به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، صادرات یکی از اولویت‌های اصلی و مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود که مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید فراوانی نیز داشته‌اند.

برنامه‌ریزان زمینه را برای صادرات کالا از کشور و استان‌های همچون همدان مستعد می‌دانند ولی وقتی گام در بخش اجرا و عملی گذاشته می‌شود شاهد بی‌برنامگی و وجود آمارهای متناقض در این بخش هستیم.

بخش کشاورزی همدان نیز مدتی درگیر آمارهای متناقض و بی پایه شده است و مدیران سازمانی بخش کشاورزی بر این باورند با ارائه آمارهای بسیار وضعیت محصولات بخش کشاورزی بهبود یافته و ارزش افزوده قابل توجهی نصیب کشاورزان می‌شود.

به تازگی و در 21 فروردین ماه امسال رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان با یکی از رسانه‌های استان مصاحبه و از صادرات 287 میلیون دلاری خبر داده است.

در این مصاحبه تنها به رقم صادراتی 287 میلیون دلار اشاره شده و هیچ مسئله‌ای درباره مبنای ارائه این آمار گفته نشده است که بیشتر بر بی‌پایه بودن آمار صحه می‌گذارد.

این در حالی است که براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک استان همدان صادرات بخش کشاورزی همدان 68 میلیون و 622 هزار دلار بوده است

شاید مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اعلام کنند رقم 287 میلیون دلار تنها آمار صادرات از گمرک همدان نبوده و سایر گمرکات کشور را نیز شامل می‌شود ولی در پاسخ به این ادعا باید گفت آمار صادرات از سایر گمرکات نیز باید از طریق گمرک استان همدان اعلام شود که تاکنون چنین رقمی بیان نشده است.

براساس آمار گمرک استان همدان از بخش کشاورزی استان همدان 68 میلیون و 622 هزار دلار صادر شده که 52 درصد از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

کشمش به عنوان مهمترین کالای صادراتی استان با صادرات 45 میلیون و 728 هزار دلار، 34.6 درصد از کل صادرات استان  همدان را به خود اختصاص داده است.

انواع لبنیات با صادرات 16 میلیون و 295 هزار دلار، سیب زمینی با صادرات 6 میلیون و 300 هزار دلار نیز به عنوان دیگر کالاهای مهم صادراتی این بخش است.

محصولات این بخش شامل 12 قلم کالا بوده که به کشورهای آمریکا، آلمان، اسپانیا، اتریش، بلژیک، صربستان، رومانی، لهستان، اکراین، اسلواکی، چک، روسیه، بلاروس، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، هند، سومالی، تونس، لبنان، امارات، عمان، عراق صادر شده است.

ارائه آمارهای متناقض و غیرواقعی نه تنها مشکلی از بخش کشاورزی استان همدان را حل نمی‌کند بلکه سبب برنامه‌ریزی غلط و به دور از واقعیت در این حوزه خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 613082
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.