به گزارش ایرنا عبدالعظیم رضایی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز ملی شوراهای اسلامی اظهار کرد: اعتماد مردم سرمایه بسیار بزرگی است که توفیق شوراهای اسلامی باید در راستای جلب اعتماد مردم و پرهیز از هرگونه خودمحوری باشد.
وی با تاکید بر اینکه محور کار شوراهای اسلامی باید تسهیل امور زندگی مردم و رفع مشکلات و معضلات مردم باشد افزود: نقاط ضعف شورهای اسلامی با گذشت دوره های مختلف کمتر شده و این به دلیل استفاده از خرد جمعی با مشی مشارکت مردمی است.
رضایی با اشاره به کمک و حمایت های دولت تدبیر و امید از شوراهای اسلامی بیان کرد: با توجه به اقدامات خوب دولت در کاهش مشکلات روستاها، شوراهای اسلامی نیز در این راستا موظف به تلاش بیشتر برای امور معیشتی و اشتغالزایی روستاییان هستند.
وی رفع مشکلات معیشتی، اشتغال و امور اقتصادی روستاییان را اولویت مهم شوراهای اسلامی برشمرد و افزود: با توجه به اینکه در سرشماری سال 95 سیر مهاجرت روستاییان به شهرها در ملایر چهار درصد تغییر یافته و به نسبت 66 درصد شهری و 34 درصد روستایی رسیده، این روند باید کاهش پیدا کند.
فرماندار ویژه ملایر در عین حال رعایت اخلاق، انصاف، تعهد کاری و مسئولیت پذیری را از وظایف مهم شوراهای اسلامی برشمرد و گفت: شوراهای اسلامی حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند که از این جایگاه باید برای پاسخگویی به مطالبات و خدمت به مردم بهره گیرند.
رضایی ادامه داد: تلاش ما و نمایندگان مردم ملایر در مجلس رفع مشکلات شوراهای اسلامی و حل مسایل و مشکلات مردم است تا بتوانیم با حمایت دولت دستاوردهای بزرگی به ویژه در روستاها داشته باشیم.

**شوراهای اسلامی به جای پرداختن به حاشیه ها، به متن توجه کنند
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اعتماد مردم را مهمترین نعمت برای شوراهای اسلامی دانست و بیان کرد: شوراهای اسلامی باید این اعتماد مردم را نگه دارند.
حجت الاسلام احد آزادیخواه افزود: کار شوراهای اسلامی یک امانت در دستان آنان است و باید در راستای پاسخگویی به مطالبات به حق مردم تلاش کنند.
وی از شوراهای اسلامی درخواست کرد: به جای پرداختن به حاشیه ها، به متن که همان خدمتگزاری صادقانه به مردم است بپردازید و شایسته نیست که مسایل مهم مردم را فدای مسایل حاشیه ای و کم ارزش کنید.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم ایجاد امید و نشاط در بین جوانان را یکی از وظایف مهم شوراهای اسلامی روستاها عنوان کرد و گفت: نقش شوراهای اسلامی در روستاها برای بهره گیری از توان و ظرفیت جوانان بسیار اثرگذار است که از هیچ تلاشی در این زمینه نباید دریغ کنند.
حجت الاسلام آزادیخواه از روند ارائه تسهیلات اشتغالزایی توسط بانک های عامل ابراز گلایه کرد و افزود: با توجه به اینکه تسهیلات اشتغال روستایی از سوی دولت تدبیر و امید ابلاغ و تصویب شده، اما بانک ها همچنان مانع ارائه این تسهیلات می شوند.
وی خاطرنشان کرد: نباید از امکاناتی که دولت در اختیار روستاییان قرار داده، محروم شوند، در حالیکه اولویت حل مشکل اشتغال جوانان، تسهیلات بانکی است که بانک ها باید بیشتر همکاری کنند.

**بانک ها باید مجری سیاست های دولت باشند
دیگر نماینده مردم ملایر در خانه ملت نیز با انتقاد از روند ارائه تسهیلات اشتغالزایی توسط بانک های عامل گفت: بانک ها به جای اینکه مجری سیاست های دولت باشند؛ امروز مجری سیاست های خود هستند.
محمد کاظمی اظهار کرد: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال حمایت از تولید داخلی نامگذاری شده، نباید شاهد چنین اقداماتی باشیم.
وی با بیان اینکه در این زمینه اولین مشکل ما بانک ها هستند افزود: در چنین شرایطی اگر تولید کنندگان ما با توجه به سود بالای بانک ها و همکاری نکردن آنها، نتوانند مواد اولیه و ماشین آلات خود را تامین کنند، به طور قطع نمی توانند کالای با کیفیت تولید کنند.
وی تاکید کرد: همه اجزای نظام را باید هماهنگ کنیم که در راستای حل مشکلات جامعه احساس مسئولیت کنند تا شوراهای اسلامی، دهیاران و تولیدکنندگان ما در بانک ها معطل و سرگردان نباشند.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم عمده ترین مشکل در این راستا را اجرا نشدن قانون عنوان کرد و با تاکید بر لزوم نظارت ها گفت: سران سه قوا باید همه تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار گیرند.
کاظمی افزود: دولت 6 نوع تسهیلات اشتغالزایی روستایی در نظر گرفته که در مجلس تصویب شد، اما دریغ از اینکه 10 درصد آن توسط بانک ها پرداخت شده باشد.
کاظمی با اشاره به نقش و جایگاه شوراهای اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی اظهار کرد: ما مسئولان باید قبول کنیم که در بروز بسیاری از مشکلات مقصر هستیم و باید سیاست های درست و برنامه های کاربردی تری را به اجرا بگذاریم.
وی ادامه داد: نباید پس از گذشته 40 سال از عمر انقلاب امروز شاهد مشکلات عدیده ای در روستاها و بیکاری جوانان باشیم.
کاظمی با بیان اینکه نسبت جمعیتی شهر و روستا 70 به 30 است بیان کرد: با وجود اینکه روستاهای ما امروز از بسیاری امکانات برخوردار هستند، اما نتوانسته ایم امکانات را به گونه ای متمرکز کنیم که مردم از روستا به شهرها مهاجرت نکنند.
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان نیز گفت: از محل یک میلیارد و 300 میلیون ریال صندوق توسعه ملی، 218 میلیارد ریال سهم ملایر است که 159 طرح با اعتباری بالغ بر 600 میلیارد ریال معرفی شد.
ظاهر پورمجاهد بیان کرد: در حال حاضر چهار طرح با اعتبار 17 میلیارد ریال در بانک عامل مصوب شده و 13 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
وی ادامه داد: برای آموزش شوراهای اسلامی و دهیاران تاکنون 11 دوره آموزشی طراحی شده که از این تعداد 9 دوره آموزشی اجرا شده است.
وی وحدت و انسجام شوراهای اسلامی را ضروری دانست و گفت: دولت فارغ از آمار و ارقام و به دور از هرگونه شعار در حال فعالیت است که همه باید در یک صف برای رفع مشکل بیکاری، معیشت و امور اقتصادی مردم تلاش کنیم.
به گزارش ایرنا، شهرستان ملایر از 208 روستای دارای سکنه، 155 روستای آن دارای شوراهای اسلامی است و در مجموع 485 عضو شورای اسلامی شهر و روستا در این شهرستان فعالیت می کنند.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.