به گزارش ایرنا، رضا معممی مقدم روز سه شنبه در همایش بزرگ مسئولان هیات های مذهبی شهرستان ملایر اظهار داشت: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب، کارهای اجتماعی باید به خدمات اجتماعی متصل شود.
وی افزود: کارکردها و اقدامات هیات‌های مذهبی باید در سطح اجتماع محسوس باشد و بتوانند برای حل مشکلات اجتماعی مردم راهگشا باشند.
معممی مقدم توجیه مردم نسبت به آسیب های اجتماعی را از اولویت های کنونی کشور برشمرد و بیان کرد: در این راستا اولویت‌های مبلغان، هیات‌های مذهبی و منبری‌های ما به جامعه هدف و مخاطبان پیرامون اعتیاد و ‌مواد‌مخدر، طلاق، بزهکاری، مفاسد و ‌مشکلات اجتماعی است.
وی افزود: با توجه به اینکه با راه‌اندازی محافل قرآنی مردم توجه بیشتری نسبت به اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه خواهند داشت، مبلغان سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه آشنایی بیشتر جامعه هدف و مخاطبان محافل قرآنی توجیه شدند.
مدیرکل تشکل های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور ادامه داد: ماه رمضان امسال ۵۵ هزارو ۹۰۰ روحانی مبلغ به سراسر کشور اعزام شدند و افزون بر ۵۰ هزار مسجد برنامه‌های این ماه را پوشش می‌دهند.
معممی مقدم اظهار داشت: از مجموع ۹۰ هزار هیات مذهبی که در سراسر کشور فعال هستند، ۵۴ هزار هیات برنامه ‌های ماه مبارک رمضان و مابقی برنامه های ماه محرم و صفر را برگزار می کنند.
وی ادامه داد: از ابتدای رمضان امسال تاکنون بیش از ۲۰۰ محفل انس با قرآن و ۱۳۷ جلسه تفسیری قرآن کریم توسط هیات های مذهبی برگزار شده و هفت هزار و 200 جلسه عمومی نیز در حال برگزاری است.
معممی مقدم افزایش مشارکت اجتماعی و فرهنگی مردم در خدمات اجتماعی را رویکرد مهم سازمان تبلیغات اسلامی در ماه رمضان عنوان کرد و گفت: افزایش مشارکت مردمی در مسائلی همچون آزادی زندانیان، تقبل هزینه‌های درمان نیازمندان، سرپرستی کودکان بی‌سرپرست و تأمین مسکن و خوراک مستمدان بروز و ظهور بیشتری دارد.

**هیات های مذهبی با بحران مخاطب مواجه اند
دبیر جامعه ایمانی مشعر کشور نیز گفت: امروز با بحران مخاطب در هیات های مذهبی مواجه هستیم و این بحران در هیات های شهری بیشتر مشهود است.
رحیم آبفروش، راهکار خروج از این بحران را حرکت هیات های مذهبی به سمت هیات های اجتماعی دانست و اظهار داشت: هیات های اجتماعی و گفتمان خدمات اجتماعی باید دست برتر هیات های مذهبی در راستای برون رفت از این معضل باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر اگر هیات های مذهبی خود را به روز نکنند و جایگاه خود را ارتقا ندهند، به طور قطع یک فرصت طلایی بی نظیری را که اهل بیت(ع) برای ما مهیا کرده اند، از دست می دهیم.
آبفروش با بیان اینکه مسئولان هیات های مذهبی بی مزد و منت عمر و جوانی خود را برای برافراشته نگه داشتن بیرق اباعبدالله الحسین(ع) صرف کرده اند، افزود: مسئولان هیات های مذهبی در مسیری قدم گذاشته اند که مسیر گمنامی و غربت است.
وی با اشاره به رقابت نابرابر رسانه ای در شرایط کنونی بیان کرد: تا دیروز رسانه هیات های مذهبی، رسانه بی بدیل جامعه بودند، اما امروز هزاران رقیب همچون تلویزیون و فضای مجازی دارند.
آبفروش خاطرنشان کرد: در یک دوره ای تشکل هایی مقابل هیات های مذهبی بساطی را علم کردند، اما تیرشان به سنگ خورد، امروز نیز ماجرای خیریه های سکولار و لائیک خطر و تهدید جدید جلسه های هیات های مذهبی است.
دبیر جامعه ایمانی مشعر کشور با تاکید بر اینکه هیات های مذهبی ما باید علمدار خدمات اجتماعی باشند، تاکید کرد: در مکانی که پرچم اباعبدالله الحسین(ع) برافراشته می شود، نباید تا چهل منزل اطراف این پرچم گرسنه ای سر بر زمین بگذارد و ازدواج دختری با نداشتن جهیزیه عقب بیفتد.
آبفروش با بیان اینکه همه باید از ظرفیت و استعداد هیات های مذهبی بهره مند شوند، گفت: به تعداد هیات های مذهبی باید خیریه مذهبی و گروه جهادی خیریه داشته باشیم.
وی همچنین راه اندازی خیریه، تشکیل گروه جهادی و صندوق قرض الحسنه را سه رکن مهم برای هیات های مذهبی برشمرد و افزود: هیات های مذهبی باید مامنی برای رسیدگی و حل مشکلات مردم زیر خیمه اباعبدالله الحسین(ع) باشند و بتوانند دردی از مردم دوا کنند.
مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر نیز کاهش اعتیاد، طلاق و بزه های اجتماعی، حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی را از مهمترین کارکردهای هیات های مذهبی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در این شهرستان برشمرد.
حجت الاسلام حسین گروسی بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مناسبت های آموزشی، برگزاری همایش پیرغلامان اهل بیت(ع)، تکریم مناسبت‌ها، اعیاد ‌و شهادت ائمه معصومین(ع)، فعالیت در امور خیریه و عام‌المنفعه از مهمترین اقدامات ‌هیات‌های مذهبی در این شهرستان است.
وی مهمترین کارکرد هیات‌های مذهبی را حرکت در مسیر کاهش معضلات و ‌آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: سال گذشته پنج میلیارد ریال توسط یکی از هیات‌های مذهبی خواهران ملایر جمع آوری و در امور عام المنفعه هزینه شد.
گروسی بیان کرد: همزمان با شب‌ های قدر در بیش از ۳۱۶ نقطه شهری و روستایی این شهرستان برنامه شب های قدر برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، در این آئین از کارت هوشمند مسئولان هیات های مذهبی شهرستان ملایر رونمایی شد.
253 هیات مذهبی در شهرستان ملایر به صورت رسمی فعالیت می کنند که از این تعداد 110 هیات شهری و مابقی روستایی است که برای مسئولان 253 هیات های مذهبی ملایر کارت هوشمند صادر شد.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.