مصادف شدن روند نزولی شیوع کرونا با ماه مبارک رمضان، هفته‌های پایانی سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها، شرایط آرام بازار و مراکز اداری باعث شده تا روند شیوع این ویروس به نوعی در هفته های اخیر مهار شود اما قطع به یقین با شروع فصل گردشگری این روند در صورت بی توجهی مردم پابرجا نخواهد ماند.

تعطیلی مدارس، مساعد بودن شرایط جوی به ویژه در مناطق کوهستانی همچون استان همدان، بازگشایی اغلب مراکز تفریحی و گردشگری و نیز فراهم شدن امکان اقامت در هتل ها می تواند بستر لازم را برای خانواده ها به جهت سفر به اقصی نقاط کشور مهیا سازد.

اگرچه التهاب و نگرانی از شیوع کرونا در جامعه مانند ماه های قبل احساس نمی شود و برخی به این شرایط عادت کرده و کمتر به نکات بهداشتی توجه می کنند، اما باید بپذیریم که هر لحظه امکان دارد که در معرض این ویروس قرار گرفته و بیمار شویم و حال شروع فصل گردشگری و افزایش سفرها می‌تواند کانون انتشار کرونا باشد و حجم عظیمی از مردم را درگیر این ویروس کند.

هر چند همچنان توصیه های پزشکان، متخصصان و مسوولان بهداشت و درمان و سایر مقامات بر رعایت بهداشت فردی و عمومی و در خانه ماندن برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید دارد، اما آرام شدن به ظاهر وضعیت موجود باعث شده مردم برای سفر و گردش برنامه ریزی کنند.

از هم اکنون اغلب خانواده ها بی صبرانه در انتظار پایان سال تحصیلی هستند تا به نوعی ماندن طولانی مدت در خانه و تعطیلی بی ثمر عید نوروز را با سفر تابستانی به سایر شهرها جبران کنند.

به هر حال رسم و عادت همیشگی ایرانیان سفر در ایام نوروز و تعطیلات تابستانه مدارس است و شرایط ماه های اخیر که آنها را در خانه ماندن مجبور کرد باعث شده تا به نوعی این وضعیت را با یک سفر دورهمی جبران کنند.

بنابراین می طلبد مسوولان اجرایی از هم اکنون به فکر چاره اندیشی در مهار انتقال ویروس و حفظ وضعیت موجود باشند چرا که هرگونه سفر و ورود مسافران غیربومی چه بسا تمام تلاش و زحمات خادمان سلامت را به هدر داده و وضعیت را به همان ماه های اسفند و فروردین بازگرداند.

برخی مردم تصور می کنند با گرم شدن هوا ویروس کرونا از کشور رخت بسته و می توانند بدون نگرانی روزهای عادی زندگی گذشته خود را ادامه دهند با این حال نظر پزشکان و کارشناسان خلاف آن را ثابت می کند و معتقدند ویروس در هوای گرم هم دوام دارد و نمونه بارز آن روند صعودی شیوع کرونا در استان های گرمسیری کشورمان همچون خوزستان است.

برخی مردم تصور می کنند با گرم شدن هوا ویروس کرونا از کشور رخت بسته و می توانند بدون نگرانی روزهای عادی زندگی گذشته خود را ادامه دهند با این حال نظر پزشکان و کارشناسان خلاف آن را ثابت می کند و معتقدند ویروس در هوای گرم هم دوام دارد و نمونه بارز آن روند صعودی شیوع کرونا در استان های گرمسیری کشورمان همچون خوزستان است.

از آنجا که همدان همچنان در وضعیت زرد قرار داشته و احتمال بازگشت به دوره بحرانی قبل نیز وجود دارد، انتظار می رود مسوولان تدابیر لازم را در فصل گردشگری این دیار اتخاذ کنند.

اگرچه صنعت گردشگری همدان در همین ماه های اخیر به دلیل تعطیلی و پذیرش نکردن گردشگر متحمل خسارت های فراوان شده اما باید در زمان بازگشایی این مراکز با تدبیری شایسته دست کم پروتکل های استوار و محکمی برای پذیرش گردشگران و مسافران در مراکز اقامتی استان شامل هتل ها، مسافرخانه ها، خانه‌مسافرها و مراکز اقامتی روستایی در نظر گرفت و بر تمامی فرایندهای اقامت مسافران به صورت دقیق و مستمر نظارت کرد.

آنچه مسلم است این ویروس هنوز هم میهمان ما ایرانیان است و همچنان اصرار بر ماندن دارد و وضعیت موجود نشان می دهد که باهرگونه سهل انگاری و بی توجهی، بازهم می تواند به استقبال مردم رفته و در کنار ابتلا، مرگ و میر را هم افزایش دهد.

از سوی دیگر، همدان همواره مقصد مهم گردشگری غرب کشور بوده و طبیعت، جاذبه های تاریخی و آب و هوای دل انگیز و منحصر به فرد این استان میل سفر به این منطقه را افزایش داده و این موضوع بیش از پیش نگرانی ها را نسبت به شیوع کرونا به دلیل حجم گردشگر افزایش می دهد.

افزون بر این، همدان کریدور غرب نشینان به شمار می رود و مسیرهای مواصلاتی این استان دسترسی مرکز به غرب کشور و بلعکس را نزدیک و هموار ساخته است و با شروع فصل گردشگری این منطقه، تردد و حتی توقف موقت خودروها در شهرهای استان را شاهد خواهیم بود.

شروع فصل گردشگری برای مردم همدان که روزهای سخت کرونا را شاهد بوده و اکنون نیز وضعیت زرد را همچنان خطرساز می دانند، این دل‌واپسی را بوجود آورده است که چه تدبیری برای امنیت آنها در ایام پیش رو به ویژه پس از ماه مبارک رمضان اندیشیده خواهد شد.

بی تردید مردمانی که در ماه های اخیر همواره به توصیه مسوولان گوش فرا داده و در مهار ویروس کرونا مشارکت همه جانبه داشتند، اکنون نیز خواستار حفظ شرایط موجود هستند.

انتظار به حق مردم دیار هگمتانه از مسوولان استان همدان که در ماه های اخیر به صورت شبانه روزی برای مهار کرونا تلاش کرده اند، تکرار نشدن اشتباهات گذشته، تدبیر در حوزه گردشگری و نظارت دقیق بر این بخش به ویژه فعالیت قشر موسوم به "کارتن به دستان" است که در مواردی خارج از چارچوب های قانونی و بدون نظارت اقدام به اجاره دادن محل اقدامت می کنند.

توجه به حاشیه شهرها که می تواند محلی برای اقامت مسافران باشد، ادامه فرایند گندزدایی معابر، جلوگیری از اقامت های بدون نظارت در سطح شهر به ویژه در پارک ها و بلوارها و تب سنجی از مسافران شاید از جمله نکاتی باشد که در صورت رعایت آنها بتوان بار روانی بیماری کرونا را در جامعه کمتر کرده و مانعی برای شیوع این ویروس باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.