وقتی سر تیتر اخبار حوادث مهر را مرور می کنید سوانح رانندگی و مرگ و میر به علت عجله برای رسیدن به مقصد، بیش از دیگر حوادث خود را نشان می دهد.
اخباری که شنیدن آنها زمینه نگرانی خاطر خانواده ها را فراهم کرده و دغدغه ای برای مسئولان شده تا جایی که رهبر معظم انقلاب در آیین دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی بر ضرورت برنامه ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با این مساله تاکید کردند.
ایشان فرمودند:در موضوع تصادفات جاده ای باید نیروی انتظامی و دستگاه های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه خود را انجام دهند.
با توجه به آغاز بارش های پاییزه و لغزندگی جاده های استان همدان، آغاز پر حادثه و مهر ماه نشان می دهد که ادامه این روند نوید دهنده پاییزی پر تلفات است.
چرا که تنها در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال در اثر بی احتیاطی رانندگان 9 نفر در جاده های استان همدان اسیر مرگ شدند.
برخی استاندارد نبودن راه ها و خودروها را عامل بروز حوادث این چنین می دانند هر چند سهم این عوامل در بروز سوانح جاده ای غیر قابل انکار است ولی شاه کلید حوادث جاده ای به عقیده بیشتر کارشناسان و صاحب نظران عامل انسانی است.
بررسی آمارهای ارائه شده از سوی پلیس راه موید نقش کلیدی و پر رنگ سه مولفه عجله، شتاب و کم توجهی به جلو در بروز سوانح رانندگی است.
بسیاری از رانندگان بی توجه به عواقب خسارت بار و جبران ناپذیر یک رفتار غلط تنها به فشار دادن پدال گاز برای سریع تر رسیدن به مقصد فکر می کنند در حالی که صاحب نظران همواره از شتاب غیر مجاز به عنوان مادر سوانح یاد کرده اند زیرا شدت و میزان تلفات با میزان سرعت خودرو رابطه مستقیم دارد.
این به آن معناست که با افزایش میزان شتاب خودرو احتمال مرگ و میر و بالا رفتن شدت سانحه افزایش می یابد و در مقابل کاهش سرعت نیز موجب کاهش میزان خسارت می شود.
موضوعی که می توان با آمار و ارقام به خوبی آن را به تصویر کشید چون در تازه ترین آمار ارایه شده از سوی پلیس راه با وجود کاهش سوانح فوتی، شمار تلفات کاهش محسوسی نداشته است.
عجله و شتاب در هنگام رانندگی همیشه نتایج زیانباری به همراه داشته زیرا کوچک ترین اشتباه و غفلت سبب سیاه پوش و داغدار شدن اعضای خانواده شده است.
با وجود اینکه بارها جمله هشداری 'دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است' را شنیده ایم ولی هیچ گاه آن گونه که باید به این جمله توجه نشده چون بلافاصله با قرار گرفتن در پشت فرمان و ورود به جاده، این اصل حیاتی را به وادی فراموشی سپرده ایم.
البته برخی رانندگان با بی توجهی به این ضرب المثل نه تنها جان سرنشینان حاضر در وسیله نقلیه بلکه دیگر خانواده ها را نیز به خطر می اندازند.
تراژدی غم انگیز سوانح جاده ای سالانه خسارت های فراوانی به خانواده ها و دولت وارد می کند و بخش بزرگی از قشر پویا و فعال جامعه به خاطر یک بی احتیاطی جان می بازند.
به طور حتم نمی توان انتظار داشت در صورت بی احتیاطی و رعایت نکردن اصول و قواعد راهنمایی و رانندگی از گزند حوادث در امان ماند.
آنالیز حادثه برخورد 2 موتور سوار در جاده فرعی اسدآباد - یوسف آباد که هم اینک به حادثه خیز ترین راه استان تبدیل شده نشان می دهد هر 2 موتورسیکلت فاقد سامانه روشنایی بوده و سواران آنها از چراغ پیشانی که بیشتر توسط افراد فعال در داخل معادن بر روی پیشانی می بندند، استفاده کرده اند.
بیش از 20 نفر در این راه 2 طرفه امسال جان خود را از دست دادند در حالی که تمامی جانباختگان، بومی و آشنا به مسیر بودند و طبق بررسی ها نقص فنی، پیچ خطرناک و بدون دید هم در این مسیر وجود ندارد.
در بین جاده های این استان سه راه اسدآباد - یوسف آباد - سنقر، جاده رزن - کارخانه سیمان و جاده قدیم همدان - ساوه از محدوده پل 123 تا گردنه دخان بیشترین میزان گواهی فوت را صادر کرده اند.
در بین عوامل موثر در سوانح جاده ای 6 ماه گذشته همدان بی توجهی راننده به جلو با 42 درصد بیشترین سهم را در بروز حوادث جاده ای داشته است.
بی توجهی راننده به جلو، ناشی از رانندگی با حالت خستگی و خواب آلودگی و کاهش تمرکز به جاده، مکالمه با تلفن همراه، روشن و خاموش کردن سامانه صوتی و چرخش صورت به عقب وسیله نقلیه به منظور صحبت با سرنشینان از عوامل مهم بروز حوادث رانندگی است.
در این زمان تسلط راننده به جاده کاهش یافته و واکنش لازم را هنگام رسیدن به پیچ، خودرو جلو یا یک مانع، نشان نداده که سرانجام آن وقوع حادثه رانندگی است.
ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه با 18 درصد و رعایت نکردن حق تقدم با 13 درصد دیگر عوامل موثر در حوادث جاده ای استان همدان است.
به طور حتم هیچ کس حاضر نیست آسیبی به خانواده خود و دیگران هنگام رانندگی وارد شود، بنابراین برای تحقق این موضوع باید هنگام رانندگی به اصول و قواعد راهنمایی و رانندگی پایبند بود و با رعایت قانون برای حفظ جان خود و دیگران تلاش کرد.
**خبرنگار ایرنا مرکز همدان
1042/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.