حجت الله فغانی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سالانه بین 200 تا 300 میلیون دلار کالا و خدمات از ایران به تاجیکستان صادر می شود.
وی همچنین گفت: تاجیکستان کشور پرآبی است و به تازگی نیز خواستار واردات محصولات نفتی از طریق راه آهن به این کشور شده است.
سفیر ایران در تاجیکستان خاطرنشان کرد: رابطه با تاجیکستان برای ایران اهمیت ویژه ای دارد، هر چند در 25 سال گذشته این مناسبتها افت و خیزهایی داشته اما هر دو طرف معتقد به توسعه روابط هستند.
فغانی با اشاره به یازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان گفت: در این کمیسیون برهمکاری و تعاملات اقتصادی و فراگیر شدن روابط هر دو کشور تأکید شد.
سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به کاهش حجم مبادلات اقتصادی تاجیکستان با سایر کشورها گفت: اقتصاد این کشور متکی به آورده مالی مهاجران کاری به روسیه و تجارت آلومینیوم و پنبه است که در این سه حوزه دچار مشکلاتی شده است.
وی با بیان اینکه ایران اولین کشوری بود که در تاجیکستان سفارت خود را راه اندازی کرد افزود: در اغلب حوزه های زیربنایی ایران سرمایه گذاری کرده و پیشگام بوده است.
فغانی از طرح هایی که توسط مهندسین و شرکتهای ایرانی در این کشور احداث شده است به تونل استقلال که شمال و جنوب تاجیکستان را بهم پیوند می دهد اشاره کرد و گفت: این طرح یکی از شاهکارهای مهندسی در دنیاست.
وی همچنین گفت: نیروگاه بزرگ برق که بخش قابل توجهی از برق مصرفی کشور از این نیروگاه تأمین می شود و بیمارستان ابن سینا به دست مهندسان توانمند ایرانی ساخته شده و در بخش های سدسازی، راه سازی و صنایع غذایی، جمهوری اسلامی حضور پررنگی دارد.
سفیر ایران در تاجیکستان در ادامه با اشاره به اشتراکات فرهنگی و دینی ایران با تاجیکستان گفت: در بین 15 کشور همسایه بیشترین پیوند فرهنگی را با این کشور داریم و به لحاظ زبان فارسی که هویت مشترک هر دو ملت است ایرانی ها در این کشور احساس بیگانگی نمی کنند.
وی همچنین گفت: طرح انتقال آب از این کشور یکی از طرح هایی است که در دست بررسی است و در قبال تأمین انرژی مورد نیاز تاجیکستان، می توان بخشی از کمبود آب کشور را جبران کند.
به گزارش ایرنا، سفیر ایران در تاجیکستان که خود اهل اسدآباد همدان است از روز گذشته در استان همدان حضور دارد.
/6993/1042خبرنگار: زهرا زارعی** انتشار دهنده: اکبر بهاروند

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.