به گزارش ایرنا، محمد کاظمی روز شنبه در دیدار با پژوهشگران پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر افزود: باغداران ملایری باید با روش های نوین کشت انگور آشنا شوند و پژوهشکده انگور و کشمش می تواند در این راه اثرگذار باشد.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط بین باغداران و پژوهشکده انگور و کشمش ملایر باید تقویت شود، اظهار کرد: امروز با وجود بحران و کمبود آب، روش های سنتی و آبیاری غرقابی در کشت و تولید انگور و محصولات باغی مورد قبول و به صرفه نیست.
کاظمی ادامه داد: امروز دیگر در بازارهای جهانی بسته بندی کشمش در بسته های 10 کیلویی پسندیده نیست، اقدامی که در ملایر هنوز شاهد آن هستیم و این مشکلات موجب شده تا بخش عمده ای از بازار اروپا را از دست بدهیم.
وی استفاده از روش های نوین باغداری، بسته بندی های به روز و ایجاد صنایع تبدیلی را از جمله دغدغه ها در حوزه انگور و کشمش ملایر برشمرد و افزود: در این راستا همه ما مسئول هستیم و باید برای تحول و توسعه این صنعت پای کار باشیم.
نماینده مردم ملایر در خانه ملت گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، محور اقتصاد مقاومتی تکیه بر داشته های محلی و منطقه ای است که بر این اساس، خوشه های زرین انگور، محصولات باغی و مبل و منبت از جمله داشته های مهم این شهرستان است.
کاظمی با اشاره به ثبت جهانی انگور ملایر بیان کرد: هم اکنون تکمیل پرونده ثبت جهانی انگور ملایر توسط جهاد کشاورزی در حال انجام است و با وجود تحریم ها، باید روی این داشته بسیار ارزشمند و غنی شهرستان سرمایه گذاری کنیم.
وی وجود محصولات باغی را مزیتی عمده برای کشور و بویژه منطقه ملایر ادامه داد: انگور ملایر مزیتی رقابتی برای توسعه منطقه است که باید برای حرکت در این مسیر، علم و عمل باید آمیخته شود.
کاظمی با بیان اینکه در ایجاد صنایع تبدیلی عقب مانده ایم، اظهار کرد: در تنظیم لایحه بودجه تلاش ما بر این بود تا بتوانیم به پژوهشکده انگور و کشمش ملایر کمک کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به عضویت نمایندگان ملایر در کمیسیون تلفیق مجلس، امسال با تلاش های انجام شده حدود 150 میلیارد ریال به اعتبارات شهرستان اضافه شد.
وی همچنین خواستار توزیع سموم مرغوب بین باغداران شد و گفت: برای توسعه صنعت انگور و کشمش ملایر و پیشبرد هر چه بهتر کارها، نیاز به مشورت و راهنمایی اساتید و پژوهشگران دانشگاه در حوزه های مختلف کشاورزی، فنی و تولید داریم.
به گزارش ایرنا، ملایر دارای بیش از 11 هزار هکتار باغ های انگور است که سالانه بیش از 250 هزار تن انگور و 45 هزار تن کشمش در این شهرستان تولید می شود.
پژوهشکده انگور و کشمش ملایر از اسفندماه سال 89 فعالیت خود را با اهدافی چون بهبود سازگاری و افزایش مقاومت ارقام مختلف انگور در برابر شرایط سخت محیطی و آفات و بیماری ها، ایجاد بانک اطلاعات محیطی انگور، بهبود عملکرد (کیفی و کمی) ارقام مختلف انگور در استان و کشور با بررسی و تعیین عوامل کاهش و افزایش عملکرد، تولید محصول ارگانیک با توجه به استانداردهای جهانی و ملی و تولید ارقام تجاری مقاوم به تنش های محیطی با استفاده از فناوری های نوین سلولی و مولکول در دانشگاه ملایر آغاز کرد.
هم اکنون پژوهشکده انگور و کشمش ملایر در فهرست پژوهشکده های جهان قرار گرفته که در زمینه انگور و کشمش فعالیت می کنند.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.