به گزارش روز شنبه روابط‌ عمومی بیست‌ و ‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ و نوجوان؛ مهدی حبیبی که به‌ عنوان نویسنده و کارگردان با نمایش خیابانی 'یک میهمانی ساده' از شهرری در بخش تئاتر خیابانی بیست‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان و شیوه اجرایی این نمایش افزود: کودکان می‌بینند پدرها و مادرهایشان درگیر مشغله‌های روزمره هستند و این مساله این کودکان را به انزوا می‌کشاند.
وی با بیان اینکه در این نمایش می‌بینیم کودکان تلاش می‌کنند با کمک بستگان نزدیک خود این ناهنجاری را از بین ببرند افزود: در نمایش خیابانی باید به‌گونه‌ای عمل کرد که اثر برای تمام مخاطبان جذابیت داشته باشد.
وی تصریح کرد: 'یک مهمانی ساده' نمایشی است که هم می‌تواند مخاطب کودک و هم مخاطب بزرگسال را جذب کند ودر واقع این نمایش درباره کودک است چون به آن‌ها راهکاری را نشان می دهد که اگر پدر و مادرشان کارمند هستند، چگونه کنار بیایند چون به‌هرحال شرایط اقتصادی است که سبب می‌شود آن‌ها درگیر امور روزمره باشند.
حبیبی با بیان اینکه در کنار این، به پدرها و مادرها تلنگر می‌زند که خود را آن‌قدر درگیر مسائل روزمره و کار نکنند که از کودکان خود غافل شوند افزود: آثار حاضر در بخش خیابانی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ‌و نوجوان برخلاف بخش صحنه‌ای این جشنواره، تولیدات تازه محسوب می‌شوند و با وجود این ‌که شعار تئاتر برای همه را می‌دهیم، به اجرای نمایش‌های بخش خیابانی توجهی نمی‌شود.
وی ادامه داد: برای این مساله می‌توان دو راهکار در نظر گرفت؛ شاید اگر بخش خیابانی هم همچون بخش صحنه‌ای از میان آثاری که اجرای عمومی خود را تجربه کرده‌اند، انتخاب شوند، شاید بحث اجرای عمومی آثار خیابانی هم جدی‌تر گرفته شود.
این کارگردان تئاتر بیان کرد: بسیاری از مسئولان و حتی هنرمندان تئاتر فکر می‌کنند، تولید اثر خیابانی کار بسیار راحتی است و درصورتی ‌که تولید یک اثر خیابانی پروسه خاص خود را دارد که مسیری دشوار است.
وی ادامه داد: در فراخوان تمام جشنواره‌ها، آمده است که اگر نمایشی در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد، نمی‌تواند حضور داشته باشد و بخش مرور در اغلب جشنواره‌های تئاتری به آثار صحنه‌ای اختصاص دارد.
حبیبی با بیان اینکه میزبانی همدان در جشنواره تئاتر بسیار خوب بوده است گفت: تمام مسئولان شهر همدان؛ از استاندار همدان تا مدیرکل ارشاد، دغدغه این را دارند که جشنواره‌ای درخور نام همدان و عنوان بین‌المللی این جشنواره برگزار کنند و مردم همدان منتظر برگزاری جشنواره هستند؛ آذرماه و در اوج سرما مردم به تماشای نمایش‌های خیابانی می‌نشینند.
وی اظهار کرد: از سویی دیگر گروه‌های تئاتر همدان هم بسیار بیشتر شده‌اند و نسبت به تولید و اجرای نمایش‌های کودک‌ و نوجوان اقدام می‌کنند و در همدان گروه‌های بسیار زیادی در صف نوبت اجرا هستند، پس لزوم اضافه شدن به سالن‌های تئاتر همدان همچنان احساس می‌شود.
«یک میهمانی ساده» روزهای شنبه 11 آذرماه ساعت 16:30، دوشنبه 13 آذر ساعت 17:45 و سه‌شنبه 14 آذر ساعت 16 در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا می‌شود.
مهدی حبیبی نویسنده، کارگردان، طراح‌صحنه، طراح لباس و طراح عروسک‌های «یک میهمانی ساده» است که در این نمایش به بازیگری هم می‌پردازد.
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذرماه در همدان در حال برگزاری است .
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.