صنعتی که همیشه چشم امید بسیاری برای عبور از پیچ و خم‌های اقتصادی به ویژه اقتصاد نفتی بود، امروز به واسطه ورود این مهمان ناخوانده سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، شرایطی که کرونا چشم‌انداز تاریکی را برای گردشگری به عنوان یکی از دروازه‌های اقتصادی رقم زده است و حتی غول‌های گردشگری دنیا نیز حال و روزشان مساعد نیست.

فعالان این صنعت ماه‌ها و روزها را پشت سر گذاشتند به امید رسیدن فصلی نو در نوروز آن هم در صنعت گردشگری همچون کروکودیل، صنعتی که امروز با ورود کرونا نفسش به شماره افتاده و شرایط این صنعت را در جای جای ایران در تنگنا قرار داده است، اگرچه گردشگری پیش از این نیز فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده بود، اما ضرر این روزهای صنعت گردشگری هنگفت و در نوع خود بی‌سابقه است.

در بین ظرفیت‌های کهن و سرشار گردشگری ایران، گردشگری کروکودیل اما نوظهور و پرسود است که در سال‌های اخیر توانسته دست صنعت گردشگری را بگیرد و پشتوانه محکمی برای رونق اقتصادی باشد، فرصتی ناب که می‌تواند با گردشگران داخل کشور و نه خارجی‌ها، گردشگری ایران را به اوج رونق برساند.

مجموعه‌های پرورش کروکودیل در کشور همچون قشم، خراسان رضوی و هرمزگان انگشت‌شمارند و این خزنده به ظاهر آرام اما ترسناک که از ۶۵ میلیون سال پیش ساکن زمین بوده، حالا اما ساکن این شهرها شده و از سال گذشته پایش به ملایر دومین شهر بزرگ استان همدان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در غرب کشور باز شده تا فرصتی برای حضور این شهر در بازار پرسود تجارت و البته صنعت گردشگری نوپای این حوزه مهیا کند، افقی روشن که سهم ایران در این صنعت همچون طفلی نوپا است و ممکن است با هر تهدیدی هر چند ناچیز پایه‌های گردشگری کروکودیل سست شود.

زندگی ۶۰۰ سَر کروکودیل در ملایر

در بین ظرفیت‌های کهن و سرشار گردشگری ایران، گردشگری کروکودیل اما نوظهور و پرسود است که در سال‌های اخیر توانسته دست صنعت گردشگری را بگیرد و پشتوانه محکمی برای رونق اقتصادی باشد، فرصتی ناب که می‌تواند با گردشگران داخل کشور و نه خارجی‌ها، گردشگری ایران را به اوج رونق برساند.

با این وجود نخستین مزرعه پرورش کروکودیل غرب کشور سال گذشته با رقم سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد تومان در ملایر راه‌اندازی شد، مجموعه‌ای با ظرفیت ۶۰۰ سر کروکودیل از گونه آب شور استرالیایی که در بهترین نقطه شهر از نظر موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی در منطقه "گوراب" در زمینی به مساحت چهار مترمربع احداث شد، نقطه روشنی در صنعت گردشگری و اقتصاد ملایر که برای بسیاری حضور این هیولای زره‌پوش غیر قابل باور بود، شهری که نه دریا دارد و نه ساحل.

سرمایه‌گذار این طرح برای اجرایی شدن این ایده به چند قاره و کشورهای پرورش دهنده و مهد کروکودیل سفر کرده، تحقیقات زیادی را در این زمینه انجام داده و چَم و خَم کار را به خوبی می‌داند و با گذشتن از سرمایه خود وارد این تجارت هولناک شده است، به امید آنکه بتواند سهم مهمی در حوزه اقتصادی، اشتغال و گردشگری ملایر ایفا کند، البته گام‌های این سرمایه‌گذار پس از فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر بلامانع بودن پرورش کروکودیل در سال ۸۵ محکم‌تر شد تا همچنان ملایر پیشتاز در اجرای طرح‌های نوآورانه و خلاقانه باشد.

مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر

این نکته قابل ذکر است که جهانی شدن صنعت انگور ملایر در فهرست میراث مهم کشاورزی جهان و صنعت منبت این شهر در فهرست صنایع دستی جهان، مسیر گردشگری کروکودیل را نیز هموار کرده است، شهری با ۲ عنوان جهانی که شاید دور از دسترس بسیاری از شهرهاست.

کروکودیل سال گذشته تازه روی خوش گردشگری را دید و سرمایه‌گذار آن تمام برنامه‌هایش را برای نوروز چیده بود تا بتواند گوشه‌ای از دنیای شگفت‌انگیز این خزنده دوزیست را به هموطنانش نشان دهد، غافل از اینکه ویروس ناشناخته کرونا بساط گردشگری کروکودیل را بر هم ریخت و مشتاقانش را پشت درهای گردشگری به انتظار گذاشت، رخدادی دور از انتظار که پیامدهای تلخی را بر پیکر گردشگری کروکودیل بر جای گذاشت.

محمدحسین جلیلی که حالا راضی و خشنود از به ثمر نشستن زحمات چند ساله‌اش است، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا وضعیت کنونی را برای گردشگری نوپای کروکودیل در ملایر خوشایند ندانست و گفت: چنین شرایطی را هرگز پیش‌بینی نمی‌کردیم، در حالیکه برای نوروز برنامه‌های خوبی برای گردشگران و مسافران داشتیم.

کروکودیل، کرونا نمی‌گیرد

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند سال گذشته مجموعه پرورش کروکودیل را بستیم و دیگر گردشگر و بازدید کننده نمی‌پذیریم.

به گفته وی کرونا کروکودیل‌ها را تهدید نمی‌کند و هرگز به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و فقط برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مجبور به بستن این مجموعه شدیم.

جلیلی با بیان اینکه از تابستان سال گذشته مجموعه پرورش کروکودیل در ملایر گردشگرپذیر شد و علاقه‌مندان زیادی روزانه از این مجموعه بازدید می‌کنند بیان کرد: در ایام تابستان روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ بازدید کننده داشتیم که برای مرحله نخست جالب توجه و امیدوار کننده بود.

مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر

سرمایه‌گذار مجموعه پرورش کروکودیل در ملایر تاکید کرد: شیوع ویروس کرونا حداقل بیش از یک میلیارد تومان در حوزه گردشگری نوروز با ما ضربه زد.

جلیلی ادامه داد: پیش‌بینی ما این بود که در ایام نوروز امسال بین سه تا چهار هزار گردشگر از مجموعه پرورش کروکودیل در ملایر بازدید کنند.

سرمایه‌گذار مجموعه پرورش کروکودیل در ملایر: شیوع ویروس کرونا حداقل بیش از یک میلیارد تومان در حوزه گردشگری نوروز با ما ضربه زد.

وی بسیار به توسعه گردشگری کروکودیل در این منطقه خوش‌بین است و معتقد است که با اجرای طرح‌های گردشگری، اقتصاد منطقه جهش بالایی خواهد یافت.

جلیلی ۶ طرح گردشگری را در این مجموعه ۱۴ هکتاری پیش‌بینی کرده است، اجرای هتل یکصد اتاقه و رستوران، ۲ پارک آبی برای زنان و مردان، پیست موتور چهارچرخه، اجرای چهار خط تله‌کابین زیپ لاین به طول ۴۰۰ متر و ارتفاع یکصد متر از جمله این طرح‌ها است که در بهترین نقطه ملایر در منطقه «درّه جوزان» ملایر واقع شده است.

اجرای ۶ طرح گردشگری وابسته به کروکودیل

مستعد بودن زیرساخت‌های ارتباطی و ریلی ملایر از اولویت‌ها و جنبه‌های مهم توریستی کروکودیل به شمار می‌رود و به گفته جلیلی این مجموعه در کنار شاهراه ارتباطی این شهر قرار گرفته و روزانه شاهد تردد افراد زیادی از جنوب، غرب و مرکز کشور از این مسیر هستیم و کسانی‌که قصد تردد به شهرهایی همچون زاهدان، کرمان، اهواز، اصفهان، کرمانشاه، سنندج، تهران و سایر نقاط کشور را دارند، از ملایر عبور می‌کنند.

وی درباره مزیت‌های این مجموعه اینگونه ادامه داد که طبیعت منطقه درّه جوزان بسیار بکر و دست نخورده است، باغ‌ها و تاکستان‌های انگور، تپه‌های زیبا و سرسبز، رودخانه پرآب، منطقه زیبا و منحصر به فرد لشگردر و فضای سرسبز این منطقه برای گردشگران نو، تازه و دیدنی است و بدون شک می‌توان مجموعه گردشگری خوبی را در کنار بازدید از مجموعه پرورش کروکودیل ایجاد کرد که در ایران بی‌نظیر است.

جلیلی گفت: برای اجرای این طرح‌های گردشگری هیچگونه تسهیلاتی نیاز ندارم، فقط حمایت نیاز دارم که در این زمینه فرماندار ویژه ملایر مساعدت و پیگیری زیادی را برای به ثمر رسیدن این طرح‌ها انجام داد.

مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر

ایجاد چهار خط تله‌کابین در مجموعه پرورشی کروکودیل

وی عمده‌ترین مشکل موجود بر سر راه اجرای طرح‌ها را مشکل زیست محیطی عنوان کرد و افزود: تنها مانع زیست محیطی فاصله ۲۵۰ متری مجموعه پرورش کروکودیل با زمین‌های اطراف است که این مشکل به طور کامل رفع شده و این مجموعه از هر سمت با زمین‌های اطراف فاصله زیادی دارد.

با این اوصاف سرمایه‌گذار این طرح امیدوار است با حمایت مسوولان بتواند هر چه سریعتر با اجرایی کردن طرح‌های گردشگری در این مجموعه، دروازه‌های طلایی گردشگری کروکودیل را به روی گردشگران داخلی و خارجی بگشاید.

با توجه به اینکه گردشگری کروکودیل در زمستان به منظور حفظ سلامت آنان در حد صفر است، جلیلی امیدوار است با شکست کرونا، به گردشگری تابستان برسد و میزبان گردشگران زیادی در این مجموعه باشد.

هیچ یک از اجزای کروکودیل دور ریزی ندارد، خون کروکودیل به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی کاربردهای بسیاری دارد و روی ویروس و قارچ هم اثرگذار است و از گوشت آن برای درمان رماتیسم، آسم و دردهای عضلانی و از پودر استخوان آن به صورت فرآوری شده برای سرطان پوست استفاده می‌شود.

جلیلی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۳ سر کروکودیل در این واحد وجود دارد که سه سَر آن بزرگ و به طول ۲ متر و ۵۰ سر یک متری است و در صدد هستیم تا یک سال آینده به ظرفیت مد نظر ۶۰۰ سر برسیم.

وی با بیان اینکه هیچ یک از اجزای کروکودیل دور ریزی ندارد اظهار داشت: خون کروکودیل به عنوان یک آنتی‌بیوتیک قوی کاربردهای بسیاری دارد و روی ویروس و قارچ هم اثرگذار است و از گوشت آن برای درمان رماتیسم، آسم و دردهای عضلانی و از پودر استخوان آن به صورت فرآوری شده برای سرطان پوست استفاده می‌شود.

در همین رابطه از تعدادی از بازدیدکنندگانی که ساکن این شهر بودند، نظرشان را درباره مجموعه پرورش کروکودیل پرسیدم، بدون اینکه فرصت دهند سوالم به پایان برسد، با شوق فراوان از دیدن چنین خزندگانی گفتند، از اینکه هنوز باورشان نمی‌شود که از نزدیک این خزنده عظیم‌الجثه را دیده‌اند و تصورشان این بوده که کروکودیل را تنها می‌توانند در تلویزیون و یا فیلم‌های ترسناک ببینند.

«ندا» یکی از بازدیدکنندگان این مجموعه، هنوز از دیدن کروکودیل‌ها متعجب است و به گفته او حاضر است با پرداختن بهای بلیت با هر مبلغی چندین بار از کروکودیل‌ها دیدن کند.

مزرعه پرورش کروکودیل در ملایر

وی گفت: دیدن کروکودیل‌ها را به تمام دوستان، آشنایان و خانواده نیز پیشنهاد کرده‌ام، دیدن چنین صحنه‌ای پر از هیجان و شگفتی است، آن هم در شهری که قابل دسترسی برای همه است.

«امیرعلی» دیگر بازدیدکننده‌ای بود که تابستان چندین بار از این مجموعه دیدن کرده و به گفته خودش برنامه‌های تفریحی زیادی را برای دوستان، آشنایان و هم‌کلاسی‌هایش در دیگر شهرهای کشور تدارک دیده بود تا در نوروز میزبان آنها باشد و با دیدن کروکودیل‌ها خاطره‌ای به یاد ماندنی در ذهن آنها حک کند.

وی ادامه داد: کرونا تمام برنامه‌های نوروزی‌ام را به هم ریخت و افراد زیادی را از دیدن کروکودیل‌ها محروم کرد، این مساله بسیار ناراحت کننده است.

ملایر مقصد گردشگری است، نه معبر گردشگری

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر که پیشتوانه محکمی برای صنعت گردشگری این شهر است، تمام تلاش و همت خود را برای توسعه مجموعه پرورش کروکودیل به کار بسته تا در این مسیر پازل گردشگری شهری با ۲ عنوان جهانی را تکمیل کند.

قدرت الله ولدی در سند توسعه‌ای که برای این شهرستان ترسیم کرده است، گردشگری را یکی از اولویت‌های مهم این سند قرار داده که در چشم‌انداز سه ساله باید اجرایی شود، وی بارها به مجموعه مدیرانش تاکید کرده که ملایر باید از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود و برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.

مجموعه پرورش کروکودیل از آن دست طرح‌هایی است که فرماندار ویژه ملایر پیگیری‌های زیادی را برای رفع موانع و مشکلات این طرح انجام داده است و بدون شک این مجموعه می‌تواند سرعت رشد و توسعه صنعت گردشگری این شهرستان را دوچندان کند، رشد شتابانی که حالا چشم به رفتن کرونا دوخته و امیدوار است بار دیگر گردشگری روی خوشش را به کروکودیل‌ها نشان دهد.

بر اساس اعلام رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا روز گذشته/سه شنبه/ ۷۴ هزار و ۸۷۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۹۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۶۸۳ نفر رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.