حجت الاسلام علی دشتکی روز سه شنبه در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان همدان یادآوری کرد: مراکز متعددی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند ولی طبق پژوهش های صورت گرفته نبود انسجام و هماهنگی بین آنها یک آسیب بود.
به گزارش ایرنا وی بیان کرد: بنابراین اجرای طرح شورای محلات با محوریت مسجد در یک منطقه از هر شهرستان آغاز شد.
وی اضافه کرد: با توجه به موفقیت اجرای طرح سلامت اجتماعی ، مناطق پیش بینی شده برای اجرای طرح شورای محلات هر ساله افزایش داشته است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: برای داشتن یک برنامه محوری برای اجرای این طرح ابتدا آسیب های اجتماعی محله ها شناسایی شد.
دشتکی ادامه داد: در بخش دوم، اجرای طرح سلامت اجتماعی در 2 حوزه عمومی و تخصصی آغاز شد که برنامه های پیش بینی شده در بخش عمومی آن را در همه مساجد، حسینیه ها، موسسات قرآنی و تمامی گروه های فرهنگی اجرایی کردند.
وی افزود: در بخش تخصصی 6 تا هشت کارگروه به تناسب مناطق تشکیل شد تا برنامه خاصی برای مناطق آسیب خیز اجرایی شود که طبق نظر کارگروه ها قرار است گستره کار در بخش تخصصی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: محور طرح سلامت اجتماعی در بخش تخصصی شامل مسجد، محله، مدرسه و خانه است که این چهار محور در سیاست های ابلاغی فرهنگی و اجتماعی قرار دارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان بیان کرد: مدیریت اجرای طرح سلامت اجتماعی با روحانی مسجد محله است.
حجت الاسلام دشتکی اظهار کرد: برای اجرای طرح سلامت اجتماعی ابتدا اقدام به ثبت اطلاعات 50 خانوار در محله های پیش بینی شده کرده تا ظرفیت های موجود را شناسایی کنیم.
وی افزود: علاوه بر ظرفیت ها، مشکلات این 50 خانوار نظیر وجود معلول، زندان، معتاد و دیگر آسیب ها در خانواده ها بر اساس اولویت در این طرح رسیدگی می شود.
وی درباره اهداف طرح بیان کرد: ایجاد هماهنگی بین سازمان های فعال در امور مشاوره ای تربیتی و فرهنگی، استفاده از ظرفیت های مردمی برای حل مشکلات فرهنگی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ساماندهی نظام مشاوره ای و تبیین جایگاه آن در زندگی فردی مهمترین اهداف طرح سلامت اجتماعی است.
وی اصلاح فرایند ها با محور قرار دادن اعتقادات دینی و مذهبی در ارتباط ها، تقویت و تحکیم بنیان خانواده ها، ایجاد ارتباط شبکه ها ای با خانواده و مدارس به صورت چهره به چهره و مجازی با محوریت روحانیون، تبدیل سبک زندگی اسلامی به گفتمان عمومی نظیر نحوه ازدواج آسان، کسب روزی حلال، احترام به حقوق دیگران را از دیگر رویکردهای ین طرح برشمرد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان اضافه کرد: در این طرح به تقویت مهارت های اجتماعی شامل مسئولیت پذیری، فعالیت های جمعی، نحوه دوست یابی، همسر گزینی ، همسایه داری تاکید شده است.
حجت الاسلام دشتکی تاکید کرد: احیای کارکردهای مساجد و پر رنگ کردن نقش اعتقادات دینی و مذهبی در زندگی فردی و اجتماعی از دیگر اولویت ها و اهداف این طرح است.
طرح سلامت اجتماعی سال 95 با ابتکار عمل و خلاقیت متولیان در این استان طراحی و اجرای آن از ماه رمضان همان سال آغاز شد.
7526/1181
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.