نشست تبینی طرح مجلس مشورتی سازمان­‌های مردم‌نهاد استان همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این نشست که به‌منظور ارائه پیش‌­نویس اساسنامه و معرفی طرح مجلس مشورتی سازمان‌های  مردم­‌نهاد استان‌همدان با حضور نماینده سازمان­‌ و جمعی از مدیران‌عامل سازمان­‌های غیر دولتی استان برگزار شد، توضیحاتی درباره اهداف و عملکرد این طرح ارائه شد.

ابتدای این نشست نماینده سازمان­‌های مردم‌نهاد استان همدان در استانداری با برشمردن نقاط قوت و ضعف سازمان­‌های مردم‌نهاد گفت: در دولت‌یازدهم نگاه مثبتی نسبت به سازمان‌­های مردم‌نهاد توسط دولت مشاهده شد که این مساله قابل‌ تقدیر است.

فاطمه شیرانی ادامه داد: در حوزه سلامت تعداد سازمان­‌های مردم­ نهاد از 10 به 25 رسیده و تلاش بر این است با آسان­‌تر کردن ثبت این سازمان­‌ها به افراد داوطلب برای ثبت تشکل­‌های جدید کمک شود.

وی بالا رفتن بار علمی سازمان­‌های مردم نهاد استان و ورود افراد نخبه به این سازمان­‌ها را از جمله نقطه مثبت دستاوردهای سازمان­‌ دانست و بیان کرد: اگر سازمان‌­های مردم نهاد استان‌همدان در سطح کشور مطرح هستند به علت وجود همین افراد نخبه و خلاق در این سازمان‌­ها است.

شیرانی ضعف در نظارت بر اجزا و مدیران توسط تشکل‌­های غیر دولتی و ضعف در تعامل با افراد جامعه را از جمله نقاط ضعف تشکل‌­های مردم نهاد استان دانست و ابراز امیدواری کرد با برنامه‌های پیش رو و طرح مجلس مشورتی این تشکل­‌ها در استان این ضعف‌­ها برطرف شود.

در ادامه این نشست کارشناس حوزه سازمان‌­های مردم نهاد دفتر امور اجتماعی استانداری همدان توصیحاتی را درباره طرح مجلس مشورتی سازمان­‌های مردم نهاد و پیش‌­نویس اساسنامه این طرح ارائه کرد.

سید حسن قشمی گفت: هدف از این طرح که توسط 9 نفر از نمایندگان تشکل­‌های غیردولتی پیشنهاد شده، ساماندهی، نظارت و توانمندسازی تشکل­‌های غیردولتی استان بوده و طبق این طرح سازمان­‌های مردم نهاد در صورت تمایل می‌­توانند به‌وسیله نمایندگان خود در این مجلس مشورتی حضور یافته و ضمن نظارت بر اعمال سایر تشکل­‌ها، بیان طرح‌­های خود و اعمال نظر در طرح­‌های پیشنهادی، خود نیز مورد نظارت قرار گیرند.

قشمی در ادامه افزود: تلاش ما این است تمام تشکل‌­های مردم نهاد کنار یکدیگر تبدیل به هویت واحد استانی شده و الگویی برای سایر استان­‌ها باشیم.

وی تصریح کرد: عضویت در مجلس مشورتی سازمان­‌های مردم نهاد برای هر سازمان اختیاری و آزاد بوده و این طرح می­‌تواند ابتدا با 50 یا 60 تشکل نیز کار خود را شروع کند.

همچنین دبیر کمیته کودکان بنیاد مهر با انتقاد از شیوه تشکیل این مجلس مشورتی گفت: به نظر می‌رسد تعدادی از اعضای تشکل‌ها تصمیم گرفته‌اند جریانی را راه‌اندازی کنند بدون اینکه ساختار دمکراتیک داشته باشد و بر پایه رای تمامی نمایندگان تشکل‌های استان شکل گرفته باشد.

نصراله پزشکی افزود: اگر شکل‌گیری این مجلس روند دمکراتیک به­ خود نگیرد در ادامه نشست‌ها شرکت نمی‌کنیم. نگرانی ما این است که تشکل‌های مدنی استقلال خود را از دست بدهند و به سمت دولتی‌شدن پیش بروند.

در پایان این نشست نیز چند تن از اعضای شورای مرکزی تشکل­‌های مردم نهاد به سوالات مدیران عامل تشکل­‌ها درباره این طرح و پیش­‌نویس اساسنامه آن پاسخ دادند.

همچنین این اعضا در قبال نگرانی اغلب مدیران عامل برای دولتی شدن سازمان‌­های غیردولتی به‌­وسیله این طرح، به افراد اطمینان دادند استقلال سازمان‌­های مردم نهاد حفظ خواهد شد و این طرح به معنای دولتی شدن این سازمان­‌ها نخواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.