حبیب مومیوند روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تویسرکان افزود: تلاش های فراوان ترویجی صورت گرفته در خصوص تغییر الگوی کشت در شهرستان و کاهش کشت محصولات پر آب بر در شهرستان نتیجه بخش بوده و امسال 800 تن محصول کلزا در شهرستان برداشت شده است.
وی ادامه داد: 19هکتار کشت گل محمدی و 15 هکتار کشت زعفران در سطح شهرستان کشت شده است و توسعه کشت های کم آب بر از برنامه های جدی است.
مومیوند افزود: افزایش سطح گلخانه ها در سطح شهرستان از 2 هکتار به 15 هکتار از دیگر اقدامات مهم در بحث مدیریت منابع آبی است که در این راستا احداث 6 گلخانه با پنج هکتار سطح زیرکشت نیز در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه یک سوم وسعت این شهرستان دشت است گفت:آسیب شدیدی به سفره های زیرزمینی این بخش وارد شده و آب از حدود پنج متری به عمق 50متری رسیده است و حالت بحرانی دارد.
فرماندار تویسرکان اضافه کرد: یکی از مهمترین مولفه های اقتصاد مقاومتی مصرف صحیح منابع است در این راستا، یک ماه تا برداشت محصول به کشاورزان فرصت داده می شود و پس از اتمام این فرصت با چاه های غیرمجاز و مجاز با برداشت بی رویه به شدت برخورد می شود.
مومیوند با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان از 2 بخش جغرافیایی کوهستانی و دشت تشکیل شده است گفت:2.3 درصد این شهرستان کوهستانی با سنگ بستر بالا و عمق چاه های کم است که برداشت آب از آنها آسیبی به سفره های زیرزمینی وارد نمی کند.
وی تصریح کرد: با هرگونه برداشت غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه ها در دشت فرسفج به ‌شدت برخورد می شود.
مومیوند اصلاح و بازنگری پروانه های چاه ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تعویض 900 فقره کنتور آب در شهر به صورت رایگان و لایروبی 17قنات با اعتبارات سال 96 از اقدامات مهم برای کاهش مصرف و مدیریت آب در این شهرستان بوده است .
گفتنی است، تویسرکان یکی از شهرهای استان همدان است که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت آن 50 هزار 455 455 نفر است.
تویسرکان در جنوب کوه الوند و شهر همدان واقع شده‌است.
7523/1181
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.