سید ناصر محمودی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: 6 طرح با سرمایه گذاری خارجی 66.1 میلیون دلار معادل 2 هزار و 380 میلیارد ریال از سال 82 تاکنون در همدان بهره برداری شده است.
وی اضافه کرد: این طرح ها شامل شرکت های کیان کرد، فولاد ویان، شرکت شایان سان ملایر تولید و بسته بندی فرآورده های گوشتی، نیروگاه خورشیدی هفت مگاواتی با سرمایه گذاری دانمارک و ایرلند در روستای قرخلر قهاوند، نیروگاه هفت مگاواتی روستای آق بلاق و نیروگاه هفت مگاواتی شهدای همدان در روستای کردآباد کبودرآهنگ است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان ادامه داد: طرح های سرمایه گذاری خارجی استان که در حال اجرا و پیگیری هستند به ارزش 750 میلیون دلار معادل 25 هزار و 490 میلیادر ریال است که مجوز آنها از مرکز خدمات سرمایه گذاری پیگیری شده است.
محمودی افزود: این طرح ها شامل سرمایه گذاری عراقی ها برای احداث شرکت تولید بتن سبک گازی در ملایر، احداث شرکت تولید برق، نیروگاه هفت مگاواتی در کبودرآهنگ، نیروگاه چهار مگاواتی، نیروگاه هفت مگاوات قهاوند و شرکت سولار سلول است.
وی ساخت کارخانه پنل خورشیدی 308 میلیون دلاری در مجاورت دانشگاه آزاد همدان، سولار انرژی، ساخت شرکت آهک کیان تولید کننده کاغذ سنگی با سرمایه گذاری آمریکایی ها در قهاوند و شرکت سولار انرژی پارسیان را از دیگر طرح های در دست اجرا برشمرد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان یادآوری کرد: سال گذشته اولویت هایی شامل تلاش برای جذب سرمایه گذار، مولد سازی دارایی های دولت و ارتقای رتبه کسب و کار در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی پیش بینی شد که در اجرای این طرح ها رتبه برتر را کسب کردیم.
محمودی ادامه داد: امسال نیز طبق برنامه های ابلاغی 6 اولویت در دستور اداره کل اقتصادی و دارایی گرفت که نمونه آن ارتقای رتبه کسب و کار، سهولت در ایجاد زمینه کسب و کار، ادامه طراحی و استقرار خزانه داری الکترونیک و مولد سازی های دارایی و مدیریت دارایی دولت از نظر میزان مطالبات و بدهی دستگاه ها است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان، بهبود شاخص رقابت پذیری، توسعه و استقرار نظام جامع بدهی و دارایی های عمومی دولت و جلب و جذب سرمایه گذار خارجی را از دیگر اولویت های این سازمان در سالجاری عنوان کرد.
محمودی افزود: برای تحقق اهداف تعیین شده شناسایی فرصت های سرمایه گذاری خارجی، ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری، تدوین بسته حمایتی برای سرمایه گذاری، ایجاد پنجره خارجی سرمایه گذاری، برگزاری همایش ها و پذیرش هیات های خارجی، آموزش نیروی انسانی با برگزاری کارگاه های آموزشی، ارایه فرصت های سرمایه گذاری استان به زبان انگلیسی و تهیه بانک اطلاعاتی از طرح های قابلیت سرمایه گذاری صورت پذیرفت.
وی یکی از ابتکارات استان را استفاده از فضای مجازی برای توسعه سرمایه گذاری دانست و اضافه کرد: برای نخستین بار در کشور، فرصت های سرمایه گذاری همدان در اپلیکیشن موبایل قرار گرفت تا علاوه بر کاهش هزینه ها، سرمایه گذار براحتی بتواند پتانسیل های سرمایه گذاری در همدان را رصد کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان گفت: یکی از طرح های مهم و اولویت دار این سازمان، مولد سازی مدیریت بدهی و دارایی ها دولت است چون باید به سمتی حرکت کرد که تمامی اموال منقول و غیر منقول در سامانه سازمان اموال دستگاه اجرایی (سادا) ثبت شود.
محمودی افزود: در این صورت دولت نسبت به میزان اموال، دارایی و بدهی نهادها مطلع بوده و این طرح موجب ساماندهی اموال دستگاه های اجرایی می شود.
وی تاکید کرد: طبق مصوبه باید تمامی اموال نهادها در این سامانه ثبت شود در غیر اینصورت اموال ادارات به عنوان مازاد ثبت شده و به مزایده گذاشته می شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان افزود: با استفاده از این طرح می توان میزان بدهی و دارایی دستگاه ها را رصد کرده و سازمان برنامه و بودجه میزان اعتبار دستگاه ها را بر اساس اطلاعات درج شده در این سامانه اختصاص می دهد تا یک انضباط مالی ایجاد شود.
محمودی افزود: در صورتی که پیمانکاری از یک اداره طلبکار و به نهاد دیگری بدهکار باشد می توان با ثبت این اطلاعات در سامانه، تهاتر کرد.
وی اضافه کرد: با ثبت اطلاعات در سامانه سادا وصول مطالبات دستگاه ها براحتی صورت می گیرد همچنین طبق بودجه سال 97 دستگاه هایی که بدهکار هستند می توانند از اوراق تهاتر استفاده کنند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان بیان کرد: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی و بوعلی سینا ، سازمان حج و زیارت، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، شرکت غله و اداره کل فناوری اطلاعات در سامانه سادا نامنویسی نکردند.
محمودی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در کشور تابستان سال 95 ، 40.4 درصد بود که در تابستان سالجاری به 41 رسید و این رقم در استان همدان از 40.6 درصد به 41.7 درصد در تابستان امسال رسید.
وی یادآوری کرد: نرخ بیکاری کشور در تابستان سال گذشته 12.7 درصد بود که تابستان 96 به 11،7 کاهش یافته است و در استان از هشت درصد تابستان سال گذشته به 9.7 درصد در تابستان سالجاری رسید.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان درباره نرخ درآمد اظهارکرد: میزان درآمد استان نسبت به سال های گذشته کمتر و واقعی تر شده است.
محمودی یادآوری کرد: کل درآمد استان شامل منابع 24 دستگاه درآمد زا و درآمد حاصل از وصول مالیات در سال گذشته چهار هزار و 730 میلیارد ریال ابلاغ شد که چهارهزار و 50 میلیارد ریال این مبلغ مالیاتی بود و 80 درصد از مجموع آن محقق شد.
وی اضافه کرد: برآورد درآمد سالجاری حدود 6 هزار و 20 میلیارد ریال است که سهم درآمد مالیاتی از این رقم پنج هزار و 250 میلیارد ریال پیش بینی شده است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان ادامه داد: در 10 ماهه امسال چهار هزار میلیارد ریال درآمد استان بوده که سه هزار و 580 میلیارد ریال آن مربوط به وصول مالیات است.
محمودی اظهار کرد: برای سال آینده با یک درصد افزایش درآمد 6 هزار و 330 میلیارد ریالی پیش بینی شده است که سهم مالیات از این رقم پنج هزار و 390 میلیارد ریال است هر چند این رقم تصویب و نهایی نشده است.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.