موتورسیکلت به علت داشتن وزن سبک، حجم کم، قدرت مانور بالا و قیمت پائین نسبت به دیگر وسایط نقلیه موتوری همواره مورد اقبال طیف زیادی از افراد به ویژه جوانان 18 تا 30 سال بوده است.
با وجود مزیت های یاد شده ولی این وسیله نقلیه بیشترین میزان تلفات را به خود اختصاص داده است چرا که به علت نبود حفاظ یا اتاقی، بلافاصله پس از بروز سانحه و برخورد راکب با زمین، سرنشین مجروح یا جان می بازد.
بسیاری از نوجوانان 14 و 15 ساله نیز شوق رانندگی با موتورسیکلت را در سر می پرورانند اما به علت مخالفت خانواده در تامین هزینه خرید آن، تابستان خود را صرف تلاش و کار برای تامین مبلغ مورد نیاز خرید موتورسیکلت می کنند.
با نگاهی به داده های آماری و نمودارهای ارائه شده از سوی پلیس در زمینه مرگ و میر و مجروحیت موتورسواران، همواره شاهد صعود خطوط نمودار سوانح مربوط به موتورسیکلت بوده ایم.
نگاهی گذرا به موتورسوارانی که همه روزه در خیابان ها و معابر درون شهری تردد دارند به وضوح می توان حرکت های خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، ورود به حیطه عابران، تردد از پیاده راه، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و دیگر تخلف ها را شاهد بود.
البته می توان حرکت های نمایشی تک چرخ، لایی کشیدن و ویراژ دادن را نیز به گذارهای یاد شده اضافه کرد؛ چرا که این قبیل تخلفات از هیجان و محبوبیت بیشتری در بین جوانان برخوردارند.
با این تفسیر به راحتی می توان نتیجه گرفت که قشری از موتورسواران خود را فراتر از قانون دانسته و هیچ اهمیتی برای قوانین راهنمایی و رانندگی قائل نیستند.
البته در این بین افرادی هستند که از موتورسیکلت برای امرار معاش و گذران زندگی استفاده کرده و چرخ های موتورسیکلت چرخ زندگی آنها را می چرخاند.
خیلی از دارندگان موتورسیکلت این وسیله را عصای دست خود می دانند و روزانه با بهره گیری از این وسیله دو چرخ، درآمدی کسب می کنند.
با این وجود دور زدن قانون برای بسیاری از موتورسواران به امری عادی و روزمره تبدیل شده است به گونه ای که با وجود شمار اندک آنها به نسبت خودروها، ولی وضعیت تخلفات موتورسیکلت به گونه ای است که بیشترین میزان وسایل توقیفی و فضای پارکینگ های زیر نظر پلیس را به خود اختصاص دادند.
پلیس راهور همدان در راستای برخورد با موتورسواران متخلف امسال حدود 15هزار دستگاه موتورسیکلت را توقیف و راهی پارکینگ کرده است که این آمار در مقابل حدود 200 هزار دستگاه موتورسیکلت فعال در استان بسیار بالا است.
با وجود برخورد بدون اغماض پلیس با موتورسواران متخلف، چرا باید شاهد سهم بالای این طیف در متوفیان و مجروحان سوانح درون شهری باشیم؛ به راستی مقصر اصلی چه کسی است؟
تلاش پلیس برای کاستن تلفات موتورسواران تنها به امور سلبی معطوف نشده بلکه با برگزاری برنامه هایی فرهنگی و حضور در مساجد و محله ها اقدام به توجیه والدین و موتورسواران برای رعایت قانون می کنند.
همچنین در این برنامه ها هزینه های فردی و اجتماعی و بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله آثار زیانبار مجروحیت، قطع عضو یا مرگ یک فرد در سانحه رانندگی برای مخاطبان تشریح می شود.
به طور حتم بهترین راه برای در امان ماندن از آثار سوء سوانح رانندگی، رعایت قوانین از سوی موتورسواران به ویژه تردد با سرعت مجاز است.
البته این قبیل توصیه ها سال هاست که گوشزد می شود و به پند و اندرزی تکراری تبدیل شده و گویای این است که باید تدبیری ویژه برای کاستن سرعت موتورسوارن اندیشید.
شاید در این مسیر، عملی ترین راه قراردادن موتورسواران در عمل انجام شده است، با این توضیح که همانند دیگر کشورها از موتورسیکلت های برقی که دارای قدرت مانور پائین و سرعت بین 40 تا 60 کیلومتر در ساعت است، استفاده شود.
موتورسیکلت های برقی علاوه بر مزیت پائین بودن قدرت مانور و سرعت، امتیازهایی همچون جلوگیری از ایجاد صداهای ناهنجار، آلودگی های صوتی و آلودگی هوا را نیز به همراه دارد.
به هر حال از مسئولان و متولیان امر انتظار می رود با توجه به تاکید و دغدغه مسئولان بلند پایه کشور در زمینه آمار بالای تلفات رانندگی، برای کاهش این آمار اقدامی جهادی انجام دهند که بهترین و اصولی ترین راه رفع پیش زمینه بروز تخلف است.
**خبرنگار مرکز همدان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.