به گزارش روز شنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، علی مالمیر افزود: سودجویان چندین سال است که این تصاویر را با موضوع های مختلف به عنوان اموال فرهنگی کشف شده از کاوش های تاریخی در سطح کشور منتشر می کنند.
وی اضافه کرد: با کمی تامل افراد غیر کارشناس نیز می توانند تشخیص دهند که این اشیاء بدلی هستند و نمادهای ایرانی که در تمام اشیای ایرانی تاریخی وجود دارد، در هیچ یک از این اشیا دیده نمی شود.
وی با بیان اینکه هیچیک از این اشیای بدلی نمایش داده شده در این کلیپ حتی ایرانی معاصر هم نیستند گفت: پخش این گونه کلیپ ها، هر چند وقت یکبار به بهانه های مختلف در سطح کشور قابل تامل است.
وی تصریح کرد: از ابتدای کاوش های میدان امام خمینی (ره) تاکنون ، 2 تابوت سفالی تخریب شده مربوط به دوره های تاریخی، تعداد زیادی تکه های سفالی مربوط به دوران های مختلف تاریخی و اسلامی، 9 عدد سنگ روغن کشی مربوط به دوران معاصر و یک پایه ستون مربوط به دوره های تاریخی به دست آمده است.
مالمیر اضافه کرد: همچنین در حفاری خیابان باباطاهر، کوچه جراحان نیز یک تابوت سنگی مربوط به دوره اشکانیان که شامل اسکلت یک مرد و یک زن بود کشف شده است.
وی با بیان اینکه تنها ارائه اطلاعات و اخبار موثق از کشفیات به دست آمده در کاوش ها از طریق روابط عمومی میراث فرهنگی دارای سندیت است ادامه داد: در هیچیک از کشفیات به عمل آمده شیی و یا اشیای دیگری یافت نشده و این اداره کل حق پیگیری از مراجع قانونی و برخورد با عاملان انتشار اخبار کذب را برای خود محفوظ می دارد.
به گزارش ایرنا، سال گذشته طرح پیاده راه سازی 6 رینگ تاریخی همدان از خیابان بوعلی، به عنوان یکی از مهمترین خیابان های منتهی به میدان مرکزی شهر همدان کلید خورد و در همان سال در سطح 20 هزار مترمربع بهره برداری شد.
امسال نیز در ادامه آن طرح، اجرای پیاده راه سازی میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان با پیش بینی اعتبار یکصد میلیارد ریال آغاز شد و قرار بود به در مدت 6 ماه این طرح اجرایی شود تا مسیری گردشگری میان 2 اثر تاریخی آرامگاه بوعلی و تپه هگمتانه ایجاد شود.
طرح پیاده راه سازی در خیابان بوعلی به عنوان یک طرح نمونه گردشگری مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و در ادامه این طرح در محدوده میدان امام خمینی(ره) و خیابان اکباتان با حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بود که در جریان گودبرداری ها، برخی آثار تاریخی در این مسیر کشف شد.
این آثار به عنوان نمونه ای از مهمترین نشانه‌های تاریخ و تمدن این سرزمین مورد توجه رسانه ها، متولیان حوزه میراث فرهنگی و فعالان اجتماعی قرار گرفت و مقرر شد کاوش های اضطراری برای کشف احتمالی دیگر آثار مدفون در این محدوده ادامه یابد و در صورت امکان سایت موزه ای برای نمایش آثار باستانی کشف شده از این محدوده احداث شود.
1181/2087
خبرنگار: الهام تدین** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.