محمد ابراهیم الهی تبار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نظارت استصوابی تنها از اختیارات شورای نگهبان است.
وی با ذکر اینکه رعایت حق الناس شامل تمامی مراحل انتخابات می شود گفت: توجه به حق الناس بودن انتخابات را نباید به حرف خلاصه کرد بلکه باید در عمل ثابت کرد.
وی تاکید کرد: حق الناس بودن انتخابات یعنی قانون را ملاک قرار دادن؛ یعنی داوطلبی که طبق قانون تائید می شود را رد صلاحیت نکردن.
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان علت رد صلاحیت افراد بر خلاف قانون را به نگاه سیاسی برخی از افراد دانست و افزود: اگر جمهوریت نظام اسلامی را قبول داریم باید هزینه حضور احزاب در جامعه و عرصه های مختلف را کاهش دهیم.
وی تصریح کرد: احزاب و تشکل های سیاسی یکی از نمادهای جمهوریت به شمار می روند و باید همانگونه که مردمی کردن حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مد نظر است حوزه سیاسی را نیز به مردم واگذار کنیم.
رئیس ستاد انتخابات استان همدان اظهار کرد: چنانچه در هر حوزه ای از جمله سیاسی چالش ایجاد کنیم هزینه های کشور را افزایش داده ایم.
الهی تبار افزود: در صورت در پیش گرفتن چنین رویه ای اگر فردا افراد ناتوانی در راس کار بیایند کسی حاضر به دفاع از عملکرد آنها نخواهد بود.
وی با بیان ماده واحده ای از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این قانون به ضرورت رسیدگی دقیق به شکایت افراد رد صلاحیت شده در انتخابات تاکید شده است.
رئیس ستاد انتخابات با ذکر اینکه رعایت حقوق شهروندی در این ماده قانون به طور کامل مشهود است تصریح کرد: باید علل رد صلاحیت به صورت مستند با مدارک مستدل ارائه شده از سوی چهار مرجع اداره اطلاعات، ناجا، دادگستری و ثبت احوال به صورت مکتوب در اختیار نامزد انتخاباتی قرار گیرد.
الهی تبار گفت: از زمان بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها بر تمسک به قانون تاکید داشتیم و هیات اجرایی در بررسی صلاحیت ها به طور مشهود به قانون عمل کرد.
وی با ذکر اینکه قرار نیست بدون دلیل همه را رد صلاحیت کرد اضافه کرد: یکی از ملزومات مشارکت حداکثری مورد نظر رهبری انقلاب فراهم کردن زمینه حضور داوطلبان نخبه و فرهیخته از سلایق مختلف در انتخابات و حضور آنان در مراکز تصمیم گیر و تصمیم ساز است.
رئیس ستاد انتخابات تصریح کرد: داوطلبانی که در هیات اجرایی تائید می شوند طبق قانون تائیده شده و هیچ مرجع دیگری حق ندارد آنها را رد صلاحیت کند.
به گزارش ایرنا الهی تبار افزود: هیات نظارت استان و شهرستان تنها مجاز به بررسی شکایت افراد رد صلاحیت شده در هیات اجرایی است.

** یک میلون و 280 هزار نفر در همدان واجد رای دادن هستند
وی گفت: طبق آخرین امار دریافتی از سرشماری نفوس مسکن یک میلیون و 280 هزار نفر معادل 74 درصد مردم استان همدان شرایط لازم را برای حضور در پای صندوق های رای دارند.
معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان اضافه کرد: یک هزار و 370 شعبه اخذ رای در استان همدان پیش بینی شده است که 811 شعبه در روستاها و 559 شعبه در شهرها دایر شده است.
الهی تبار افزود: یک هزار و 31 شعبه ثابت و 339 شعبه سیار کار جمع اواری آرای مردم استان همدان را عهده دار هستند.
وی بیان کرد: پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در 29 شهر و حدود 910 روستای این استان برگزار می شود.
وی یادآوری کرد: 6 هزار و 470 تن برای حضور در انتخابات شوراهای اسلامی نامنویسی کردند که 119 تن در هیات اجرایی رد صلاحیت شدند.
رئیس ستاد انتخابات استان همدان اضافه کرد: آمار رد صلاحیت ها در هیات نظارت به 168 تن معادل 131 داوطلب شورای روستا و 37 داوطلب شورای شهر رسید.
الهی گفت: در چهار شهر استان همدان که هفت کرسی نمایندگی شورای شهر دارند انتخابات به صورت الکترونکی برگزار ی شود که شامل 210 شعبه اخذ رای می شود.
7526//6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.