به گزارش ایرنا حسن بهرام نیا روز پنجشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش دام و طیور این شهرستان افزود: این شهرستان در دورانی دومین تولید کننده تخم مرغ استان بود اما در حال حاضر از جایگاه خود عقب مانده و بخشی از آن به واسطه وجود تحریمها بوده و بخشی به دلیل مشکلات مربوط به بخش دام و طیور می باشد.
وی اظهار کرد: در شرایطی که سیاست اصلی کور بر اقتصاد مقاومتی بنا نهاده شده باید از توانمندیهای خودمان استفاده کنیم و با رفع موانع ظرفیتهای موجود را فعال نمائیم .
وی افزود: یکی از خلاهای مفقوده در زنجیره دام و طیور مشکلات اعتباری است که لازم است این خلاها با تامین اعتبار لازم پر شود .
بهرام نیا گفت: در حال حاضر این شهرستان 20 درصد گوشت قرمز استان را تولید می کند اما ارزش افزوده آن به دلیل نبود کارخانه های فراوری و بسته بندی به شهرستان برنمی گردد.
وی به مصوبه مجلس برای رفع یکی از مشکلات فعالان بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: ما در مجلس مصوبه ای را به تصویب رساندیم که بر اساس آن جریمه وامهایی که زیر یک میلیارد ریال است بخشیده شود که در صورت تصویب نهایی می تواند بخش عمده ای از مشکلات کشاورزان و دامداران را برطرف نماید .
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات شهرستان نهاوند وجود راههای ارتباطی نامناسب است به گونه ای که در 9 ماه گذشته 41 نفر در آن کشته شده و 400 نفر نیز مصدوم و قطع نخاعی گردیده اند .
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: برای رفع این مشکل با پیگیرهایی که با همکاری مسوولان استانی به عمل آمد مجوز لازم تبصره ماده 19 و تخصیص اعتبار مورد نیازبرای رفع موانع زیر ساختی محورهای ارتباطی از سوی وزیر راه و شهر سازی گرفته شد.
وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب نهاوند انتظار داریم که مجوزهای لازم برای ایجاد گاوداریها و مرغداریهای با ظرفیت بالا و همچنین مجوز خط دوم کشتارگاه به شهرستان داده شود.
فرماندار نهاوند نیز گفت: شهرستان نهاوند قطب اصلی توسعه دامپروری استان است که در زمینه تولید محصولات دامی رتبه اول استان را دارا می باشد .
کریم حمیدوند افزود: به دلیل خشکسالیهای مداوم سالیان اخیر خسارت زیادی به دامداران وارد شد و توان مالی آنها ضعیف گردید به گونه ای که آنها قدرت پرداخت وامهای معوقه و حتی قدرت خرید علوفه برای دامهای خود را نداشتند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: استان همدان یک و 2 دهم درصد مساحت کشور را دارا می باشد و با داشتن سه و نیم درصد دامهای کشور نزدیک به چهار درصد محصولات لبنی را تولید می کند.
به گزارش ایرنا منصور رضوانی جلال به سهم شهرستان نهاوند در تولیدات دامی طیور اشاره کرد و افزود: 20 درصد گوشت قرمز و 20 درصد صنایع تبدیلی محصولات لبنی استان مربوط به نهاوند می باشد و این شهرستان نقش به سزایی درکشاورزی استان دارد .
وی گفت: در سایر شاخصهای دیگر مانند دانه های گیاهی و دانه های روغنی تولید مرغ گوشتی نهاوند رتبه اول استان را دارد.
همایش بررسی مسائل و مشکلات بخش دام و طیور با حضور کشاورزان و فعالان این حوزه برگزار شد و در این جلسه نمایندگان تعاونیهای گاوداران ، زنبور داران ، مرغداران ،شیر و لبنیات و رئیس هیات مدیره مرغداران تخم گذار مسائل و مشکلات این بخش را بیان کردند .
7525/ 6993*خبرنگار: وحید سیفی*انتشار : اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.