تهمینه رجبلو روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با عنوان اینکه گُل نام فریبنده ای دارد افزود: این زیبایی در انتخاب نام مواد مخدر موجب جلب جوانان 14 تا 20 سال و گرایش افراد کم سن و سال به مصرف اینگونه مواد شده است.
وی اضافه کرد: گل تغییر یافته حشیش است که ابتدا در افغانستان کشت می شد سپس در آمریکا یک سری تغییرات ژنتیکی بر روی آن صورت گرفت.
کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: داده های علمی موید این است که میزان نئشگی مخدر صنعتی گل هفت برابر و میزان اعتیاد و وابستگی به مصرف آن هشت برابر حشیش است.
رجبلو گفت: مصرف مواد توهم زای گُل موجب پرخاشگری و بروز حالت های روانی در معتادان می شود بنابراین برای درمان، معتاد باید زیر نظر روانپزشک قرار گیرد.
وی اضافه کرد: درمان معتادان به مصرف گل به زمان طولانی نیاز دارد بر این اساس بیشتر افراد به علت اینکه خود را معتاد نمی دانند تن به این درمان طولانی مدت نمی دهند.
کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: برای ایجاد جذابیت در مصرف گُل هم اینک طرح هایی نظیر لباس، کیف و کفش و گردن آویز با آرم گل طراحی و به وفور در بازار در حال فروش است.
رجبلو ادامه داد: در حال حاضر شاهد کشت بی سرو وصدای گل در منازل بدون اطلاع والدین هستیم چرا که بوته گل بسیار زیبا است.
وی بیان کرد: مصرف کنندگان، برگ های گل را در ظرفی آسیاب و پودر کرده و آنها را برای مصرف در لای کاغذهای سیگار قرار می دهند.
کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برای درمان افراد مبتلا به این نوع اعتیاد ابتدا باید فرد معتاد بودن خود را بپذیرد و برای درمان تمایل داشته باشد.
رجبلو اضافه کرد: چند سال اخیر حتی یکی مورد مراجعه به کمپ ها یا مراکز درمانی برای درمان اعتیاد به گل وجود نداشته است چون مصرف کنندگان خود را معتاد قلمداد نمی کنند.
وی افزود: فرد معتاد باید پروسه طولانی درمان را زیر نظر روانپزشک طی کند با این وجود استقبال برای ترک اعتیاد به گل اندک است.
کارشناس معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: معتادان به مصرف مخدر صنعتی گُل دارای اشتها و انرژی بسیار فوق العاده ای می شوند بنابراین خانواده با دیدن این وضعیت نه تنها به اعتیاد فرزند شکی نمی کنند بلکه از وضعیت فرزندشان خُرسند نیز می شوند.
رجبلو اظهار داشت: مصرف کنندگان ماده توهم زا گل احتمال آسیب زدن به دیگران را دارند و به علت سرخوشی هنگام رانندگی با سرعت غیرمجاز و حادثه آفرین تردد می کنند.
یک تن و 300 کیلوگرم انواع موادمخدر سه ماهه سالجاری در استان همدان کشف شده است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.