آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه از جمله اماکن مذهبی هستند که می توانند فضای روحی و روانی جامعه را به سمت صحیح هدایت کنند و اجرای طرح آرامش بهاری به همراه برنامه های فرهنگی و هنری در سطح این اماکن به حضور اقشار مختلف به خصوص قشر جوانان و نوجوان در این فضاها و تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌ های فرهنگی کمک می کند.
یکی از برنامه های ویژه طرح آرامش بهاری برپایی خیمه های معرفت با حضور مبلغان علوم دینی در سطح بقاع متبرکه است که در قالب این طرح ایستگاه های مختلف از جمله ایستگاه 'مشاوره وقف' با هدف ترویج سنت وقف و تبلیغ وقف های مشارکتی در جهت تبیین این مساله برای عموم مردم برپا می شود.
تبلیغات محیطی در زمینه تقویت فرهنگ عفاف و حجاب ، برگزاری منظم و مطلوب نماز جماعت و پاسخگویی به مسایل شرعی در سطح آستان امامزادگان و اماکن مذهبی نیز از دیگر برنامه های طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه است.
در استان همدان نیز همچون سایر نقاط کشور 49 بقعه متبرکه در ایام نوروز سال 1396 مجری طرح آرامش بهاری هستند و غرفه های مشاوره خانواده و ازدواج، مشاوره وقف، ایستگاه سلامت، غرفه کودک و نوجوان و غرفه پرسش و پاسخ مسائل شرعی در قالب خیمه‌های معرفت در این بقاع متبرکه برپا شده اند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان در این خصوص گفت: طرح آرامش بهاری خیمه های معرفت از لحظه تحویل سال در بقعه های متبرکه شاخص شهرستان همدان شامل امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده حسین(ع)، امامزاده یحیی(ع)، امامزاده محسن(ع)، امامزاده خضر(ع)، امامزاده فرزند علی(ع) و زبیده خاتون برپا شده است.
حجت الاسلام سید علی حسینی تصریح کرد: برنامه‌های متنوعی از جمله اسکان موقت زائران، برپایی ایستگاه صلواتی و برپایی خیمه‌های معرفت از جمله برنامه‌های شاخص این طرح هستند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان با بیان اینکه اسکان موقت مسافران و زائران نوروزی یکی دیگر از برنامه‌های طرح آرامش بهاری در ایام نوروزی است گفت: اسکان موقت در بقعه متبرکه خانم گرجی و امامزاده اهل‌بن‌علی صورت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: آستان مقدس امامزادگان محل آرامش مردم و مسافران نوروزی است و از ابتدای نوروز سالجاری تاکنون بیش از 30 هزار نفر از بقاع متبرکه شهرستان همدان مجری طرح آرامش بهاری بازدید داشته‌اند.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه به طور متوسط روزانه بیش از سه هزار نفر از امامزاده عبدالله(ع) همدان بازدید می کنند تصریح کرد: در طرح آرامش بهاری هشت غرفه در آستان امامزاده عبدالله(ع) همدان برپا شده است و امسال در این طرح غرفه سلامت نیز با حضور پزشک متخصص در این بقعه متبرکه دایر است .
وی با بیان اینکه روزانه 500 نفر به طور رایگان در غرفه سلامت بقعه امامزاده عبدالله(ع) ویزیت می شوند اظهار کرد: در این پایگاه امور سرپایی، فوریت های پزشکی و ویزیت رایگان مسافران و زائران امامزاده عبدالله(ع) انجام می شود و در صورت نیاز بیماران برای طی مراحل درمان به درمانگاه موقوفه بهاء الملک شهر همدان معرفی می شوند.
حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه در آستان مقدس امامزاده عبد الله(ع)، امامزاده فرزندعلی(ع) و شاهزاده حسین(ع) همدان ، غرفه مشاوره خانواده نیز فعال است گفت: مبلغان اعزامی از شهر مقدس قم در راستای مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی در این سه بقعه متبرکه در شهرستان همدان مستقر شده اند.
وی اظهار کرد:در طرح آرامش بهاری غرفه ای نیز با عنوان 'قرآن بخوانید و جایزه بگیرید' با هدف ایجاد انگیزه در بین کودکان و نوجوانان برپا شده است که کودکان و نوجوانان از این غرفه استقبال خوبی داشته اند.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان همدان اظهار کرد:روزانه 700 کودک و نوجوان در غرفه 'قرآن بخوانید و جایزه بگیرید' شرکت و پس از کشیدن نقاشی در خصوص موضوعات دینی و قرآنی و قرائت قرآن، جایزه دریافت می کنند.
حجت الاسلام حسینی افزود:بقعه امامزاده محسن(ع) نیز به دلیل موقعیت خوب و خوش آب و هوای جغرافیایی مورد استقبال کم نظیر مسافران نوروزی قرار گرفته است و روزانه بیش از یک هزار نفر از این بقعه متبرکه بازدید و از برنامه‌های طرح آرامش بهاری آن استفاده می‌کنند.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز به خبرنگار گفت: طرح آرامش بهاری در 49 بقعه شاخص استان همدان در حال اجرا است و غرفه های 'کودک و نوجوان' و 'مشاوره خانواده و ازدواج' در قالب خیمه های معرفت در این طرح با استقبال گسترده گردشگران نوروزی مواجه شده است.
حجت الاسلام حسن رضوی در گفت و گو با ایرنا افزود:غرفه های مشاوره خانواده و ازدواج،وقف، سلامت، کودک و نوجوان و غرفه پرسش و پاسخ مذهبی در قالب خیمه‌های معرفت در طرح آرامش بهاری فعال هستند و اقامه نماز جماعت، سخنرانی مذهبی و بیان مسائل شرعی از جمله برنامه های بقاع متبرکه در ایام نوروز در طرح آرامش بهاری است.
وی گفت: مشاوره های خانواده و ازدواج در خیمه های معرفت توسط کارشناسان زبده به مراجعه کنندگان ارائه می شود که با استقبال مطلوبی روبرو بوده است.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان اظهار کرد: استان همدان دارای 238 بقعه متبرکه و مکان زیارتی است که از این تعداد 49 بقعه، شاخص های میزبانی و اجرای طرح آرامش بهاری را دارا بودند و تا پنجمین روز از فروردین ماه جاری بیش از 80 هزار نفر از بقاع متبرکه مجری طرح آرامش بهاری استان بازدید کردند.
حجت الاسلام رضوی اظهار کرد: 55 مبلغ دینی در طرح آرامش بهاری حضور دارند که 38 تن از این مبلغان از حوزه علمیه قم به بقاع متبرکه استان اعزام شدند و مابقی از مبلغان بومی استان همدان هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی گفت: بقاع متبرکه و امامزادگان محلی برای آرامش مردم هستند و می‌توان با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در بقاع ، مردم و به ویژه جوانان را به انس بیشتر با فضای معنوی امامزادگان ترغیب کرد.
حجت الاسلام محمد کاروند افزود: سه هزار بسته سبد کالایی حمایتی شامل مایحتاج ضروری نیازمندان با ارزشی بالغ بر سه میلیاردو 600 میلیون ریال همزمان با اجرای طرح آرامش بهاری و به مناسبت آغاز سال جدید و در راستای اجرای طرح دست‌های مهربانی از محل درآمد موقوفات استان در بین نیازمندان و مستمندان استان همدان توزیع شد.
وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح با توجه به نیات واقفان در زمینه کمک به مستندان، فقرا، ایتام و زنان سرپرست خانوار است که در ایام آغاز سال جدید در سطح استان به مرحله اجرا در آمده است .
طرح آرامش بهاری از 28 اسفندماه سال گذشته در 49 بقعه متبرکه شاخص استان همدان آغاز شد و تا 15 فروردین ماه جاری ادامه دارد.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدین**انتشار:زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.