به گزارش ایرنا سقراط بیرنگ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: احداث کارخانه قند از طرح های اولویت دار جهاد کشاورزی اسدآباد است و زیرساختهای مورد نیازبرای ایجاد این واحد صنعتی فراهم شده است.
وی تصریح کرد: کارخانه قند همدان به علت فرسوده بودن پاسخگوی نیاز چغندرکاران اسدآبادی نیست و مشکلات عدیده ای را هرسال برای تولیدکنندگان بوجود می آورد.
بیرنگ با اشاره به سابقه تولید چغندر قند در این شهرستان، گفت: دانش و تخصص چغندرکاران این منطقه زبانزد است به طوریکه اسدآباد بعنوان قطب تولید این محصول استراتژیک شناخته شده است.
رئیس جهادکشاورزی اسدآباد خاطرنشان کرد: شهرستان نهاوند نیز تولید خوبی در زمینه چغندرقند دارد و با احداث این کارخانه در اسدآباد مشکلات چغندرکاران نهاوندی نیز مرتفع خواهد شد.
وی با اشاره به کشت سالانه 2 هزار هکتار چغندر قند در اسدآباد، افزود: بیش از 100 هزار تن محصول از این اراضی برداشت می شود که تمام عملیات کشت، داشت و برداشت چغندرقند به صورت مکانیزه انجام می شود.
بیرنگ با بیان اینکه تعاونی چغندرکاران در این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده است، یادآور شد: این تعاونی نقش عمده ای در ساماندهی کشاورزان و رفع مشکلات آنها داشته است.
رئیس جهاد کشاورزی اسدآباد اظهار کرد: تعاونی چغندرکاران 700 نفر عضو دارد و در صورت اعلام آمادگی سرمایه گذار برای احداث کارخانه قند، اعضای تعاونی می توانند در این امر مشارکت کنند.
** تخصیص هشتاد میلیارد تسهیلات نوسازی ادوات کشاورزی
بیرنگ در ادامه به اعطای تسهیلات نوسازی ادوات و ماشین آلات کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: هشتاد میلیارد ریال تسهیلات برای این منظور اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: سال گذشته چهل میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان در این راستا پرداخت شده که امسال 2 برابر شده است.
رئیس جهادکشاورزی اسدآباد خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای ادوات کشاورزی وجود ندارد و تولید کنندگان در زمینه باغی، زراعی و دامی می توانند قطعات و لوازم مورد نیازشان را از جهادکشاورزی درخواست کنند.
بیرنگ همچنین به تجهیز 14 هزار و 400 هکتار از زمین های کشاورزی اسدآباد به روش های آبیاری نوین اشاره کرد و افزود: 20 هزار هکتار از زمین های شهرستان قابلیت اجرای سیستم آبیاری جدید را دارد.
وی، آبیاری بارانی و قطره ای را از روش های جدید برشمرد که جایگزین روش سنتی وغرقابی شده است و دولت با تسهیلات یارانه دار و همچنین پرداخت 35 میلیارد ریال کمک بلاعوض به ازای هرهکتار از مجریان طرح های نوین آبیاری حمایت می کند.
رئیس جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش زیادی از زمین های کشاورزی خرد و در مساحت کوچک هستند، گفت: بیشتراین اراضی با چاه های اشتراکی و یا از آب قنات و چشمه برای آبیاری استفاده می کنند که دولت با اجرای طرح تجمیع و یکپارچه سازی اراضی از این کشاورزان نیز برای تعویض سیستم آبیاری حمایت می کند.
بیرنگ با اشاره به وضعیت بحرانی آب شهرستان از کشاورزان خواست از این فرصت استفاده کرده و با مصرف بهینه به پایداری و حفظ ذخایر آبی منطقه کمک کنند.
اسدآباد با 64 هزار هکتار زمین کشاورزی و 10 هزار بهره بردار، سالانه 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کند و 13 درصد از تولیدات استان همدان را به خود اختصاص داده است.
شهرستان اسدآباد 100 هزار جمعیت دارد و در 45 کیلومتری همدان واقع شده است.
7527/6993
خبرنگار: زهرا زارعی** انتشار:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.