به گزارش ایرنا، اختلافات بین مدیریت مجموعه به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی و شهرداری بهار موجب عقب ماندگی در تداوم اجرا و تکمیل این طرح شده و سال هاست که این مجتمع روی خوش ندارد؛ طرحی که قرار بود به قلب تپنده گردشگری بهار تبدیل شود و تنها با احداث یک فاز متوقف شد.
سال ها از ایجاد فاز نخست این مجتمع بزرگ گردشگری سپری می شود اما هرگز نتوانسته همانند سایر مجتمع های گردشگری سطح استان به رونق اقتصادی و شوق حضور مردمی برسد.
تصور نمی شد که این مجموعه که روزگاری قرار بود مجهزترین پارک آبی کشور شود، این چنین زمین گیر شده و سکوت مطلق در جزیره ای که عنوان شادی را یدک می کشد، حاکم شود.
جزیره ای که قرار بود با تجهیز بهترین امکانات، توان گردشگری خود را به رخ سایرین بکشد و اقامتگاهی مناسب برای گردشگرانی باشد که تفریح در بهار همدان را جستجو می کنند.

** شروع ساخت جزیره با تاخیره 18 ماهه
سال 90 بود که عملیات مطالعه برای جانمایی ساخت جزیره شادی کلید خورد و چندین ماه طول کشید تا این مطالعه فنی به سرانجام برسد.
آن سالها قرارگیری در شاهراه چهار استان غربی کشور، مسیر ترانزیت و جاده کربلا، کاهش بار ترافیکی، هموار بودن زمین و تامین انرژی آسان برای این مجتمع، از جمله دلایل انتخاب احداث طرح یاد شده در این منطقه اعلام می شد.
در نهایت عملیات احداث فاز یک این طرح میلیاردی با تاخیر 18 ماهه بالاخره آغاز شد و مهرماه 93 تکمیل و به بهره برداری رسید.
فاز نخست این مجموعه نیز مشتمل از امکاناتی نظیر پیست بین المللی کارتینگ، پیست ATV، ساختمان اداری و فنی پیست ها، پیست کارتینگ مخصوص جانبازان و معلولان، جاده سلامت، مرکز تجاری، دریاچه ای جهت قایقرانی و ماهیگیری، کافی شاپ، فست فود، سفره خانه سنتی و فانوس دریایی به عنوان المان پروژه بود که به بهره برداری رسید.
در همان سال طی نشستی خبری عنوان شد که 300 میلیارد ریال اعتبار علاوه بر احداث فاز نخست، برای خریداری تجهیزات، وسایل شهر بازی و پارک آبی هزینه شده است که در جهت تامین آب دریاچه برای نصب تجهیزات است.

** توقف عملیات احداث جزیره پرحاشیه
طولی نکشید که با روی کار آمدن شورای چهارم بهار حاشیه های ادامه ساخت مجموعه جزیره شادی این شهر استارت خورد و خیلی زود به اوج رسید.
این طرح که با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی آغاز شده بود، طولی نکشید که با اختلافاتی همراه شد و همین مساله منجر به ورود شورای چهارم و سپس دستگاه قضا به پرونده شد.
مدیر مجموعه جزیره شادی طی 2 دادخواست از شهرداری بهار شکایت کرد.
او در یکی از دادخواست ها مدعی شده که شهرداری به تعهدات خود در قرارداد عمل نکرده است و درخواست اجرای کلیه تعهدات توسط شهرداری را دارد و دادخواست دیگر به دلیل توقف کار پروژه بود که سرمایه گذار در آن مدعی شد شهرداری بهار باعث توقف کارها شده و از شهرداری درخواست غرامت کرد.
با این حال اعضای شورا و شهرداری بهار معتقد بودند که که تمام تلاش خود را برای ادامه احداث مجموعه داشته اند و در مردادماه سال گذشته بود که مجید قاسمی جمشید عضو وقت شورای اسلامی شهر بهار طی گفت و گویی عنوان کرد: 'براساس قرارداد، سرمایه گذار موظف بوده خودش سرمایه مورد نیاز را تامین کند، این در صورتی است که مدیریت مجموعه در اوایل دوره چهارم شورا گفت نقدینگی ندارم و برای اجرای کار نیاز به تسهیلات دارم.'
این عضو وقت شورای اسلامی شهر همدان همچنین اضافه کرد: 'به رغم پیگیری های صورت گرفته از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر بنا به دلایلی تسهیلات بانکی به وی پرداخت نشد و برای تامین منابع مالی مورد نیاز درخواست کرد که تعدادی از مغازه های مجموعه را به فروش برساند و پولش را به مجموعه تزریق کند و این در حالی بود که براساس قرارداد مدیریت پروژه حق فروش هیچ بخشی از مجموعه را نداشت.'
شکایت مدیریت مجموعه جزیره شادی از شهرداری، این نهاد مردمی را مجبور کرد با تاکید شورای وقت بهار و نیز برای دفاع از حقوق شهرداری و شهروندان دادخواست ابطال قرارداد از سوی شهرداری را ارایه دهد.
حسن رمضانی شهردار بهار در این باره در جمع خبرنگاران گفت: 'رای به ابطال قرارداد یک روند عادی است و ما فقط در مقام دفاع این تصمیم را گرفته ایم؛ اما معتقدیم که تداوم توسعه امکانات مجموعه به قوت خود باقی است و به کار خود ادامه خواهد داد و هیچ کس نمی تواند طرح احداث را متوقف کند.'
وی افزود: 'این مجموعه گردشگری به هیچ عنوان تعطیل نیست و هم اینک کارهای قانونی و حقوقی آن در حال پیگیری است و معتقدیم سرمایه گذار این مجموعه باید با خیال آسوده کارش را پیش ببرد و موارد مطرح شده مسائلی داخلی و حقوقی است که به زودی حل خواهد شد.'

** جزیره شادی در تمنای دست نواز مسئولان
مدیر مجموعه جزیره شادی بهار در این باره گفت: زمانی که قرارداد با شهرداری در سال 90 برای ساخت این طرح به صورت مشارکت منعقد شد، دو طرف تعهداتی داشتند که طبق قرارداد شهرداری می بایست 12 و نیم هکتار زمین، 2 حلقه چاه عمیق و صدور پروانه ساخت را اجرایی می کرد.
رضا اسدی افزود: توافق طرفین و اجرای ساخت این طرح بزرگ تا پایان فعالیت دوره سوم شورا با همکاری بسیار خوبی پیش رفت و ما نیز طبق قرارداد منعقد شده نسبت به اجرای بندبند آن اقدام کردیم.
وی اضافه کرد: اما در فعالیت دوره چهارم شورای اسلامی شهر بهار، با انتخاب شهردار غیربومی مشکلات خاصی ایجاد شد که تمرکز و انگیزه ما برای ادامه فعالیت در ساخت فازهای پروژه را برهم زد.
اسدی اظهار داشت: مدارک این مجموعه در شهرداری بهار گم شد و برخی اطلاعات اشتباه به سیستم های نظارتی دادند و آنها نیز بر حسب وظایف ذاتی که داشتند به موضوع ورود کرده و وقتی متوجه شدند در پرونده پروانه ساخت نیست، مدارک گم و 800 صفحه از پرونده مفقود شده است، نسبت به پیگیری موضوع اقدام کردند.
وی بیان کرد: پس از کنترل دقیق پرونده، اسناد و مدارک که 18 ماه به طول انجامید، خوشبختانه قوه قضاییه رای به منع تعقیب موضوع داد و با شروع فعالیت شورای پنجم و حضور حسن رمضانی به عنوان شهردار جدید دوباره شروع به کار کردیم.
اسدی با اشاره به شکایت شهرداری بهار در دادگاه پیرامون وضعیت این مجموعه گفت: شهرداری بهار به خاطر موضوعاتی که در قرارداد منقعد شده بود و با وجود اینکه مجوز قانونی داشته و حتی کمیته انطباق شهرستان بهار نیز 2 مورد گواهی داده که تخلفی وجود ندارد، اما به خاطر برخی فشارها درخواست بطلان قرارداد را دارد.
وی افزود: ما نیز حاضریم از این موضوع تمکین کنیم و قرارداد را بازگردانیم و معتقدم نیازی به شکایت نیست چرا که در صورت بطلان قرارداد شهرداری باید به قیمت روز خسارت ما را پرداخت کند.
اسدی تاکید کرد: با این حال هدف ما خدمت به شهرستان بهار بوده و اکنون نیز حاضریم با پرداخت 50 درصد از سرمایه گذاری که داشته ایم، با این مجموعه وداع کنیم؛ اولویت ما اجرای طرح با تمام قدرت است.
اسدی افزود: حتی احسان قنبری فرماندار بهار نیز با حضور در مجموعه و پیگیری موضوع خون تازه در رگ های جزیره شادی جاری ساخت و اکنون این آمادگی را داریم که همانند سال های 89 و 90 و 91، عملیات ساخت فازهای بعدی را با قوت اجرایی کنیم.
وی با اشاره به هزینه های انجام شده در ساخت فاز نخست این مجموعه گفت: در سال های 90 و 91 برای شروع به ساخت این مجموعه 327 میلیارد ریال اعتبار هزینه کرده ایم و اکنون نیز برای تکمیل پنج فاز اجرایی تعریف شده، نیاز به یکهزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.
مدیر مجموعه جزیره شادی بهار یادآور شد: تنها خواسته ما دست نوازش از سوی مسئولان است و اینکه برای ادامه اجرای طرح ما را دلگرم کنند.
مجموعه تفریحی گردشگری جزیره شادی در 15 کیلومتری غرب همدان واقع شده است و هم اکنون دارای امکاناتی همچون پیست بین المللی کارتینگ، پیست ATV، پیست کارتینگ مخصوص جانبازان و معلولان، جاده سلامت، دریاچه برای قایقرانی و ماهیگیری، کافی شاپ، مانژ سوارکاری، فست فود، سفره خانه سنتی و فانوس دریایی است.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.