به گزارش ایرنا توسعه تربیت بدنی و توجه به سلامت جسمی دانش آموزان و پرورش نیروی انسانی سالم برای آینده جامعه، از مهمترین رسالت های آموزش و پرورش است و در این میان ورزش همگانی مدارس موجب ایجاد انگیزه در دانش آموزان و تشویق آنان برای شرکت در مسابقات ورزش قهرمانی می شود.
المپیاد درون مدرسه ای، حیاط پویا، مدرسه قهرمان، زنگ ورزش و برنامه ورزش صبحگاهی از مهمترین برنامه های ورزش همگانی در سطح مدارس است که نشان از توجه ویژه دستگاه تعلیم و تربیت به ارتقای سلامت جسم و روح دانش آموزان دارد.
در سال های اخیر همزمان با سراسر کشور ورزش دانش آموزی با تلاش های انجام شده در استان همدان در بخش ورزش های همگانی و قهرمانی با پیشرفت قابل توجهی روبرو شده و در میان 280 هزار دانش آموز این استان جایگاه ویژه خود را پیدا کرده است.
***مدارس بهترین مکان برای شناسایی استعدادهای ورزشی
یکی از مربیان تربیت بدنی استان همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:مدارس بهترین مکان برای شناسایی استعدادهای ورزشی هستند و باید برای شناسایی استعدادها و نخبگان ورزشی به سراغ دانش آموزان و مسابقات ورزشی در سطوح مدرسه ای رفت.
مهدی محمدی اظهار کرد: در چهار سال اخیر آموزش و پرورش با طراحی المپیاد های ورزشی درون مدرسه ای مسیر مناسبی را برای شناسایی و کشف استعدادهای برتر ورزشی طی کرده و گام نخست را برای شناسایی برترین دانش آموزان و حضور آنان در دوره های قهرمانی و حرفه ای برداشته است.
وی برنامه های تربیتی و پرورش روحیه پهلوانی و کار جمعی را از مهمترین اهداف برگزاری مسابقات قهرمانی عنوان و تاکید کرد: 2 ساعت ورزش در هفته برای داشن آموزان کافی نیست و مسابقات حرفه ای که با استقبال و گرایش دانش آموزان همراه شده موجب می شود برخی دانش آموزان ورزش را در حد حرفه و قهرمانی پیگیری اش کنند.

**بزرگترین کاروان ورزشی دانش آموزی همدان آماده اعزام به مسابقات کشوری
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان نیز در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: بزرگترین کاروان ورزشی دانش آموزی استان در طول پنج سال گذشته با حضور 513 دانش آموز دختر و پسر و مربیان و سرپرستان آن ها از 15 تیر تا 15 مردادماه سالجاری به مسابقات کشوری اعزام می شوند.
عبدالله جعفری افزود: دانش آموزان اعزامی استان همدان در کنار 18 هزار دانش آموز منتخب کشور در قالب مدرسه قهرمان در 15 رشته ورزشی فوتسال، والیبال، هندبال، بسکتبال، ژیمناستیک،تنیس روی میز، بدمینتون، شطرنج، دو و میدانی، شنا، طناب زنی، کشتی آزاد، وزنه برداری، کشتی پهلوانی و ورزش باستانی به رقابت می پردازند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 400 دانش آموز به این مسابقات اعزام شدند اظهار کرد: امسال 513 دانش آموز در سه رده تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسط دوم در قالب 22 تیم دختران و 28 تیم پسران در قالب کاروانی با عنوان سردار شهید 'حسین همدانی' به این مسابقات اعزام می شوند.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش استان برای اعزام این کاروان ورزشی بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون ریال هزینه پرداخت می کند و در کنار این رقم هزینه های جانبی نیز توسط مدیران مدارس از طریق منابع داخلی آن مدرسه تامین می شود.
جعفری گفت: مسابقات کشوری دانش آموزان امسال به میزبانی استان های فارس، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کردستان، چهارمحال و بختیاری، مازندران و خراسان جنوبی برگزار می شود.

** ارتقای رتبه همدان در ورزش قهرمانی دانش آموزی در سطح کشور
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: استان همدان در چهار سال گذشته توانست از رتبه 17 مسابقات کشوری در سال 93 به رتبه 14 در سال 94 و رتبه 12 در تابستان سال 95 ارتقا یابد.
جعفری درباره نحوه گزینش دانش آموزان برای شرکت در مسابقات کشوری گفت: مسابقات ورزشی از دیرباز در مدارس انجام می شد اما از چهار سال در اواخر مهرماه رقابت های دانش آموزی در قالب یک برنامه فوق برنامه با یک سبک مدیریتی خاص با عنوان 'المپیاد درون مدرسه ای' در سطح آماتور و طبق دستورالعمل مدون در مدارس آغاز می شود که در سال تحصیلی گذشته 150 هزار دانش آموز در حدود یک هزار مدرسه با همکاری حدود 600 معلم تربیت بدنی در این المپیاد شرکت کردند.
وی ادامه داد: در بین این دانش آموزان استعدادیابی انجام شد و دانش آموزان نخبه ورزشی در قالب طرح 'مدرسه قهرمان' به مسابقات منطقه ای و شهرستانی اعزام شدند و سال گذشته در سطح 19 منطقه آموزشی استان 70 هزار دانش آموز در رشته های مختلف حضور یافتند.
وی اضافه کرد: قدم بعدی مرحله استانی بود که از بهمن ماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه سالجاری با حضور سه هزار و 500 دانش آموز و عوامل اجرایی به صورت حرفه ای تر برگزار شد و از میان این دانش آموزان 513 دانش آموز برتر برای حضور در رقابت های ملی برگزیده شدند.

** آمادگی 120 سالن ورزشی برای فعالیت 280 هزار دانش‌آموز استان همدان
مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان نیز ورزش و فعالیت های بدنی را اهرم نشاط آور و شادی بخش در مدارس و دانش آموزان عنوان کرد و گفت: هم اکنون 120 سالن و فضای ورزشی سرپوشیده و روباز در سطح استان آماده خدمات دهی ورزشی به 280 هزار دانش‌آموز است.
مصطفی خزاعی افزود: در حال حاضر در سطح استان به ازای هر دانش‌آموز 47 سانتیمتر مربع فضای روباز و سرپوشیده ورزشی در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر استان نیازمند احداث و تکمیل طرح ورزشی بیشتری است تا در مسیر حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روحی نسل نوپا به کار گرفته شود.
حدود 280 هزار دانش آموز در 2 هزار و 800 آموزشگاه استان همدان با بیش از 12 هزار کلاس درس تحصیل می کنند.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشاردهنده:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.