رسول صدرعاملی: فیلم سازان سینمای مستند، به دنبال جنجال، حاشیه، فرش قرمز نیستند

همزمان با اکران آنلاین مستند «بر سرخاک» به کارگردانی محسن خان جهانی، برخی از فیلم سازان از جمله رسول صدرعاملی به تماشای این فیلم نشستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، رسول صدرعاملی کارگردان «من ترانه پانزده سال دارم»، «دختری با کفش های کتانی» پس از تماشای مستند «بر سرخاک» گفت: مستند «بر سرخاک» که این روزها اکران آنلاین شده، مستند مهمی است و دوستش دارم.

او ادامه داد: این مستند یکی دیگر از مستندهای تکان دهنده محسن خان جهانی است ، او در این مستند مخاطبش را وادار می کند که متوجه شرایط زیست محیطی اطرافش بشود و متوجه باشد که فجایع و تراژدی‌های هولناکی در اطرافش در حال وقوع  است که آنها را نادیده می گیرد و از کنارش می‌گذرد.

صدرعاملی با اشاره به سوژه مستند بر سرخاک که درباره فرسایش خاک است، خاطرنشان کرد:با تماشای این مستند، متوجه می شویم آنچه در زمین، خاک و محیط زیست مان در حال اتفاق افتادن است و همگی به بقای انسان مربوط است را باید بر روی آن تعمل کنیم.

او یادآور شد: مستندهای خان جهانی را چند سالی هست که دنبال می کنم، از او مستندهای سیاسی، ژورنالیستی و تاثیرگذاری را به خاطر می آورم، به نظرم فضا و جهان فیلم مستند در سرزمین ما مظلوم است و اهمیت آن درک نشده است. بنابراین فیلم سازی مثل او کمتر شناخته شده اند.

این کارگردان گفت: فیلم سازی چون محسن خان جهانی،سراغ سوژه های صرفا کنجکاو برانگیز و جذاب نمی رود ، او هدفمند  و جدی تلاش می کند، دنیای را به تصویر بکشد که ما را به تعمل وادارد. و هشدار جدی باشد برای ما و متولیان جامعه و در عین حال چنین آثاری در دنیا هم مورد توجه قرار خواهند گرفت.

او ادامه داد: کارگردان مستند "بر سر خاک" بسیار صبورانه و هنرمندانه وقت گذاشت و کاملا واضح است که تلاشی برای تحقیقات و پژوهش این کار انجام داده و امیدوارم مخاطبان جدی سینما، این فیلم ساز و بقیه فیلم سازان جدی سینمای مستند را دنبال کنند و برای دیدن کارهایش وقت بگذارند.

صدرعاملی گفت: فیلم سازان جدی سینمای مستند، هرگز به دنبال جنجال، حاشیه، فرش قرمز و دیده شدن نیستند. به همین دلیل به حمایت مخاطب جدی نیاز بیشتری دارند. بنابراین فیلم های چون "مستند بر سرخاک" را باید دید و درباره اش بحث  و گفتگو کرد.

مستند «بر سر خاک»  از چهارشنبه ۱۹ آبان ماه در سامانه «هاشور» اکران آنلاین شده است، این مستند که موضوعی درباره محیط زیست و فرونشست خاک در مناطق مختلف ایران دارد ، جایزه ویژه هیات داوران را از چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت گرفت.

محسن خانجهانی مستندهای «A.B.C.D»، «انتهای خیابان پاستور»، «آزادراه»، «کلاه شیشه‌ای» و  ... را کارگردانی کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید