کسانی که حتی برای یک بار از میدان اصلی شهر همدان و بازارهای حوالی آن گذر کرده باشند گوششان با واژهایی همچون فشفشه، کپسول، ترقه، نارنجک ، تی ان تی، افشان، ‌اکلیل و ‌سرنج و هفت رنگ مانوس و آشنا است.
کالاهای ترس آفرینی که این روزها دست مایه دانش آموزانی شده که با نزدیک شدن به ایام پایانی سال درس و مشق را رها کرده و برای کسب درآمد به این حرفه روی آورده اند.
دیدن افراد کم سن و سال در بین فروشندگان که با التماس و لجبازی مواد محترقه را در دست رهگذارن قرار داده تا آنها از روی ترحم مجبور به خرید این کالای وحشت آفرین شوند شاهدان را به تامل وا می دارد.
سر و صدای مهیب مواد منفجره که گاه و بیگاه از گوشه و کناری به گوش می رسد به همراه هیاهوی فروشندگان مواد محترقه برای جلب مشتری بیش از هر چیز دیگری توجه کسانی که اقدام به گذر از میدان اصلی شهر و بازار اطراف آن می کنند را به خود جلب می کند.
فعالیت مزاحمت آمیز این جوانان که کندی تردد رهگذران و نارضایتی آنان را در پی داشته بیشتر عابران پیاده را به گلایه و شکایت وا می دارد.
ناگهان جیغ چند دختر جوان که برای خرید عید همراه مادر خانواده در بازار همدان حاضر شدند چشمها و ذهن ها را معطوف خود می کند و در ادامه نفرین های مادر آنها از اقدام ناشایست فرد نامشخصی که با انداختن مواد منفجره ترس بر اندام آنها انداخته به گوش می رسد.
افرادی که نظاره گر این گونه صحنه ای دردآور و زننده هستند با تکان دادن سر به نشانه تاسف ناراحتی خود را از اینگونه اقدام های ناشایست بیان می کنند.
سوالی که در ذهن افراد با دیدن این صحنه ها متبادر می شود این است که آیا ایجاد رعب و وحشت با انداختن موادمنفجره زیر پای شهروندان شادی آور است؟ آیا گذشتگان نیز از این گونه اقدامات برای گذراندن چهارشنبه آخر سال انجام می دادند؟
نظر یکی از شاهدان که از ابتدا شاهد این ماجرا بود را جویا شدم که وی با تقبیح این حرکت ناپسند به خبرنگار ایرنا گفت: چنین حرکت زشت و ناپسندی در فرهنگ ایرانی جایگاهی ندارد.
جمال نوری می گوید: آیا فردی که با انداختن مواد منفجره زیر پای رهگذران اقدام به شادی کاذب می کند راضی می شود دیگران نیز با این حرکت موجب رنجش خانواده وی شوند؟
وی بیان کرد: اگر مواد منفجره زیر پای فردی مبتلا به بیماری قلبی یا زن باردار قرار گیرد چه کسی پاسخگوی تبعات ناشی از صدای مهیب این مواد خواهد بود؟
یکی از بانوان مسن نیز خواستار انعکاس نظراتش در این زمینه شد و گفت: صدای مهیب مواد محترقه موجب بر هم خودرن تعادل افراد و گاهی اوقات به زمین خوردن آنان می شود.
وی که از ذکر نام خود امتناع کرد افزود: افرادی که شاهد این صحنه هستند به فردی که بر روی زمین می افتد می خندند در حالیکه تمسخر و خندیدن به افراد به علت برهم خوردن تعادل کاری ناشایست است.
یکی از جوانان نیز به ایرنا گفت: بخش عظیمی از افرادی که در آیین چهارشنبه آخر سال حضور یافته و آسیب می بینند جوانان هستند.
علیرضا محمدی پیشنهاد داد: در روزهای منتهی به شب چهارشنبه آخر سال بلیت های سینما و استخر و دیگر برنامه های تفریحی با بیش از 60 تا 70 درصد تخفیف ارائه شود.
وی معتقد است: با عملی شدن چنین پیشنهادی جوانان به جای ترقه بازی و ایجاد وحشت برای دیگران در برنامه های شاد، سالم و مفرح حضور می یابند.
آسیبها و ناهنجاریهای ناشی از استفاده از مواد منفجره موجب شد که پس از حادثه پلاسکو و جان باختن شماری از آتش نشانان پویش هایی در جلوگیری از استفاده از موادمنفجره و ممانعت از به زحمت انداختن آتش نشانان راه اندازی شود.
امام جمعه موقت همدان نیز با توجه به اهمیت این موضوع در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه از شهروندان خواست که به احترام آتش نشانانی که در حادثه پلاسکو شهید شدند از این پس از خرید لوازم آتش بازی به ویژه در روزهای پایانی سال پرهیز کنند.
حجت الاسلام محمد جوادی افزود: شهروندان با این اقدام و صرفنظر کردن از خرید لوازم آتش بازی در حفظ سلامت خود و کاهش ماموریت های امدادی سهیم می شوند.
وی آتش بازی و ذکر 'زردی من از تو، سرخی تو از من' را خرافات دانست و بیان کرد: بسیاری از نیروهای امدادی در شب های پایانی سال به دلیل توجه دیگر افراد به این خرافات ها به حالت آماده باش هستند تا مشکلی رخ ندهد.
فرمانده انتظامی استان همدان نیز گفت: سالهای گذشته همدان تبدیل به نقطه بحران در زمینه چهارشنبه آخر سال شده و مواد محترقه دست ساز و مواد منفجره صدماتی را بر شهروندان وارد کرده بود.
سردار حاجی محمد مهدیان نسب افزود: هدف پلیس از برخورد با مخلان نظم و امنیت حاکم شدن قانون در جامعه است که این مولفه با همکاری مردم محقق می شود.
وی از خانواده ها خواست با اجرایی کردن طرح محله محوری آیین چهارشنبه آخر سال علاوه بر مدیریت فرزندان از بروز هرگونه اتفاق ناگوار پیشگیری کنند.
وی افزود: خرید، توزیع و فروش مواد محترقه از یک ماه پیش شروع شده و پلیس تاکنون موفق به کشف 6 میلیون عدد مواد محترقه شده است.
فرمانده انتظامی استان همدان اظهار کرد: بی احتیاطی شهروندان در استفاده از مواد محترقه موجب تبدیل شدن ایام نوروز و شادی به عزا می شود.
سردار مهدیان نسب گفت: با توجه به تاکید مراجع بر حرام بودن استفاده از مواد محترقه، پلیس دنبال این است تا با فعالیت های فرهنگی و اجتماعی حوادث چهارشنبه آخرسال را به حداقل برساند.
وی گفت: به منظور پیشگیری از بروز هر گونه رویداد ناگوار و رعایت حقوق شهروندی محدودیت هایی در چهارشنبه آخر سال پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: چنانچه رانندگان خودروها و موتورسیکلت ها اقدام به ایجاد مزاحمت برای شهروندان کنند به طور حتم توقیف و تا پایان تعطیلات نوروزی در پارکینگ باقی می مانند.
روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همدان نیز بیان کرد: هر ساله با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال نشستی با حضور نهادهای مسئول برای مدیریت حوادث چهارشنبه پایان سال برگزار می شود.
عباس اولیا سمیع اضافه کرد: مرکز فوریت های پزشکی همدان دارای 30 پایگاه جاده ای ، 20 پایگاه شهری و یک بالگرد برای امدادهوایی است که در چهارشنبه پایان سال تمامی پایگاههای شهری به حالت آماده باش هستند.
وی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از آسیب های ناشی از چهارشنبه پایان سال بنر 'پویش نه به چهارشنبه سوری' بر روی خودروهای آمبولانس نصب شده است.
روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همدان بیان کرد: 20 دستگاه آمبولانس این مرکز چهارشنبه پایان سال در نقاط بحرانی پیش بینی شده توسط عوامل پلیس مستقر می شوند.
اولیا سمیع بیان کرد: تکنسین های فوریتهای پزشکی در این آمبولانس برای انجام اقدامات پیش بیمارستانی بر روی صدمه دیدگان مستقر هستند همچنین یک خط آنلاین بی سیم برای مشاوره پزشکی به این افراد در صورت نیاز، پیش بینی شده است.
وی اظهار یادآوری کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده 99 شهروند چهارشنبه پایان سال گذشته به علت استفاده از مواد منفجره دچار آسیب به ویژه سوختگی از ناحیه سر، صورت و چشم شدند.
روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی همدان تاکید کرد: هر چند سال گذشته قطعی عضو و کوری چشم نداشته ایم ولی برخی مواقع براده های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم اصابت کرده و موجب کم بینایی فرد می شود.
اولیا سمیع از شهروندان خواست در صورت سوختگی دست و صورت به هیچ وجه اقدام به گذاشتن سیب زمینی و خمیر دندان در محل سوختگی نکرده بلکه محل آسیب را با آب شستشو دهند و در صورت نیاز با اورژانس تماس حاصل کنند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان نیز گفت: چهارشنبه پایان سال یکی از آیین های کهن ایرانی با پیشینه ای چند هزارساله است.
محمدرضا بیاناتی افزود: این آیین یکی از نمادهای همبستگی اجتماعی در میان ایرانیان بوده و کارکردهای اجتماعی بسیاری از قبیل تحکیم پیوندهای خانوادگی، پاسداشت ارزش ها و ایجاد شور و نشاط اجتماعی داشته است.
وی اضافه کرد: اما این سنت زیبا و گرانسنگ در سالیان اخیر از یک سرمایه اجتماعی به یک معضل بزرگ و بستری برای آسیب های متعدد اجتماعی تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: مراسمی که گذشتگان ما تا سالیان نه چندان دوربرای رسیدن آن لحظه شماری می کردند حالا به یک میدان جنگ و عرصه ای برای آزمایش انواع مواد منفجره و محترقه شده است .
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان گفت: چهارشنبه آخر سال، از روزهای آغازین اسفندماه نهادهای فرهنگی اجتماعی، امدادی، امنیتی و مهمتر از همه نهاد خانواده را در ترس و نگرانی غرق می کند.
بیاناتی اظهار کرد: در سالیان اخیر و روزهای منتهی به چهارشنبه پایان سال رسانه های گروهی و شبکه های اجتماعی ایران مملو از اخبار و تصاویر افرادی است که به دلیل استفاده از مواد محترقه و منفجره مجروح و مصدوم شده و یا جان خود را به شکل دلخراشی از دست داده اند.
وی یادآوری کرد: 6 کشته و بیش پنج هزار مصدوم در پنج سال گذشته در کشور و 330 مجروح و مصدوم در استان همدان در کنار آسیب های روانی و خسارت های مادی فراوان چهارشنبه آخر سال را به کابوسی برای خانواده ها و نهادهای مسئول بدل کرده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی همدان افزود: این سازمان به عنوان یکی از نهادهایی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارد همه ساله در آستانه چهارشنبه پایان سال علاوه بر خدمات و اقدامات معمول مجموعه برنامه های ویژه ای را برای پیشگیری و کنترل حوادث مختلف تدارک می بیند.
بیاناتی افزود: از جمله اقداماتی که این سازمان برای چهارشنبه سوری و روزهای پایانی سال پیش بینی کرده چاپ پوستر هشدارهای ایمنی با موضوع خطرات استفاده از مواد خطرناک و توزیع آن بین مراکر آموزشی، ادارات، سازمانها، بیمارستانها و اماکن عمومی است.
وی خاطرنشان کرد: چاپ و توزیع بروشورهشدارهای ایمنی در بین شهروندان، نصب بنرهایی با محتوای هشدار دهنده در سطح شهر و ارسال پیامک انبوه هشدارهای ایمنی از دیگر اقدامات این سازمان پیش از چهارشنبه پایان سال است.
بیاناتی گفت: 9 ایستگاه آتش نشانی با 38 دستگاه خودرو و 198 نیروی عملیاتی در آماده باش کامل هستند و گشت زنی تیم های خودرویی و موتوری در سطح شهر و استقرار گروههای ویژه آتش نشانی در مراکز تجمع شهروندان و اماکن حساس از دیگر برنامه های این سازمان در شب چهارشنبه سوری و روزهای پایانی سال خواهد بود.
7526/2087
گزارش از: علیرضا جهانگیری** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.