احمد باقری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به کاهش نزولات آسمانی که منجر به پایین رفتن سفره آبهای زیر زمینی شده است مجهز کردن اراضی شهرستان نهاوند به سیستم آبیاری تحت فشار از جمله برنامه های این مدیریت برای مقابله با بحران خشکسالی است.
وی با بیان اینکه نهاوند قطب اصلی کشاورزی استان است و کمبود آب می تواند اقتصاد این شهرستان را با مشکل روبرو کند افزود: طرح تجهیز اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار از سالهای گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه در این شهرستان نزدیک به 20 هزار هکتار اراضی مستعد آبیاری مکانیزه وجود دارد گفت: تاکنون در شهرستان نهاوند بیش از هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی از سالهای گذشته به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده اند که نیمی از اراضی مکانیزه استان را شامل می شود.
باقری گفت: در ادامه اجرای این طرح امسال اعتبارات خوبی به شهرستان داده شد و برای 2 هزار و 40 هکتار طرح پرونده تشکیل شده است که تاکنون با یک هزار و 536 هکتار آن موافقت به عمل آمده و بخش عمده ای از آن اجرا شده و مابقی نیز در حال اجرا است.
وی گفت: با توجه به تسهیلات خوب دولت در زمینه پرداخت 85 درصد هزینه اجرای این طرح به صورت بلاعوض تلاش شده که تمامی اراضی مستعد و حتی باغ ها را زیر پوشش این سیستم که می تواند در کاهش استفاده از منابع آب های زیر زمینی موثر باشد، قرار دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: در سال جاری برای اجرای این طرح سهم این شهرستان از اعتبارات استانی 64 میلیارد و 500 میلیون ریال بود که با توجه به استعدادهای موجود 95 میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.
باقری ادامه داد: در بخش گیان 800 هکتار از اراضی با اعتبار 98 میلیارد ریال ، در روستای حسین آباد 300 هکتار با اعتبار 24 میلیارد ریال، روستای زرامین سفلی با 270 هکتار و 27 میلیارد ریال و در روستای ازنهری 220 هکتار با 17 میلیارد ریال اعتبار زیر پوشش آبیاری مکانیزه قرار گرفتند.
وی در ادامه گفت: برداشت سیب از باغ های این شهرستان آغاز شده که پیش بینی می شود که 60 تا 70 هزار تن میزان برداشت این محصول باشد که در این زمینه شهرستان با کمبود سردخانه برای ذخیره مازاد تولید روبرو است.
وی ادامه داد: مسئولان برای ساخت سردخانه از سرمایه گذاران بخش خصوصی با ارائه تسهیلات بانکی استقبال می کنند که تاکنون سه سرمایه گذار متقاضی ساخت سردخانه به حجم 15 هزار متر هستند.
شهرستان نهاوند به علت داشتن موقعیت جغرافیایی و داشتن منابع آبی مناسب یکی از قطب های اصلی بخش کشاورزی استان است.
از مهمترین محصولات زراعی و باغی این شهرستان می تواند به گندم ، جو ، چغندر قند، نخود ، لوبیا و عدس ، کلزا، گشنیز و آفتابگردان ، خیار، ذرت ، سیب ، گلابی ، هلو و شلیل ، گردو ، انواع آلو اشاره کرد که در زمینه میزان تولید در تعدادی از محصولات رتبه اول استانرا به خود اختصاص داده است.
در حال حاضر بیش از 70 هزار هکتار اراضی آبی و دیم قابل کشت در نهاوند وجود دارد که حدود 50 هزار هکتار آن به کشت انواع محصولات زراعی و باغی اختصاص دارد.
شهرستان نهاوند در منطقه غرب کشور با دارا بودن جمعیتی حدود 190 هزار نفر در 105 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است. 2087/7525 خبرنگار: وحید سیفی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.