فضل الله باقرزاده روز سه شنبه در حاشیه برگزاری مجمع انتخابات هیات شمشیربازی همدان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح آخرین وضعیت کاروان کشورمان جهت حضور در بازی های آسیایی جاکارتا پرداخت.
وی ابتدا اصرار داشت که این مصاحبه پس از جلسه فردای کمیته ملی المپیک با روسای فدراسیون ها انجام شود، اما فرصت طلبی خبرنگار ایرنا از حضور وی در همدان باعث شد تا این مقام مسئول پاسخگوی سوالات باشد.
مشروح گفت وگوی ایرنا با نائب رئیس کمیته ملی المپیک را در زیر بخوانید.

** ایرنا: آخرین وضعیت کاروان اعزامی چه زمان بررسی شود؟
*باقرزاده: قرار است فردا (چهارشنبه) طی جلسه ای با روسای فدراسیون های ورزشی، سرپرستان و اعضای کمیته ملی المپیک بررسی های نهایی در مورد وضعیت این کاروان صورت بگیرد و در این جلسه تمام موارد روشن می شود.
در این جلسه روسای فدراسیون هایی هستند که رشته های آنها صددرصد به بازی های آسیایی اعزام می شوند و با حضور سرپرست تیم اعزامی و رئیس کمیته ملی المپیک تشکیل می شود.

** ایرنا: برخی فدراسیون ها نسبت به کم بوده سهمیه در کاروان اعزامی به جاکارتا گلایه مند هستند. نظر شمار در این زمینه چیست؟
*باقرزاده: ستاد عالی ورزش به ریاست دکتر مسعود سلطانی فرد وزیر ورزش و جوانان، دکتر صالحی امیری، دبیرکل کمیته ملی المپیک، معاونان وزارت ورزش، معاونان بانوان و کارشناسان خبره نسبت به دریافت برنامه فدراسیون ها اقدام می کنند و براساس این برنامه ها تصمیم گیری می شود که چه تیم هایی اعزام شوند و چه تیم هایی نمی توانند اعزام شوند.
به طور طبیعی برای اعزام یکسری فدراسیون ها که شانس مدال دارند نظیر والیبال، کشتی، وزنه برداری، ووشو، کاراته، تکواندو، اسلحه سابز شمشیربازی بحثی نیست و اعزام می شوند.
بعضی از فدراسیون ها نیز شانس مدال دارند و حمایت می شوند و اعزام خواهند شد؛ اما برخی از فدراسیون ها شانس مدال ندارند که ستاد عالی ورزش بیشتر جنبه حمایتی را مبنا قرار می دهد و تعدادی از رشته ها را در این زمینه که در آینده می توانند حرفی در بازی های آسیایی داشته باشند، را اعزام می کند.

** ایرنا: چه تعداد ورزشکار در کاروان تیم اعزامی کشورمان در بازی های آسیایی جاکارتا حضور می یابند؟
* باقرزاده: چون بیشتر جنبه بازی های آسیایی و حمایتی است، حضور رشته های ورزشی پر رنگ تر است و مانند المپیک نیست. در المپیک باید سهمیه کسب شود اما در بازی های آسیایی در داخل رشته ها آنالیز می شوند که آیا می توانند مدال کسب کنند یا خیر؛ بعد اعزام می شوند. در المپیک زیر نظر فدراسیون جهانی سهمیه ها تعیین می شود و دست کشورها نیست.

** پیش بینی شما از عملکرد کاروان ایران نسبت به دوره قبل چیست؟
*باقرزاده: اگر بتوانیم نتیجه ای که در بازی های دوره قبلی اینچئون کره جنوبی کسب کردیم را تکرار کنیم بسیار خوب است. باید پذیرفت که تیم های چین، کره جنوبی و ژاپن در حال حاضر در آسیا دست نیافتنی هستند و حتی در دنیا جزو 10 کشور برتر هستند.
قزاقستان تیم چهارم دوره قبل هم بیش از 50 درصد مدال هایش را دختران کسب می کنند در حالیکه ما تازه در دختران استارت زدیم و چند بازی آسیایی است که مدال کسب کرده ایم؛ اما در بازی های آسیایی 2022 و 2026 اگر مدال های دختران ما افزایش پیدا کند، می توانیم رتبه چهارم را تصاحب کنیم.
اگر همانند دوره قبل رتبه پنجم را کسب کنیم کار بزرگی را انجام داده ایم چرا که در این دوره اندونزی میزبان است و رشته های جدیدی را اضافه کرده که مدال های این رشته ها به احتمال قوی برای خودش است.
در کنار این کشور نیز ازبکستان، هندوستان و تایلند حریفان قدرتمندی برای کشورمان برای تصاحب رتبه پنجمی است. البته تاکید می کنم اگر بتوانیم چهارم شویم بی نظیر است اما پنجم و ششم هم نتیجه بسیار خوبی است.

** برای آماده سازی و اعزام تیم مشکل مالی ندارید؟
* باقرزاده: به هیچ عنوان دغدغه مالی نداریم و کمیته ملی المپیک براساس اعتبار مصوب سال جاری بیش از 70 درصد اعتبارات را به فدراسیون ها پرداخت کرده است و تمام هزینه های تیم های ورزشی به بازی های آسیایی بیش از یکصد میلیارد ریال را برعهده گرفته و نسبت به تهیه ارز، بلیط و لباس کاروان اعزامی اقدام شده است.
دولت حمایت جدی داشته و از دکتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قدردانی می کنم. وی به این حوزه کمک شایانی کرده است و باید دانست که بازی های آسیایی بسیار مهم است و پول باید به موقع به فدراسیون ها تزریق شود و پرداخت اعتبارات پس از برگزاری بازی ها ارزشی ندارد.
کمیته ملی المپیک براساس اعتبارات مصوب سال جاری، تاکنون 70 درصد اعتبارات فدراسیون های ورزشی را پرداخت کرده و وزارت ورزش و جوانان نیز بین سه تا چهار مرحله اعتبارات سال 97 را به موقع تزریق کرده است و فکر نمی کنم فدراسیونی از این منظر گلایه مند باشد.
مصاحبه از: میثم ناصرنژاد
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.