** کارگردان شرکت کننده در بخش خیابانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان گفت: آرزومند اجرای تئاتر در مدارس هستم.
مریم مهدی‌پورپیر کارگردان نمایش خیابانی «بازی و کودک» از شهرستان کیاشهر استان گیلان درباره داستان و شیوه اجرایی نمایش «بازی و کودک» گفت: این اثر درباره تعدادی کودک است که به‌دلیل زندگی کردن در آپارتمان نمی‌توانند همچون سال‌های گذشته بازی‌های قدیمی را دنبال کنند چون هر بار که این بازی‌ها را در خیابان یا محیط ‌زندگی خود انجام می‌دهند، همسایه‌ها اعتراض می‌کنند.
وی اضافه کرد: در طول نمایش نشان داده می‌شود که کودکان به بازی‌های رایانه‌ای روی می‌آورند و آسیب می‌بینند و در این نمایش به بازی‌هایی همچون «عمو زنجیرباف»و فوتبال اشاره شده است.
کارگردان نمایش«بازی و کودک» ضمن اعلام این نکته که در استان گیلان بودجه‌ای را به نمایش‌های خیابانی اختصاص نمی‌دهند گفت: برخی از دوستان به من و دیگر کارگردان‌هایی که در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت می‌کنند، خرده می گیرند که چرا نسبت به اجرای عمومی این آثار اقدام نمی‌کنیم در صورتی‌ که تمایلی به اجرای عمومی آثار خیابانی از سوی مسئولان وجود ندارد و این نکته برای من عجیب است چون در اجرای نمایش‌های خیابانی در بسیاری از هزینه‌ها همچون هزینه سالن، صرفه‌جویی می‌شود.
وی در ادامه افزود: مدارس یکی از بهترین مکان‌ها برای اجرای نمایش‌های خیابانی مختص کودکان و نوجوانان است اما مدیران مدارس همکاری نمی‌کنند.
مهدی پور با بیان اینکه باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم تئاتر چیست تا در آینده به این هنر رغبت داشته باشد که به دیدن تئاتر بروند افزود: حتی در زمینه تئاتر صحنه‌ای هم شرایط بر همین منوال است و در سال‌های گذشته بسیاری از نمایش‌هایی که در استان گیلان روی صحنه رفته‌اند، برای مدارس تخفیف‌های زیادی در نظر گرفتند اما بازهم مدیران مدارس از این طرح‌ها استقبال نکردند.

*** یک نویسنده تئاتر کودک و نوجوان با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در بخش تئاتر کودک و نوجوان گفت: یک نمایش خوب باید تاثیر گذار و به دور از شعار زدگی باشد.
عماد نصرآبادی که با نمایش «دیواکولا» در بخش کودک جشنواره بیست و چهارم حضور دارد با بیان اینکه این نمایش همراه با شعر و موسیقی است افزود: در کنار قصه پردازی بخش هایی از این نمایش با موسیقی شاد و شعرهای زیبا همراه می شود.
نصرآبادی در خصوص تاثیر گذاری نمایش بر مخاطب کودک اظهار کرد: تاثیر گذاری نمایش بر کسی پوشیده نیست؛ اما سرمایه گذاری در این بخش به نسبت سایر کشورها بسیار پایین است.
وی با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان کشور با قهرمانان قصه های ایرانی ناآشنا هستند و قهرمانان خارجی را می‌شناسند گفت: آنچه که مهم است تهیه برنامه ها و آثار متناسب با فرهنگ ایرانی است.
نویسنده نمایش «دیواکولا» اظهار کرد: یک نمایش خوب باید تاثیر گذار و به دور از شعار زدگی باشد؛ زیرا نمایش همزاد پنداری را در کودکان و نوجوان نسل امروز بیدار می کند.

*** هدایای گروه «مپنا» با همراهی هنرمندان بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بسته بندی و برای توزیع در بین دانش‌آموزان همدانی آماده شد.
این هدایا برای دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی پسرانه «برهان برزین» که مراسم رونمایی از پوستر جشنواره بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در جمع دانش آموزان این دبستان برگزار شد اهدا می شود.
مریم کاظمی، دبیر جشنواره در مراسم رونمایی پوستر به دانش آموزان این مدرسه وعده داده بود که هدایایی با حمایت گروه 'مپنا' برای همه آنها در نظر گرفته و تهیه خواهد شد واکنون این هدایا آماده توزیع است.
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 10 تا 15 آذرماه در همدان با حضور 420 مهمان داخلی و خارجی در همدان برگزار می شود.
7523/2087
خبرنگار: مرضیه بختیاری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.