محمد طوماسی شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد: اگر بانک ها و موسسات مالی بر روی سود دادن با هدف جذب بیشتر منابع، مسابقه نگذارند و برای ارایه صحیح تسهیلات تلاش کنند به طور حتم زودتر به بانکداری اسلامی دست می یابیم.
وی تصریح کرد: شماری از بانک ها در فضای رقابتی ناسالم اقدام به جذب منابع و پرداخت سود بانکی می کنند و آنچه را که در قراردادها قید شده رعایت نمی کنند.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان با تاکید بر اینکه تاکنون نظارت کافی بر عملکرد بانک ها وجود نداشته است ابراز امیدواری کرد: با توجه به شرایط جدید پیش آمده، چنانچه نظارت به صورت مستمر تدوام داشته باشد ماحصل آن به نفع جامعه سپرده گذاران است.
طوماسی گفت: نرخ تمام شده بول در بالا رفتن قیمت محصول تاثیر دارد که این نرخ در صورت جذب منابع با نرخ بالا، پرداخت تسهیلات با سود بالا و بلوکه کردن بخشی از سپرده مشتری افزایش می یابد.
وی بیان کرد: اسامی بانک های دارای مجوز در سایت بانک مرکزی موجود است و مردم بهتر است هنگام سپرده گذاری به موضوع مجوز دار بودن بانک ها توجه داشته باشند.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان تصریح کرد: پس از اعلام پائین آمدن نرخ سود سپرده، منابع بانک های دولتی به شدت کاهش یافته و این منابع به سمت بانک ها و موسساتی که این دستورالعمل ها را رعایت نمی کنند هدایت شد.
طوماسی مثال زد: شماری از این موسسات که هیچگاه تن به دستورالعمل ها و قوانین بانکی ندادند در روز جمعه نیز اقدام به افتتاح حساب می کردند.
وی تاکید کرد: منابع بانک های دولتی بیشتر در استان هزینه می شود ولی منابع بانک های غیردولتی و موسسات مشخص نیست در کجا سرمایه گذاری و هزینه می شود.
** منابع بانک های همدان به 110 هزار میلیارد ریال رسید
وی اضافه کرد: طبق آمارهای دریافتی از 14 بانک عضو کمیسیون بانک های استان تا پایان مردادماه سالجاری منابع بانک ها به 110 هزار و 340 میلیارد ریال رسیده که 8.1 درصد معادل هشت هزار و 263 میلیارد ریال نسبت به مانده پایان سال 95 رشد داشته است.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان افزود: 85 درصد منابع مردم در بخش منابع پرهزینه یعنی برای دریافت سود و 15 درصد در حوزه منابع کم هزینه و ارزان قیمت یعنی بخش قرض الحسنه سرمایه گذاری شده است.
وی بیان کرد: 73 هزار و 782 میلیارد ریال امسال تسهیلات پرداخت شده که یک هزار و 773 میلیارد ریال معادل 2.5 درصد پرداخت تسهیلات افزایش داشته است.
وی ادامه داد: میزان مطالبات بانک های عضو کمیسیون نیز به هفت هزار و 2 میلیارد ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.8 درصد معادل 626 میلیارد ریال رشد داشته است.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان اظهار کرد: نسبت تسهیلات به مانده منابع 66 درصد است یعنی از منابع جذب شده بانک های این استان 66 درصد را مصرف کرده اند همچنین نسبت مطالبات به تسهیلات 9.8 درصد است.
طوماسی گفت: هم اینک 734 دستگاه خودپرداز 60 هزار دستگاه پوز و 355 شعبه متعلق به 14 بانک عضو کمیسیون در همدان فعال هستند.
*** قراردادهای بانکی مورد تائید مراجع است
مدیر امور شعب بانکی ملی استان همدان گفت: تمامی قراردادها و عقودی که در بانک منعقد می شود برگرفته از نظرات مراجع است و در سیستم بانکی نرخ پرداخت تسهیلات تابعی از سود سپرده های بانک است.
طوماسی توضیح داد: به هر میزان نرخ جذب منابع پائین تر باشد به طور حتم نرخ سود تسهیلات پائین تر می آید و نگرانی مردم کم می شود همچنین اگر نرخ سود تسهیلات بالاتر باشد با توجه به اینکه برای بانک نرخ تمام شده پول اهمیت دارد بنابراین مجبور است تسهیلات را با نرخ بالاتر بدهد که این رویه شاید موجب ضرر زیان تسهیلات گیرنده و بنگاه مالی شود.
وی با ذکر اینکه نرخ سود کوتاه مدت 10 درصد و بلند مدت یکساله 15 درصد است ادامه داد: به هر میزان نرخ سود و جذب منابع بالاتر باشد نرخ پرداخت تسهیلات هم بالاتر می رود.
*** 9 هزار نفر در صف وام ازدواج
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان بیان کرد: طبق بررسی های صورت گرفته متقاضیان در صف دریافت تسهیلات ازدواج 9 هزار و 29 نفر هستند .
طوماسی اضافه کرد: چنانچه مدارک متقاضی فاقد نقص و تکمیل باشد در کمتر از 24 ساعت تسهیلات به وی پرداخت می شود.
وی افزود: میزان پرداخت تسهیلات ازدواج در سال گذشته نسبت به سال 94 بیش از 3.6 برابر رشد داشته و به 2 هزار و 228 میلیارد ریال رسیده است.
وی اضافه کرد: یک هزار و 662 میلیارد ریال تسهیلات ازدواج در پنج ماهه سالجاری پرداخت شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 173 درصد رشد داشته است.
*** برای افزایش سپرده های قرض الحسنه نیازمند حمایت رسانه ها هستیم.
دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان همدان خواستار فرهنگ سازی برای افزایش سپرده های قرض‌ الحسنه توسط رسانه ها شد.
طوماسی گفت: گرایش مردم به سپرده گذاری در بخش قرض الحسنه علاوه بر اجر معنوی باعث فعال شدن و افزایش منابع بانک ها همچنین فراهم بودن زمینه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه می‌شود
وی با ذکر اینکه سیستم بانکی همواره مظلوم است است بیان کرد: با وجود انبوهی از مشکلات از جمله وصول مطالبات، مشکلات اقتصادی، بانک ها همواره حامی بخش تولید بوده اند ولی برخی با اظهارنظرها و خبرهای غیرکارشناسانه عملکرد این مجموعه را زیر سوال می برند.
وی اضافه کرد: اقتصاد ایران 90 درصد، بانک محور و 10 درصد، سرمایه محور است یعنی حل بخش اعظمی از مشکلات به دوش نظام بانکی است.
هفته دوم شهریور ماه به نام هفته بانکداری اسلامی‌ و روز دهم شهریور ماه به نام روز بانکداری اسلامی نامیده شده است.
34 بانک و موسسه در استان شعبه دارند که 14بانک عضو کمیسیون هماهنگی بانک های همدان هستند.
7526/1181
خبرنگار: علیرضا جهانگیری** انتشار:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.