منصور ستوده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال آبی امسال (مهرماه) تاکنون 470 هزار متر مکعب آب وارد سد اکباتان شده است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 2 میلیون و 400 هزار متر مکعب آب بود.
وی ادامه داد: حجم سد اکباتان از ابتدای سال آبی تا نهم دی ماه به 10 میلیون و 330 هزار مترمکعب رسید که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 13 میلیون و 450 هزار متر مکعب بود.
به گفته وی در حال حاضر 31 درصد مخزن سد اکباتان پر است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 40 درصد بود.
ستوده با بیان اینکه سد اکباتان سال آبی گذشته سرریز کرد گفت: در حال حاضر میزان ورودی سد اکباتان 115 لیتر در ثانیه و میزان خروجی 950 لیتر در ثانیه است.
وی با اشاره به بارش های امسال نیز گفت: میانگین بارش های استان همدان از ابتدای سال آبی 48 میلی متر گزارش شده است که این میزان در سال گذشته 109 میلی متر و در میانگین بلند مدت 114 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 56 دصد و نسبت به میانگین بلند مدت 58 درصد کاهش نشان می دهد.
سرپرست شرکت آب‌ منطقه‌ای همدان ادامه داد: بیشترین بارش های ثبت شده در سال آبی امسال در محدوده مطالعاتی نهاوند و کمترین بارش ها در محدوده مطالعاتی رزن - قهاوند گزارش شده است.
ستوده با بیان اینکه از ابتدای سال آبی 9 میلیون و 400 هزار مکعب آب مصرف شده است گفت: این میزان سال گذشته هشت میلیون و 300 هزار متر مکعب بود که با رشد 17 درصدی مصرف آب مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی استان همدان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش جدی مواجه بوده است از مردم خواست برای جلوگیری از بروز بحران آب مصرف اب ا مدیریت کرده و صرفه جویی کنند.
ستوده ادامه داد: در حال حاضر ورودی سد سرابی تویسرکان 230 لیتر در ثانیه است گفت: سد سرابی تویسرکان 6 میلیون و 560 هزار مترمکعب ذخیره داشته و میزان خروجی از آن 79 لیتر در ثانیه بوده است.
وی حجم سد کلان ملایر را 39 میلیون و 130 هزار مترمکعب اعلام کرد و گفت: میزان ورود آب به سد کلان ملایر 690 لیتر در ثانیه بوده است و خروجی آن صفر است.
سد اکباتان از ۵ کیلومتری جاده همدان به ملایر منشعب شده و راه دسترسی به آن، به سمت روستای سنگستان است و ظرفیت فعلی مخزن این سد هم ۴۰ میلیون متر مکعب است.
جمعیت استان همدان یک میلیون و 750 هزار نفر است که جمعیت شهری استان یک میلیون و 77 هزار نفر است که از این تعداد، یک میلیون و 72 هزار نفر زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان همدان هستند.
2087/1181
خبرنگار: زهرا پیرنیا** انتشاردهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.