تویسرکان، بهشت غرب ایران زمین علاوه بر برخورداری از آثار و ابنیه متنوع تاریخی و فرهنگی از آب و هوا و اقلیمی مسحور کننده و جذاب برخوردار است که هر سال با جلوه گری های ظریف، گردشگران را به سوی خود می کشاند.

در سال های اخیر، میزان حضور و اقامت گردشگران در شهرستان تویسرکان رشد قابل توجه و محسوسی داشته و بر اساس آمار و اطلاعات مسوولان مرتبط شهرستانی، تویسرکان در ۲ سال گذشته ۱۰ هزار گردشگر غیر تویسرکانی را در میان خود اقامت داده است.

بهشت غرب ایران اما در یک بن بست جغرافیایی در دامنه جنوبی کوه الوند واقع شده و شاخصه های اقتصادی و درآمدزایی عمومی آن چنگی به دل نمی زند و به همین دلیل، گسترش صنعت گردشگری آن از اهمیت ویژه ای برای شتاب بخشی به روند توسعه پایدار برخوردار است.

هر ساله در مناسبت های خاص و به ویژه در ایام نوروز، بهشت غرب ایران میزبان مسافران، مهمانان و گردشگران پر شماری است که بخش قابل توجهی از آنها را تویسرکانی های مقیم دیگر مناطق کشور تشکیل می دهند.

تویسرکانی های مقیم دیگر نقاط کشور یا در تویسرکان خانه مسکونی داشته و یا در خانه پدری و بستگان خود اقامت می کنند و به همین دلیل اقامت آنها جز آمار اقامت گردشگران به حساب نیامده و اعلام نمی شود.

با توجه به شیوه ویروس کرونا و توصیه ها و تاکیدات تخصصی وزارت بهداشت و کارشناسان این بخش برای نرفتن به سفر و ماندن در خانه شهرستان تویسرکان نیز با وجود داشتن ۲ خانه مسافر و یک هتل نمی توانند حجم بالایی از مسافران و گردشگران را پذیرا باشند.

همچنین تشکیل پویش های متعدد در فضای مجازی و درخواست عموم مردم تویسرکان مبنی بر خودداری مسافران و گردشگران از حضور در این شهرستان در شرایط کنونی، تعداد قابل توجهی از سفرهای نوروزی به مقصد تویسرکان را لغو می کند.

مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: صنعت گردشگری تویسرکان در آستانه و ایام نوروز سال ۹۹ از شیوع ویروس کرونا آسیب های جدی می بیند.

اسحاق ترکاشوند اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد رشد حضور و اقامت گردشگران در تویسرکان بودیم که نوید پویایی بیشتر اقتصاد شهرستان را از طریق جذب گردشگر می داد.

وی بیان کرد: در سه سال گذشته به یکباره با یک رشد سه برابری میزان اقامت گردشگران در تویسرکان بودیم که این آمار از حدود سه هزار نفر به بیش از ۱۰ هزار نفر رسید.

ترکاشون افزود: برنامه های متنوع و مفرحی برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران نوروزی و مردم بومی شهرستان در ایام نوروز طراحی شده بود که همه آنها با توجه به شرایط خاص کشور و شیوع کرونا  اجرا نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ مهمانپذیر و یک هتل در تویسرکان تعطیل نشده و به ارائه خدمات می پردازند که ممکن است با تصمیم مسوولان ارشد در روزهای اینده تعطیل شوند افزود: با این حال، با شرایط روحی و روانی و بهداشتی خاصی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده نباید منتظر اقامت گسترده گردشگران در تویسرکان باشیم.

به نظر می رسد گرچه حوزه گردشگری تویسرکان از حضور نیافتن گردشگران و مهمانان نوروزی دچار زیان می شود اما در شرایطی که شیوع ویروس کرونا به یک دغدغه و بحران عمومی تبدیل شده، مردم و مسوولان تویسرکان ترجیح می دهند از سود و چرخه مالی بخش گردشگری در نوروز ۹۹ چشم پوشی کنند و بر خلاف سال های گذشته که مشتاقانه خواستار حضور مردم ایران زمین از نقاط مختلف کشور در تویسرکان بودند، امسال خواهش کنند تا مسافران و گردشگران برای سلامتی خود و هموطنان تویسرکانی خود اکنون به این شهرستان سفر نکنند.

فرماندار تویسرکان در این باره گفت: ستاد خدمات سفر این شهرستان متشکل از دستگاه‌های متنوع خدماتی به منظور جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا هیچ گونه خدمات نوروزی به گردشگران و مسافران ارائه نمی‌کند.

سید رسول حسینی اظهار داشت: تا اطلاع ثانوی همه مهمانسراهای ادارات دولتی و بخش خصوصی، خوابگاه های مدارس شبانه روزی، مهمانسراهای دانشگاه ها و خانه مسافرها که در سال های گذشته به عنوان محل اسکان مسافرین نوروزی درنظرگرفته می شد تعطیل بوده و اجازه پذیرش مسافر ندارند.

وی افزود: همچنین ‌تمامی موزه ها و اماکن تاریخی شهرستان تویسرکان نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و امکان حضور مسافران و گردشگران در آنها وجود ندارد.

حسینی متذکر شد: برنامه های ویژه نوروز ۹۹ مانند آیین های نوروزگاهی، نمایشگاه معماری و باستان شناسی، تورهای طبیعت گردی و بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان و جشنواره آش محلی نیز لغو شدند.

وی ادامه داد: از همه هموطنان که تویسرکان را به عنوان مقصد سفر خود در تعطیلات نوروزی انتخاب کردند تقاضا می کنیم برای جلوگیری از شیوع گسترده کرونا در حال حاضر از سفر به این شهرستان خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.