به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای همدان منصور ستوده با بیان اینکه در ابتدای سال آبی 96-97 نزولات جوی کاهش یافته و با خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیکی مواجه هستیم افزود: این روند تاثیر نامطلوب به روان آب‌های سطحی و افت حجم مخزن سد اکباتان دارد.
وی ادامه داد: کشاورزان و باغداران روستای آبشینه از کشت گیاهان پر آب بر خودداری کرده و نسبت به کاهش سطح زیرکشت به طور جدی اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: باغداران باید از هر گونه اقدام در خصوص کشت‌های بهاره و تابستانه آن قسمت از اراضی که از سد اکباتان تغذیه می‌شوند، خودداری کنند.
ستوده تصریح کرد: با توجه به اولویت مصرف آب سد اکباتان برای مصارف شرب، این شرکت هیچگونه تعهدی نسبت به تحویل آب برای کشت‌های مذکور ندارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه میزان بارش سال آبی گذشته در همدان بی‌نظیر بوده و در 20 سال گذشته چنین بارشی رخ نداده است گفت: به طور متوسط سالانه 6 میلیارد و 388 میلیون مترمکعب حجم نزولات جوی استان همدان است اما با 67 درصد تبخیر در استان همدان مواجه هستیم.
وی حجم آب در دسترس استان همدان پس از تبخیر را 2 میلیارد و 680 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سهم آب‌های زیرزمینی از این منابع تجدید پذیر یک هزار و 948 میلیارد مترمکعب و سهم آب‌های سطحی 740 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان با بیان اینکه همدان از ذخایر آبی مناسبی برخوردار است ولی باید صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف در اولویت قرار گیرد عنوان کرد: تلاش بر این است تا برای پایان امسال ذخیره مناسبی را در سدهای استان همدان نگه ‌داشت تا دچار مشکل نشویم.
از ابتدای سال 93 تاکنون 2 هزار و 417 حلقه چاه غیرمجاز در سطح این استان مسدود شده که به صرفه‌ جویی 203 میلیون و 64 هزار مترمکعبی آب کمک کرده است.
اخبار مهم خبرگزاری ایرنا کشور و استان همدان را به طور شبانه روزی از کانال خبری تلگرام 'اخبار ایرنا همدان' به نشانی irnahamadan@ دریافت کنید.
7523/2087
تنظیم: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.