به گزارش ایرنا این روز فرصتی مغتنم برای نگریستن به زندگی انسان هایی است که در پرتو توجه و امکانات کافی مستعد شکوفایی قابلیت ها و توانمندی های خارق العاده ای هستند و می توانند گوی سبقت را از افراد عادی جامعه بربایند.
اگر امکانات لازم برای نابینایان فراهم شود تا آنها هم بتوانند هم سطح با دیگر افراد جامعه از حقوقی برابر برخوردار شوند آنگاه جامعه نظاره گر سرعت بیش از پیش این افراد در طی مسیر شکوفایی استعدادها و توانایی ها خواهد بود.
روز عصای سفید روز ترحم و دلسوزی برای نابینایان نیست بلکه این روز تلنگری است تا جامعه فراموش نکند که این افراد هم از حقوق اجتماعی یکسان برخوردارند و شعار انتخاب شده برای روز عصای سفید امسال با عنوان 'این قدرت است ، این اعتماد به نفس است، این استقلال است' عمق مطلب را در واژگانی بیان می کند که درک و فهم دقیق آن چشمانی بینا و افکاری با بصیرت می خواهد.
مدیرکل بهزیستی استان همدان در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: 2 هزارو 395 مددجوی کم بینا و نابینا زیرپوشش بهزیستی این استان هستند و از خدمات آموزشی و توانبخشی، بهداشتی و درمانی این نهاد استفاده می کنند.
حمیدرضا الوند افزود: زمینه ادامه تحصیل برای مددجویان نابینا و کم بینای استان فراهم است و اغلب این مددجویان مقاطع تحصیلی را تا سطوح دانشگاهی طی کرده اند.
وی بیان کرد: در نظر گرفتن توانمندی های نابینایان و کم بینایان و پذیرش آنها به عنوان شهروندان جامعه با درنظر گرفتن محدودیت ها، بزرگترین مطالبه نابینایان و کم بینایان استان است و آنها همواره از وضعیت مناسب سازی فضاهای شهری و نگاه ترحم انگیز مردم گله مند بوده اند که این امر نشان می دهد نابینایان تا حدودی نادیده گرفته شده اند.
الوند امکان استفاده از خدمات دستگاه های تایپ بریل و کتاب های صوتی کتابخانه مرکزی همدان را از جمله امکانات فراهم شده برای این مددجویان عنوان کرد و گفت: کتابخانه مرکزی همدان امکان استفاده نابینایان استان از کتاب های چاپ بریل را فراهم کرده و کتاب های صوتی موجود در این کتابخانه بخشی از نیازهای آنها را رفع کرده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: افراد با نیازهای ویژه بینایی کسانی هستند که با خود باوری و تلاش موفقیت هایی را طی می کنند که گاهی افراد عادی در رسیدن به آن موفقیت ها ناتوان هستند.
پروین قربانی افزود: دسترسی ایمن به محیط، حق طبیعی برای با نیازهای ویژه بینایی است و باید زمینه ای فراهم شود که یک فرد آسیب دیده بینایی بدون کمک دیگران و به صورت مستقل در جامعه رفت و آمد داشته باشد و در این رفت و آمد ایمنی و امنیت را احساس کند.
وی بیان کرد: این روزها با توجه به گسترش شبکه های ارتباط جمعی، دسترسی به اطلاعات و داده های روز از حقوق طبیعی افراد محسوب می شود و باید شرایطی فراهم شود که دسترسی به منابع اطلاعاتی در قالب نشریات، کتب و پایگاه های اطلاعاتی و شبکه های اجتماعی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بینایی نیز فراهم شود.
وی اضافه کرد: در این خصوص به سخت افزارها و نرم افزارهای متناسب با شرایط این دانش آموزان نیاز است و در زمینه تامین این امکانات، آموزش و پرورش استثنایی استان دست یاری به سوی خیرین دراز می کند.
قربانی، ارائه آموزش جهت یابی، حرکت و مداخله زود هنگام را از مهمترین سرفصل های آموزشی مدارس استثنایی استان در رابطه با افراد آسیب دیده بینایی عنوان کرد و گفت:این آموزش ها به دانش آموزان آسیب دیده بینایی کمک می کند تا در بزرگسالی مستقل باشند و با شناسایی موانع سر راه خود به راحتی و با استقلال کامل در جامعه رفت و آمد کنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان همدان بیان کرد: نارسایی بینایی کودکان دامنه وسیعی از معلولیت ها را شامل می شود و برخی افراد معلول بینایی مطلق و برخی کم بینا هستند و هر کدام شرایط خاص و نیازهای خاص خود را دارند اما اگر استعدادهای این دانش آموزان به درستی شناسایی شود با برنامه ریزی صحیح می توان توانمندی این افراد را شکوفا کرد.
وی با تاکید بر اینکه آموزش مهارت های تعامل اجتماعی یکی از نیازهای اصلی و از آموزش های مهم مدارس استثنایی استان است گفت: افزایش آگاهی جامعه و اصلاح نگرش مردم نسبت به توانمندی ها و محدودیت های نابینایان امری ضروری است.
وی تصریح کرد:هم اکنون 75 دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس استثنایی استان مشغول به تحصیل هستند و با توجه به رویکرد تلفیقی فراگیر این نهاد، 60 دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس عادی از خدمات آموزش و پرورش استثنایی استفاده می کنند و در کنار سایر همسالان خود آموزش را تجربه می کنند.
1181/2087
گزارش از الهام تدین**انتشاردهنده:زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.