رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها باشد.

آرزو کاوه ئی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در سه ماهه اول بارداری به ویژه هشت هفته نخست سلول های مغزی جنین در حال شکل گیری است و روزه داری به خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶ ساعت می رسد، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به رشد جنین بزند. 

وی اضافه کرد: در سه ماه سوم بارداری نیز بخش عمده انرژی جنین از قند خون (گلوکز خون) مادر تامین می شود و روزه داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی های بدن برای تامین انرژی می تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در سه ماه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر دارای ویژگی هایی نظیر وزن مناسب، رشد جنین متناسب با سن جنینی، فشار خون طبیعی، دریافت کافی کالری و مواد غذایی، نداشتن بیماری خاص و داشتن توان و قدرت جسمی می تواند روزه بگیرد.

کاوه ئی بیان کرد: در مادران شیرده نیز از آنجا که در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه داری سبب اختلال در شیردهی و به دنبال آن اختلال در وزن گیری کودک می شود می طلبد در این ایام از روزه داری خودداری شود.  

وی افزود: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی نماید و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین ها باشد.

کاوه ئی اظهار داشت: مادران شیرده که مایل به گرفتن روزه در ماه مبارک هستند باید در وعده سحر، افطار و شام منابع پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا حبوبات و همچنین انواع سبزی و سالاد و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجاند.

کاوه ئی ادامه داد: برای تامین کلسیم، بخشی از پروتئین و ویتامین های گروه B به میزان ۲ تا سه لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند.

وی اضافه کرد: پس از افطار و تا قبل از خواب و سحر نیز مادران شیرده باید دست‌کم هشت لیوان آب و مایعات مصرف کنند که به دلیل کم آبی بدن حجم شیر مادر کم نشود؛ همچنین از انجام کارهای سنگین و خسته کننده در طول روز خودداری کرده و استراحت کافی برای حفظ انرژی داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.