱۳۴۵ به استخدام دانشگاه تهران درآمد و در ادامه به عنوان استادیار در گروه باستان‌شناسی دانشگاه مشغول به کار شد.

مستوفی‌فرد را از پیشکسوتان عرصه باستان‌شناسی ایران می‌دانستند که بسیاری از باستان‌شناسان بنام امروز از شاگردانش بودند. او در حفاری‌های متعددی مانند حفاری تپه مارلیک  به سرپرستی عزت‌الله نگهبان حضور داشت، همچنین سرپرستی چند فصل کاوش آموزشی دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه تهران، در دشت قزوین بر عهده او بوده است.

مستوفی‌فرد یکی از پیشکسوتان دانش موزه‌داری و  مدرس این رشته بود. همچنین برای راه‌اندازی موزه مقدم تلاش زیادی کرد.

او پس از بازنشستگی‌ در سال ۱۳۷۶، تا سال ۱۳۹۶ همچنان به فعالیت‌های آموزشی خود ادامه داد.

یک باستان‌شناس پیشکسوت درگذشت

مرحوم رضا مستوفی‌فرد و مرحوم صادق ملک شهمیرزادی در موزه ملی ایران

 

دیدگاه تان را بنویسید