منصور رضوانی جلال در سخنان پیش از خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه همدان افزود: سطح اراضی آبی استان همدان 253 هزار هکتار است که 163 هزار هکتار از اراضی این استان مستعد آبیاری تحت فشار است.
وی اضافه کرد: استان همدان در استفاده از روش های آبیاری تحت فشار در 10 سال اخیر رتبه های اول تا سوم را در اجرا در سطح به خود اختصاص داده و امسال نیز با استفاده از روش های آبیاری نوین برای افزایش راندمان آبیاری در سطح مزارع تلاش می شود.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی رتبه برتر در اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از آن خود کرده است، افزود: با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار 590 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شد.
وی با بیان اینکه در استان کشاورزان پیشرو داریم که در هر هکتار 12 تن گندم تولید می‌کنند، تصریح کرد: این در حالی است که میانگین برداشت گندم در کشور 3.5 تن در هکتار است و در همدان میانگین 4.5 تن است.
با اشاره به تحقق 141 درصد اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان، افزود: اهداف 25 گانه‌ اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی به طور کامل محقق شده است.
وی تصریح کرد: افزایش تولید محصولات راهبردی، افزایش تولید داخلی نهاده‌های کشاورزی، تأمین ذخایر راهبردی و تنظیم بازار، مثبت کردن تراز تجاری و حفاظت و بهره‌برداری از منابع پایه از اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.
وی ادامه داد: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی سال گذشته استان همدان در تولید گندم 639 هزار و 700 تن هدف گذاری شده بود که میزان تولید به 712 هزار و 500 تن رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه افزایش راندمان در سطح از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است افزود: در تولید چغندرقند در استان همدان هدف تولید 261 هزار تن محصول بود که این میزان در سال گذشته به 351 هزار تن رسید و 134 درصد هدف محقق شد.
وی با اشاره به تحقق 118 درصد تولید دانه‌های روغنی در استان همدان، خاطرنشان کرد: براساس اهداف اقتصاد مقاومتی باید هشت هزار و 495 تن دانه روغنی در استان تولید می‌شد که 11 هزار و 700 تن محصول در استان تولید شد.
استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش کشاورزی یکصد هزار و 422 بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، سالانه حدود 4.55 میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می کند.
7523/6993
خبرنگار: مرضیه بختیاری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.