بازیگرانی که به صحنه برگشتند؛ از رامین پرچمی تا جلیل فرجاد

با ورود کرونا بسیاری از بازیگران شناخته شده تئاتر هم مانند چهره‌های سینمایی به شبکه نمایش خانگی کوچ کردند تا تکلیف این مهمان ناخوانده روشن شود اما حالا هرچند کرونا همچنان در زندگی ما جا خوش کرده، بعضی از بازیگران شناخته شده تئاتر، روی صحنه می‌روند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کرونا که آمد، جمعی از بازیگران نام آشنا همچون فاطمه معتمد آریا، مهتاب نصیرپور، نوید محمد زاده، هوتن شکیبا، هومن برق نورد، لیلی رشیدی، افشین هاشمی، بهنوش طباطبایی، فهیمه رحیم‌نیا، رویا میر علمی، احسان کرمی و ... با بازی در نمایش‌های گوناگون روی صحنه بودند که این ویروس ذره‌بینی، آنان را به خانه‌هایشان بدرقه کرد.

ایسنا نوشت؛ در این مدت بسیاری از بازیگران شناخته شده تئاتر هنوز روی صحنه نرفته‌اند. نگرانی از بابت سلامتی از یک سو و مسائل اقتصادی از سوی دیگر، آنان را از صحنه دور نگه داشته است. در حال حاضر با وجود بالا رفتن هزینه‌های ساخت یک اثر نمایشی، به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصل فاصله‌گذاری اجتماعی، لازم است نیمی از ظرفیت سالن‌های نمایش خالی بماند و همین مساله سبب شده بسیاری از گروه‌های حرفه‌ای برای اجرای آثار خود دست به عصا شوند چراکه آنان پیش‌بینی می‌کنند در این وضعیت، نمی‌توانند پاسخگوی هزینه‌های تولید کار خود باشند.

با این همه در همین دوران دشوار هم تعدادی از گروه‌های حرفه‌ای، آثار خود را روی صحنه برده‌اند.

شامگاه شنبه ۲۲ آبان ماه چند بازیگر شناخته شده برای انجام یک کار خیر در سالن شهرزاد حاضر شدند و نمایشنامه «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» نوشته ادوارد آلبی را روخوانی کردند.

این نمایشنامه با نقش‌خوانی میترا حجار، حامد کمیلی، خاطره اسدی و رامین پرچمی خوانده شد. کارگردان این نمایشنامه‌خوانی مهتا محدث است و هدف این گروه، باز گرداندن رامین پرچمی به فضای کار هنری است. این بازیگر مدتی است به دلیل بعضی از مشکلات، شرایط روحی خوشایندی ندارد و حالا دوستان او تصمیم گرفتند با این برنامه، بار دیگر این بازیگر و توانایی‌هایش را به جامعه هنری یادآوری کنند.

این نمایشنامه شنبه، ۲۲ آبان ماه در دو نوبت ۱۸ و ۲۰ با حضور هنرمندان تئاتر و سینما و البته عموم تماشاگران روخوانی شد.

اما تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر که در دوران کرونا تنها میزبان یک اثر نمایشی بوده، حالا شاهد حضور بازیگرانی همانند جلیل فرجاد، رضا عمرانی، امیر غفارمنش و نورا هاشمی است که در کنار گروهی از هنرجویان جوان در نمایش «بانوی محبوب من» بازی می‌کنند. این نمایش موزیکال با کارگردانی گلاب آدینه و بر اساس فیلم معروف «بانوی زیبای من» بعد از مدت‌ها تمرین، به تازگی اجرای خود را آغاز کرده و هر شب راس ساعت ۱۸ روی صحنه می‌رود.

آنچه در اجرای این نمایش جلب توجه می‌کند، حضور بازیگرانی است که در این سال‌ها کمتر در تئاتر فعال بوده‌اند. جلیل فرجاد و امیر غفارمنش بیشتر درگیر کارهای تصویری بوده‌اند و رضا عمرانی هم بیشتر در حوزه نمایش رادیویی و تولید کتاب‌های گویا . عمرانی که در تئاتر سابقه همکاری با کارگردان‌هایی مانند حمید امجد و محمد رحمانیان را دارد، حالا با این نمایش حضوری دوباره در تئاتر دارد.

اما فرجاد با وجود حضور پررنگ خود در مجموعه‌های تلویزیونی ، در تئاتر با کارگردان‌هایی همچون مجید جعفری، هادی مرزبان، علی پویان، شکرخدا گودرزی، فرهاد مجدآبادی و ... همکاری داشته است و حالا تازه‌ترین  تجربه خود را در این حوزه با گلاب آدینه پشت‌سر می‌گذارد.

امیر غفارمنش هم برای بسیاری از تماشاگران، با مجموعه‌های تلویزیونی شناخته می‌شود اما او هم سابقه طولانی مدتی در تئاتر دارد و با آثاری از فرهاد مهندس‌پور، هادی مرزبان، زنده یاد عزت الله مهرآوران، افسانه ماهیان و ... روی صحنه رفته است. این بازیگر سال‌ها پیش با بازی در نمایش «کمدی مرگ» به کارگردانی زنده یاد صادق صفایی، در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. غفارمنش هم مانند دیگر بازیگران حرفه‌ای تئاتر هم سابقه حضور در تالارهای کوچک دانشگاهی مانند سالن دانشکده هنر و معماری را دارد و هم پیشنیه بازی در سالن‌هایی مانند تالار مولوی، تالارهای قشقایی و سایه تئاتر شهر تا تالار وحدت که با بازی در نمایش‌های «مسلم» کار محمود عزیزی و «پایین گذر سقاخانه» به کارگردانی هادی مرزبان، تجربه بازی در این سالن را به دست آورده است.

تالار چهارسو تئاتر شهر هم که به تازگی شاهد اجرای نمایش «افسانه ببر» با بازی و کارگردانی صدرالدین زاهد بوده، به زودی میزبان نمایش «بابا آدم» نوشته و کار لیلی عاج می‌شود. با اجرای این نمایش الهام شعبانی، سید جواد حسینی، جواد پورزند در کنار چند بازیگر دیگر روی صحنه می‌روند.

الهام شعبانی در این نمایش برای چندمین بار با لیلی عاج همکاری می‌کند. او پیش از این در نمایش‌های «قند خون» و «خواب زمستانی» دیگر آثار این کارگردان روی صحنه رفت.

او چندی پیش با بازی و طراحی لباس سریال «ملکه گدایان» مهمان شبکه نمایش خانگی بود.

مهدی زمین‌پرداز و بهار نوحیان دیگر بازیگران تئاتر هستند که در کنار مهدی پاشایی در نمایش «داستان باغ وحش» بازی ایفای نقش می‌کنند.این نمایش که کارگردانی آن بر عهده پاشایی است، در تالار قشقایی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

مهدی زمین‌پرداز به عنوان مدرس و بازیگر در تئاتر فعال بوده است و سابقه همکاری با کارگردان‌هایی مانند زنده یاد مصطفی عبداللهی با دو نمایش «در اعماق» و «مرگ تصادفی یک آنارشیست»، قطب‌الدین صادقی در نمایش «باغ شکر پاره»، زهرا صبری در نمایش «طوطی‌پر» و ... را دارد و در سینما نیز بیشترین همکاری را با محمد حسین مهدویان انجام داده است که نتیجه آن بازیگردانی فیلم «ایستاده در غبار» و بازی در فیلم‌های «ماجرای نیمروز»،«لاتاری» است و پیش از اینها بازی در مستند «آخرین روزهای زمستان» را انجام داده است.

با اجرای نمایش «برلینگتون» به کارگردانی مسعود میر طاهری، این بازیگر حضور دوباره‌ای در تئاتر دارد.  تماشاگران تئاتر بازی میرطاهری را در نمایش‌های محمد یعقوبی ، حسین کیانی و پارسا پیروزفر به یاد دارند. او در این سال‌ها حضوری کمرنگ‌تر در بازیگری تئاتر داشته و  در موسسه فرهنگی هنری که همراه با همسرش تاسیس کرده، بیشتر به تدریس بازیگری و ترجمه کتاب اشتغال داشته است.

میر طاهری حالا در این نمایش هم کارگردانی را بر عهده دارد و هم ایفای یکی از نقش‌ها را. البته در آغاز کارگردانی این اثر نمایشی بر عهده کارگردان دیگری بوده و در ادامه، این مسئولیت به او سپرده شده است.

 دیگر بازیگر شناخته شده این اجرا، سید جواد یحیوی است که هر از چندی در تئاتر حاضر می‌شود. مجری سابق تلویزیون که پیش از این هم سابقه فعالیت در تئاتر داشته، بعد از اینکه فعالیتش در تلویزیون با ممنوعیت رو به رو شد، بار دیگر به تئاتر بازگشت. او آخرین بار سال ۹۸ در نمایش «تراس» به کارگردانی مسعود کرامتی روی صحنه رفت و پیش از آن هم در نمایش‌هایی مانند «ریش آبی»، «باشگاه مشت‌زنی»،«زمستان ۶۶» «در اینجا» «پسران آفتاب» و ... روی صحنه رفته بود و حالا با نمایش «برلینگتون»، حضور خود را در حوزه بازیگری تئاتر تداوم می‌بخشد. این نمایش هر شب ساعت ساعت ۱۸ و سی دقیقه در تماشاخانه ملک اجرا دارد.

آرش فلاحت‌پیشه، مازیار سیدی، آوا شریفی هم دیگر بازیگران شناخته شده تئاتر هستند که حالا با نمایش«بیلمن» به کارگردانی مهدی چاکری روی صحنه رفته‌اند. آرش فلاحت‌پیشه جزو معدود فعالان حرفه‌ای تئاتر است که در دوران کرونا هم به عنوان کارگردان و هم بازیگر مشغول به کار بوده است. او که سال‌هاست در کنار فعالیت هنری به تدریس بازیگری هم می‌پردازد، در این مدت نمایش‌های گوناگونی را با بازی هنرجویان خود روی صحنه برده است.

فلاحت‌پیشه در یکی دو سال اخیر نمایش «پنهان خانه پنج در» نوشته حسین کیانی را با بازی هنرجویان خود در تالار مولوی اجرا کرده و خودش هم به عنوان بازیگر در نمایش «جوادیه» کار رضا بهرامی در تئاتر شهر روی صحنه بوده است.

آوا شریفی اما بیشتر در آثار گروه تئاتر «لیو» به سرپرستی حسن معجونی حضور داشته است که نتیجه آن بازی در نمایش‌هایی مانند «دایی وانیا»، «مرغ دریایی»، «به خاطر یک مشت روبل»، «دکلره» و ... است و حالا هم در نمایشی دیگر از همین گروه روی صحنه است.  

این اثر نمایشی به عنوان کاری از گروه لیو سایه، هر شب ساعت ۱۹ و چهل دقیقه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

اما «آرزوهای یک موش کور»، نمایشی که با کارگردانی وحید نفر روی صحنه است و سعید ابک، دیگر بازیگر شناخته شده تئاتر همراه به چند بازیگر دیگر در آن به ایفای نقش می‌پردازد. ابک را بیشتر در کارهای کودکان یا عروسکی دیده‌ایم. بازی او در نمایش «منو نمی‌بره» به کارگردانی زهرا صبری در یاد تماشاگران تئاتر مانده است.

نمایش «آرزوهای یک موش کور» همان گونه که از نامش پیداست، برای تماشاگران کودک روی صحنه می‌رود. سالن اجرای آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و هر روز ساعت ۱۷ در این مکان اجرا  دارد. ابک علاوه بر ایفای نقش، نگارش متن این نمایش را هم بر عهده داشته است.

اما در میان همه این بازیگران شاید موقعیت بهنام شرفی خاص‌تر از دیگر همکارانش باشد. او تنها چند روز بعد از درگذشت ناگهانی ساشا کشوادی، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش «اتاق» به جای او روی صحنه رفت.

ساشا کشوادی، کارگردان جوانی بود که در آستانه اجرای نمایشش درگذشت. از آنجاکه او در نمایش خودش بازی هم می‌کرد، گروه اجرایی تصمیم گرفتند برای اینکه تلاش‌های او برای اجرای این نمایش از بین نرود، نمایش «اتاق» را با بازیگر دیگری روی صحنه ببرند و بهنام شرفی، بازیگری بود که قرعه به نامش افتاد.

شرفی را با بازی در نمایش‌هایی مانند «سقراط»،«فاوست»، «آنا کارنینا»،«همه چیز درباره آقای ف»،«کابوس حضرت اشرف» و ... دیده‌ایم.

نمایش«اتاق» که الهام گرفته از یک ماجرای واقعی در یکی از بیمارستان‌های تهران و در دروان کروناست، در سالن سپند روی صحنه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید