به گزارش ایرنا، اولین دغدغه برای گردشگری که عزم سفر به جایی را می کند یافتن مکانی برای اقامت شبانه است و نوع و کیفیت خدمات ارائه شده در این اقامتگاه است که بر ارزیابی گردشگر از آن سفر اثر می گذارد؛ لذا بهبود شرایط اقامتی مسافران و گردشگران از مهمترین مولفه های صنعت گردشگری هر منطقه ارزیابی می شود.
به عبارت دیگر زیرساخت هایی مانند هتل و اماکن اقامتی، نخستین گام در جذب گردشگر و مسافر است و در این میان هتل ها وظیفه ای سنگین تر بر دوش دارند، چرا که نه تنها باید اقامتی خوب و مطابق استاندارد را برای گردشگر فراهم کنند بلکه باید با بهره گیری از کارکنانی که به استانداردهای روز هتل داری مسلط باشند، کیفیت ارائه خدمات خود را بهبود بخشند.
به بیان دیگر هتل ها نقش بسزایی در ایجاد یک تجربه خوب از سفر برای گردشگران دارند و در این میان گردشگران به عنوان مهمترین سفیران و مبلغان این صنعت می توانند تجربه خوب و حس رضایتمندی خود را با شبکه ارتباطی خود به اشتراک بگذارند و به رونق گردشگری آن منطقه کمک کنند.
اهمیت نقش هتل ها در رونق گردشگری، زمانی دوچندان می شود که میزبان گردشگران خارجی باشند و به عبارتی کیفیت میزبانی یک هتل، در مواجهه با گردشگران خارجی نمایان می شود و در اینجا دیگر نه فقط رونق گردشگری یک استان که رونق صنعت گردشگری کشور اهمیت می یابد و نمی توان هیچ قصور و کاستی ای را در ارائه خدمات به گردشگری که با خود ارزآوری برای کشور به همراه دارد، پذیرفت.
اهمیت کار هتل داران در همدان 2018 به عنوان پایتخت گردشگری آسیا بسیار پررنگ تر از گذشته است چرا که در یک سال قرار است نه تنها گردشگران داخلی رویدادهای ملی را میزبانی کنند بلکه باید میزبان مهمانان خارجی رویدادهای فراملی باشند.
رویدادهایی چون حضور وزرای گردشگری 34 کشور آسیایی در همدان و نشست سالانه اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری از مهمترین زمان هایی است که پیک حضور صاحب نظران صنعت گردشگری دنیا در همدان خواهد بود و این عیاری برای محک خوردن کیفیت هتل های استان است که اگر از این آزمون، سربلند بیرون آیند می توانند تا سالیان سال از رهاورد آن بهره مند باشند.

*** همدان 2018 عامل رونق هتل های جدید استان
نائب رئیس جامعه هتل داران کشور در این خصوص در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: در طول سال 2018 که همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در قالب رویدادهای ملی و فراملی است و مهمانان گردشگری خارجی به این استان می آیند، هتل های همدان آمادگی کامل را برای میزبانی از گردشگران دارند.
شهرام شیروانی اضافه کرد: در این چارچوب همه هتل های استان شامل هتل های تازه تاسیس و هتل های بازسازی شده و توسعه یافته می توانند نیاز استان را برآورده کنند.
وی افزود: در طول سال 2018 مسئولان استان باید تلاش کنند با برنامه ریزی صحیح و کارشناسی شده، همدان را علاوه بر داخل به جامعه بین المللی بشناسانند و این استان را از مسیر بودن به مقصد گردشگری تبدیل کنند که این امر کمک می کند هتل های تازه تاسیس در عرصه گردشگری فعال بمانند و دوام این هتل ها حفظ شود.
رئیس جامه هتلداران همدان اظهار کرد: در حال حاضر تعداد هتل های موجود استان، نیاز گردشگری همدان را مرتفع می کند و اگر بنا است هتل های جدیدی اضافه شود باید با برگزاری رویدادها و برپایی نمایشگاه های محلی و گسترش تبلیغات داخلی و خارجی به رونق هتل های جدید کمک کرد.
شیروانی تاکید کرد: برگزاری رویدادهای ملی و فراملی در سال 2018 شرایط استثنایی را برای هتل های همدان ایجاد کرده است و مسئولان و هتلداران باید تلاش کنند از این یک سال، بهره برداری 10 ساله داشته باشند.
وی توضیح داد: ممکن است در سال جاری میلادی مهمانان زیادی به همدان سفر نکنند اما نتایج این حرکت و برنامه ریزی هایی که صورت می گیرد در چند سال آینده به ثمر می رسد و قابل بهره برداری است.

*** آمادگی هتل داران همدان برای میزبانی از گردشگران خارجی
نائب رئیس جامعه هتل داران کشور در خصوص سطح آمادگی هتل داران همدانی در میزبانی از گردشگران خارجی نیز بیان کرد: هم اکنون در همه بخش ها نیروهای آموزش دیده در هتل های همدان فعالیت می کنند و اغلب مسلط به زبان انگلیسی هستند.
شیروانی ادامه داد: زمانی که گردشگران خارجی به هتل های استان می آیند برای بازدید از اماکن گردشگری با یک تورگردان محلی و به صورت گروهی با تاکسی های مخصوص هتل در سطح شهر گشت و گذار می کنند تا خاطره ای خوش از همدان برای آنان رقم بخورد.

*** 'خانه مسافرها' به گردشگری همدان ضربه می زنند
وی بیان کرد: حضور کارتن به دست هایی که در ورودی های همدان با شرایط نابسامان و زننده ایستاده اند و مسافران را در ورودی های شهر به سمت خانه مسافرهای فاقد مجوز هدایت می کنند، بیشترین ضربه را به گردشگری استان می زنند.
وی توضیح داد: چرا که اغلب این خانه مسافرها در مناطق پایین شهر بوده و با توجه به سطح پایین خدمات و مشکلاتی که برای مسافران پدید می آورند، خاطره ای بد از سفر به همدان را در ذهن مسافران به جای می گذارند.
شیروانی اضافه کرد: این امر موجب می شود مسافر، رغبتی برای سفر دوباره به همدان نداشته باشد و این وضعیت در خور مهمانان این استان نیست و این خانه مسافرها باید نیاز سنجی و ساماندهی شوند و برای ادامه فعالیت، مجوز های لازم را کسب کنند.

*** 10 هتل در همدان در حال احداث است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در این ارتباط گفت: هم اکنون 10 هتل در همدان در دست ساخت است که افتتاح این هتل ها و اتمام بازسازی و نوسازی برخی هتل های قدیمی همدان به افزایش اعتماد به نفس استان برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی کمک می کند.
علی مالمیر افزود: هم اکنون بیش از یک هزار و 300 تخت هتلی در استان همدان وجود دارد و این رقم با افتتاح هتل های در دست ساخت به بیش از سه هزار و 500 تخت می رسد.
وی بیان کرد: با افتتاح هتل هایی که پیشرفت فیزیکی خوبی دارند، ظرفیت تخت هتل های استان به سه برابر افزابیش می یابد و در کنار آن، تاسیسات جانبی همچون اقامتگاه های بومگردی، کمپ های اقامتی و مهمانپذیرها نیز در حال توسعه هستند.
وی بیان کرد: این شرایط فضای رقابتی را در میان اقامتگاه های هتلی و غیر هتلی همدان ایجاد کرده و موجب بهبود ارتباط گیری هتل ها با گردشگران و برگزاری تورها و ارتقای خدمات شده است.

***ظرفیت هتل های همدان مطلوب است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: ظرفیت هتل های استان برای میزبانی از رویداد فراملی انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 و میزبانی وزاری گردشگری 34 کشور آسیایی و اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری مطلوب است.
مالمیر افزود: در میزبانی رویدادهای فراملی همدان 2018 ، هتل های متعدد استان را با قیمت ها و درجه های مختلف به مهمانان خارجی پیشنهاد می دهیم تا آنها با توجه به معیارهای خود انتخاب کنند که اقامتشان به چه شکل و در کجا رزرو شود.
وی یادآور شد: در گذشته برای میزبانی رویدادهای ملی و فراملی، همواره نگرانی هایی از بابت زیر ساخت های آن همچون سالن جلسات و هتل مناسب وجود داشت، اما با انقلاب هتل سازی که در دولت یازدهم در همدان صورت گرفت، این دغدغه ها رفع شده و هم اکنون وضعیت هتلی همدان مناسب است؛ با این وجود جای زیادی برای رشد زیرساخت های همدان وجود دارد.
به گزارش ایرنا، بی تردید در جهان رقابتی امروز، استان با ظرفیتی همچون همدان، دیگر نمی ‌تواند به داشتن بیش از یک هزار و 800 اثر باستانی، منطقه گردشگری و ابنیه‌ تاریخی خود برای جذب گردشگر بسنده کند، بلکه باید بحث ماندگاری گردشگران را بیش از سایر مقوله‌ ها در اولویت قرار دهد و در این میان ارتقای کیفیت زیرساخت هایی همچون هتل ها در افزایش مدت زمان ماندگاری مسافر در این استان نقش اصلی را ایفا می کنند؛ راهبرد مهمی که در دولت تدبیر و امید گام های اساسی برای تحقق آن برداشته شده است.
1181/2090
گزارش از: الهام تدین**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.