به گزارش ایرنا، انسان از زمانی که پا به کره خاکی گذاشت همواره با حوادث گوناگون طبیعی و غیرطبیعی مواجه بوده است و شاید یکی از دردناکترین حوادثی که اثرات آن تا مدتها و گاهی تا پایان عمر همراه انسان باقی می ماند، سوختگی حاصل از آتش سوزی باشد.
طبق بخشنامه و دستور العمل های سازمانی، در ایران چندین نهاد متولی امدادرسانی به مصدومان حوادث مختلف از جمله سیل، زلزله، حوادث ترافیکی و غیره هستند.
در این راستا هنگام بروز حوادث ترافیکی در جاده های برون شهری نیز نهادهای نظیر اورژانس یا تیم های هلال احمر در صحنه حادثه حضور می یاند و هر یک از این دستگاه نقشی را عهده دار هستند؛ با این توضیح که هلال احمر اقدام به جدا کردن قطعات خودرو با استفاده از دستگاه ها و ست هیدرولیک کرده و اورژانس با استفاده از آمبولانس یا بالگرد مجروحان را به بیمارستان منتقل می کند.
خلاء موجود این خدمت رسانی، هنگام بروز آتش برای افراد خارج از محدوده شهری در کاربری های مختلف باغات، منزل مسکونی و حریق خودرو نمایان می شود چراکه برخی مدعی اند سازمانی برای اطفای حریق در این نقاط پیش بینی نشده است.
در شرایطی که به نظر می رسد هلال احمر متولی اطفای حریق در جاده ها و محدوده های خارج از شهر تعیین شده باشد، این موضوع از سوی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان به صراحت رد می شود.
ابراهیم کارخانه ای در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در جاده های کشور مسئول اطفای حریق نداریم و در شرح وظایف هلال احمر و آتش نشانی این موضوع عنوان نشده است.
وی اضافه کرد: در مکاتبه سازمان دهیاری و شهرداری های با توجه به استعلام شهرداری های کشور از چگونگی خدمات رسانی سازمان ها و واحدهای آتش نشانی و خدمات ایمنی در خارج از حریم شهرها، مسئولیت شهرداری ها برای اطفای آتش، در محدوده شهری تعریف شد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان افزود: طبق آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی وظیفه مهار آتش، امداد و نجات و رها سازی در شهرها و حریم آن به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و این وظایف در محل های برون شهری جزو وظایف امداد نجات هلال احمر تعیین شد.
کارخانه ای ادامه داد: رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به این بخشنامه که از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به معاونان امور عمرانی ابلاغ شده بود، واکنش نشان داد.
وی اضافه کرد: طبق تبصره 2 ماده 3 اساسنامه جمعیت هلال احمر هزینه خدمات و کمک های اولیه امدادی و سایر خدماتی که از سوی دولت در کشور و کمک های امدادی، درمانی و بهداشتی خارج از کشور بر عهده جمعیت هلال احمر است، توسط دولت به این جمعیت پرداخت می شود.
وی با عنوان اینکه نهاد متولی در مصوبه یاد شده وزارت بهداشت است، گفت: با وجود اینکه دولت باید برای ایجاد زیرساخت ها و امکانات برای اطفای حریق در جاده ها بودجه لازم را تامین کند، اما تاکنون اعتباری به جمعیت هلال احمر پرداخت نشده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان بیان کرد: همچنین هیچگونه نیرو و تجهیزات تخصصی برای اطفای حریق در اختیار این سازمان قرار نگرفته است.
کارخانه ای عنوان کرد: ناتوانی اطفای حریق از سوی جمعیت هلال احمر در کمیسیون ایمنی راه های کشور توسط نماینده این سازمان مطرح شد که با تصویب کمیسیون زیر بنایی دولت، مقرر شد که انجام این وظایف از جمعیت هلال احمر خارج شود.
وی تاکید کرد: طبق مصوبه دومین نشست اعضای شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور که توسط دبیر این شورا ابلاغ شد، وزارت کشور موظف است سازمانی مستقل با هدف اطفای حریق در جاده ها با نظارت استانداری ها و فرمانداری ها در سطح کشور تشکیل دهد.
وی افزود: با این توصیف که مهار آتش سوزی مستلزم زیر ساخت، تجهیزات و نیروی کافی است و فقدان این پیش نیازها در هلال احمر، این وظیفه و مسئولیت از گردن این مجموعه ساقط شده و همچنان اطفای حریق در معابر برون شهری متولی ندارد.
وی ادامه داد: چنانچه آتش سوزی در فاصله یک صد کیلومتری شهر رخ دهد این موضوع به طور حتم فاجعه بار خواهد بود.

**مدیریت بحران: هلال احمر مسئول است
در حالی که مدیرعامل جمعیت هلال احمر با استناد به مکاتبات صورت گرفته توسط این سازمان با رئیس سازمان مدیربت بحران و قائم مقام شهرداری ها و دهیاری های کشور، از نداشتن مسئولیتی در قبال مهار آتش در جاده ها خبر داد، اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان در گفت و گو با ایرنا با رد این موضوع همچنان جمعیت هلال احمر را متولی اطفای حریق در جاده ها دانست.
علیمردان طالبی تصریح کرد: بسیاری از دستگاه ها قوانین و دستورالعمل های ابلاغی را مطالعه نمی کنند بنابراین به وظایف خود و دستگاه های همکار و پشتیبان در زمان بروز حادثه آشنا نیستند بنابراین برای مدیریت هر حادثه ای به مدیریت بحران رجوع می کنند.
وی اظهار کرد: طبق اساسنامه سازمان آتش نشانی زیر نظر شهرداری ها هستند و بودجه و اعتبار آنها توسط این نهاد تامین می شود بنابراین باید خدمات این سازمان در محدوده شهری ارائه شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان ادامه داد: همچنین دهیاری ها متولی مهار آتش در روستاها، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست نیز با همکاری یکدیگر متولی مهار حریق در عرصه های طبیعی و ملی هستند.
وی اضافه کرد: تیم امداد و نجات هلال احمر نیز متولی مهار آتش در خارج از حریم شهری است با این وجود جمعیت هلال احمر فاقد تخصص و تجهیزات لازم است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اظهار کرد: این مجموعه تجهیزات اطفای حریق و نیروی آموزش دیده برای مهار آتش ندارد.
طالبی بیان کرد: این خلاء انجام ماموریت ها را با مشکل مواجه ساخته چراکه هلال احمر با وجود اینکه متولی مهار آتش شده است، اما 2 کپسول اطفای حریق هم ندارد.
وی افزود: بهترین راهکار برای پایان دادن به این مشکل، مستقر شدن خودروی آتش نشانی در پایگاه های امداد جاده ای هلال احمر است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان افزود: همچنین می توان برای مدتی با تجهیز شهرداری ها از نظر مالی، اطفای حریق در جاده های اصلی را به شهرداری ها و جاده های فرعی را به دهیاری ها محول کرد.
طالبی ادامه داد: با وجود اینکه در آئین نامه هلال احمر برای انجام این وظیفه مشخص شده اما همچنان این موضوع بلاتکلیف مانده است.
وی گفت: هم اینک موقع بروز آتش سوزی در محدوده های خارج از شهر، خودروهای آتش نشانی در محل حضور می یابند هر چند این موضوع می تواند در زمان بروز سانحه برای خودروی آتش نشانی هنگام عزیمت به ماموریت خارج از محدوده شهری، با مشکلاتی همراه باشد.

** مسئول آتش نشانی: مدیریت بحران باید یکپارچه شود
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: حیطه وظایف آتش نشانی در درون شهر است با این وجود در صورت اعلام نیاز برای حضور در خارج از محدوده شهری، در محل بروز حادثه حضور می یابد.
محمدرضا بیاناتی افزود: با این وجود باید برای مهار آتش در جاده ها و خارج از حریم شهری تدبیری ویژه اندیشیده شود.
وی اضافه کرد: طبق قانون هلال احمر مسئول اطفای حریق در خارج از محدوده شهری است که این سازمان به علت نداشتن تجهیزات و نیروی آموزش دیده تاکنون تن به این کار نداده است.
وی تاکید کرد: نداشتن تجهیزات و نیرو نباید مانع اجرای قانون شود بلکه با توجه به محول شدن این وظیفه به هلال احمر باید سازو کار و اعتبار مورد نیاز نیز پیش بینی شود.
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان اظهار کرد: با توجه به اینکه عوارض شهرداری ها از شهروندان ساکن در محدوده شهری هر منطقه دریافت می شود بنابراین باید در همان محدوده نیز خدمات ارائه دهند در غیر اینصورت هزینه کرد بودجه مردم در دیگر مناطق از نظر شرعی اشکال دارد.
بیاناتی اضافه کرد: با وجود اینکه سازمان آتش نشانی در صورت دستور مقامات ارشد و متولیان بحران مکلف به ارائه خدمات در خارج از محدوده شهری هستند اما در صورت بروز هر گونه حادثه احتمالی باید پاسخگو نیز باشند.
وی مثال زد: چنانچه هنگام عزیمت نیروهای آتش نشانی به خارج از محدوده شهری، آتش سوزی در داخل شهر رخ دهد و نیروها نتوانند به موقع در این محل حضور یابند باید مسئول صدور این دستور پاسخگو باشد.
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان بیان کرد: برای رهایی از این بلاتکلیفی بهترین راهکار یکسان و یکپارچه شدن مدیریت بحران است تا همه از یک نهاد در هنگام بروز سانحه دستور بگیرند و امکانات و اعتبار مورد نیاز دستگاه های زیر مجموعه مدیریت بحران نیز توسط دولت تامین شود.
بیاناتی اضافه کرد: این روش در بیشتر کشورها هم اینک در حال اجرا است و این کشورها در مدیریت بحران دارای سازمانی قوی، توانمند با کارکرد بالا هستند.
به گزارش ایرنا نوروز امسال بر اثر سقوط یک دستگاه خودروی سواری از روی پل در آزاد راه همدان - ساوه، سه عضو یک خانواده در آتش سوختند که 2 تن از آنها جان باختند.
همچنین اواسط فروردین ماه امسال بر اثر وقوع یک مورد آتش سوزی در یکی از روستای مسیر جاده همدان ملایر یک پیرمرد 70 ساله در آتش سوخت.
این اخبار گویای این است که جاده ها و حریم های خارج از شهر همدان از آتش سوزی مصون نبوده و باید برای پیشگیری از مرگ شهروندان و مسافران عبوری بر اثر آتش سوزی اقدام اساسی صورت گیرد.
امید است با همکاری سازمان های متولی تدبیری ویژه برای رفع این بلاتکلیفی اندیشیده شود چراکه این موضوع در سطح ملی همچنان به عنوان یک معضل مطرح است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.