به گزارش ایرنا، واقع شدن در چهار راه تبادلات اروپا و آسیا و یگانه همسایه مسیحی ایران، همین دو ویژگی جمهوری ارمنستان کافی است تا فعالان اقتصادی همدان نسبت به دیگر مزیت های های این کشور کم جمعیت که از زبان سفیر ارمنستان در تهران جاری می شود حساس شوند؛ اعطای آسان ویزا به تجار و گردشگران، وجود بیست نمایندگی شعب بانکهای اروپایی، اتخاذ سیاست آسمان باز و لغو روادید از یکصد کشور، نرخ تورم 2 درصدی، ساخت منطقه آزاد اقتصادی در مرز ارس، حذف عوارض گمرکی و ترخیص کالا در کمترین زمان، همگی حکایت از پهن کردن فرش سرخ ارمنستان با روی گشاده برای تجار و بازرگانان ایرانی دارد که عصر چهارشنبه در هتل بین المللی بابا طاهرهمدان گرد هم آمده تا فصل جدیدی از مراودات تجاری را رقم بزنند.
ارمنستان برای ایران به ویژه در شرایط کنونی که زمزمه های تحریم های جدید اروپایی و آمریکایی نیز شنیده می شود، حکم کریدور امن اقتصادی دارد.
این جمله را آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در تهران گفت و اطمینان خاطر داد که ارمنستان با وجود تغییرحکومت همچنان بر مواضع سیاسی خود با ایران قاطع و استوار است و زیر بارهیچ تحریمی علیه ایران نخواهد رفت.
وی از برخی کاهلی و کم کاری در بهره وری از پتانسیل های دو کشور اظهار تاسف کرد و وعده ثبت خاطرات خوشی از تعامل ایران و ارمنستان در تاریخ روابط دو کشور داد.
تعریف و تمجید از خوبی های ارمنستان به اینجا رسید که بخش صنعت ارمنستان 43 درصد نیروی کار این کشور و 37 درصد از تولید ناخالص این کشور را از آن خود دارد، صنعت توریسم این کشورکوچک به مدد ایجاد زیرساختهای گردشگری و تنوع بخشی به محصولات گردشگر پسند چابک و سرحال شده، در جهت شناساندن مناسب ارمنستان به مردم جهان ویزای آسان اعطا می شود، پیشرفت قابل توجه در زمینه صنایع های تک و آی تی و فروش 80 درصد این محصولات به آمریکا، از دیگر قابلیتهای ارمنستان بود که سفیر وظیفه شناس این کشور با ظرافت و دقت برای فعالان اقتصادی همدان توصیف کرد تا باب مشترکی برای سرمایه گذاری های جدید متقابل بگشاید.
آرتاشس تومانیان به اندازه ای به کار و وظیفه اش تعهد داشت که با وجود اشتیاق فراوان برای دیدن آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا، باباطاهرعریان ، کتیبه های گنجنامه و بزرگترین غار آبی جهان را هم به فرصتی دیگر موکول کرد.

** همدان 2018 ایران هراسی را پایان می دهد
صحبتهای رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز حول محور خوش اقبالی همدان در سال میلادی 2018 چرخید و از رخدادهای مهمی که در انتظار همدان است به عنوان فرصت طلایی برای نیل به اهداف بلند پیش بینی شده یاد کرد.
علی اصغر زبر دست گفت: در پی انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا باید به دنبال تحقق اهداف فراملی از جمله پایان دادن به توطئه شوم ایران هراسی باشیم.
او معتقد است، چند اجلاس جهانی برجسته با حضور وزرا، سفرا و هیات های فرهنگی و اقتصادی که تا پایان سال 2018 در همدان برگزار می شود، موقعیت کمیابی برای معرفی خوب ایران و تمدن اصیل ایرانی و خط زدن ایران هراسی از دایره واژگان ملت های جهان است.
زبردست ابراز امیدواری می کند که از لابلای ملاقات ها و آمد و رفت خارجی ها به همدان روزنه های جدیدی برای سرمایه گذاری در زمینه های اقتصادی برای این خطه ایجاد شود.
به گفته وی تنها 2 هنر صنعت سفال و مبل و منبت که شهرت جهانی دارد کافی است تا سر پیکان مقصد گردشگری غربی ها به سمت همدان کج شود و مردم این دیار طعم شیرین اقتصاد گردشگری را بچشند.
رئیس اتاق بازرگانی همدان تاکید می کند: رویداد همدان 2018 زمان معرفی داشته های خوب به ملتهای جهان است و از ارمنستان هم می خواهد حق همسایگی را به خوبی ادا کرده و پایتخت گردشگری آسیا را یاری کند.
سفیر جمهوری ارمنستان در تهران چهارمین سفیری است که امسال به دعوت اتاق بازرگانی همدان به پایتخت گردشگری آسیا دعوت شده، سفرای کشورهای چک، غنا و اندونزی نیز در برنامه هایی مشابه با امتیازها و مزیتهای همدان آشنا شده اند، اما کارآمدی و اثر بخشی آمد و رفت های سفرای کشورهای خارجی به همدان را باید در آینده دید و با امضای پای قراردادها و توافق نامه های دو جانبه کشور ارزیابی کرد.
7527/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.