به گزارش ایرنا محمد پورداود روز دوشنبه همزمان با هفته سوادآموزی در جمع اصحاب رسانه افزود: یکی از مراکز یادگیری محلی در زندان مرکزی همدان افتتاح شد تا جامعه هدف استان برای ریشه کنی بی سوادی شامل زندانیان نیز شود و یکی دیگر از این مراکز نیز برای جذب بی سوادان حاشیه های شهر، در شهرک ولیعصر همدان راه اندازی شد.
وی ادامه داد: پیش از این تنها یک مرکز یادگیری محلی در منطقه 2 همدان و یک مرکز در ملایر فعال بود که امسال تعداد این مراکز با رشد 2 برابری همراه شد.
وی با بیان اینکه پایدارکردن یادگیری، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی و حرفه‌ آموزی از جمله اهداف راه ‌اندازی مراکز یادگیری محلی است اظهار کرد: این مراکز به صورت عمده در نقاط حاشیه ای شهر که حداقل 75 نفر بی سواد در آن منطقه شناسایی شده باشد راه اندازی می شود.
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه بر اساس نتایج حاصل از سرشماری نفوس و مسکن سال 95 ، جمعیت استان همدان یک میلیون و 738 هزار و 234 نفر است اظهار کرد: طبق اعلام سازمان نهضت سوادآموزی، جامعه هدف نهضت سوادآموزی شامل افراد 10 تا 49 سال است که از جمعیت استان یک میلیون و 108 هزارو 462 نفر در این رده سنی در استان همدان باسواد هستند.
وی ادامه داد : نرخ باسوادی در گروه سنی10 تا 49 سال در استان همدان بیش از 95 درصد است که این رقم از میانگین کشوری که 94.7 است بالاتر است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 48 هزارو 916 نفر در استان همدان بی سواد هستند اظهار کرد: سهمیه استان همدان سواد آموزی پنج هزارو 800نفر در سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم است که تاکنون بیش از 103 درصد معادل پنج هزارو 988 نفر بی سواد در این سه دوره زیر پوشش قرار گرفته اند.
پورداود توضیح داد: دوره سواد آموزی دوره ای برای دست یابی به حداقل میزان سواد است که مدرک آن معادل سوم ابتدایی است، دوره انتقال نیز دوره ای است که مهارت هایی فراتر از خواندن و نوشتن و حساب کردن را به سوادآموز می آموزد و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است و دوره تحکیم نیز دوره ای است برای آنکه افراد به بحث بی سوادی بازنگردند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 400 نفر آموزش دهنده در قالب 12 موسسه غیر دولتی در راستای آموزش بی سوادان در استان همدان فعالیت می کنند ادامه داد: در دوره سوادآموزی، هفت میلیون و 600 هزار ریال به آموزش دهنده و در صورت قبولی در دوره، یک میلیون و 440 هزار ریال به سوادآموز پرداخت می شود و لوازم التحریر و تجهیزات رایگان در اختیار سوادآموز قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در دوره انتقال نیز هشت میلیون و 400 هزار ریال و رد دوره تحکیم یک میلیون و 300 هزار ریال به آموزش دهنده پرداخت می شود.
دوم تا هشتم دی ماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.
1181/2087
خبرنگار: الهام تدین ** انتشار: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.